Denna guide kommer ta upp hur du enkelt kan streama film (+ ev. ext. undertext) till din telefon över nätverket med hjälp av Apache Http Server och mVideoPlayer 2.0 eller senare. Följande guide fungerar oberoende av om du har Windows, Linux eller Mac OSX.
Då jag nyligen blev tillfrågad att implementera stöd för streaming av video, av utvecklarna bakom Dropboxklienten, i mVideoPlayer så bestämde jag mig för att göra det. Det fungerar bra, du kan enkelt ladda upp dina filmer till Dropbox och streama dem till din telefon. MEN, har du en bredbandsanlutning med en upload hastighet på under 1 mbit/s så kan det ta ett par timmar vilket inte är önskvärt.
Därför testade jag sätta upp min egen webserver på min lokala dator och streama från den, det fungerar utmärkt och det är vad jag har tänkt lära er här och nu.
Steg 1 - Installera Apache
Vad är apache? Det är nog en fråga som en hel del av er ställer er själva nu, en del har kanske begett er ut på Google redan. Men kort kan man säga att programmet gör din dator till en webserver, du kan hosta din egen websida och såvidare med hjälp av den här mjukvaran på din lokala dator, även om det inte är tanken i just det här fallet.
Då jag inte kör Windows på någon av mina datorer (vilket de flesta ev er gör antar jag) så har jag lite svårt att förklara installationsprocessen där. Men jag hittade den här väldigt enkla guiden som ni utan problem borde kunna följa.
Angående steg 5 där, själv har jag mina mapp med filer i home/streaming_server (Dokument/streaming_server), ni kan välja vilken plats ni vill, men se till att mappen existerar och att ni skriver in rätt sökväg.
När du har fått allt att fungera och du inte får något felmeddelande i webbläsaren när du navigerar till http://localhost så kan du fortsätta till steg två. Vid eventuella problem, skriv i tråden nedan.
Enkel guide för er med Linux Ubuntu:
Steg 2 - Förbereda video filerna
Som ni säkert vet stödjer de flesta Android telefoner bara ett litet urval av videoformat, det samma gäller när vi streamar med den här metoden. (För Galaxy S, jag vet inte hur det fungerar, kanske kan ni streama alla format, testa och rapportera tillbaka.)
I alla fall, jag rekommenderar att du konverterar din video till mp4/h264/AVC med programmet HandBrake och att du samtidigt begränsar bitraten till runt 800 kbit/s om du har en högupplöst telefon (N1, Desire etc. ) och runt 600 kbit/s om du har en mindre telefon för att det ska flyta bra när du streamar.
Här gör du det:
![[IMG]](proxy.php?image=http%3A%2F%2Fmvideoplayer.info%2Fforum%2Fuploads%2Fimages%2Fbitrate.png&hash=d578d8450ec512d74efbb51d74f3fa3e)
Nu är vi nästan klara, din video fil är i ett format din telefon stödjer MEN, det fungerar inte ännu, för att kunna streama din mp4 fil måste du hinta den. (Fråga min inte vad det betyder, jag vet inte.)
För att hinta den kan du anväda det fria bibloteket mp4box som du kan ladda ner här.
Eller från en av dessa länkar:
Mac OS X
Windows
Linux
När du laddat ner och packat upp biblioteket kan du lägga till det i ditt systems PATH (miljövariabler tror jag det heter på windows) eller helt enkelt bara lägga det i samma mapp som din videofil.
Öppna kommandotolken, navigera till mappen som innehåller din videofil och mp4Box filen och exekvera följande kommando:
Code:
mp4box -hint dinVideo.mp4
Efter ett par sekunder bör din video vara klar och det är nu dags att lägga upp den på "servern".
Steg 3 - Lägg upp på servern
Okej, här finns inte mycket att tjafsa om, det är bara att dra din video (+ eventuell extern undertext i något av formaten .srt, .ssa, .ass) till din stearming mapp du specifierade i första steget.
Steg 4 - Ansluta med telefonen
Anslut din telefon till ditt lokala wifi nätverk, öppna webläsaren och naviger till din dators lokala ip adress (i mitt falll http://192.168.1.39).
För att få fram din lokala öppna kommandotolken och skriv in:
Widnows:
Linux:
Någon stans där står den och bör börja på 192.168.x.x...
På din telefon bör du nu se något i stil med:
![[IMG]](proxy.php?image=http%3A%2F%2Fmvideoplayer.info%2Fforum%2Fuploads%2Fimages%2Findexof.png&hash=a04813c076f5afe65a9c81daf6e8ae09)
Steg 5 - Ladda ner mVideoPlayer
Ja, nu har vi kommit till det sista steget och det är dags att ladda ner min app från market om du inte redan har den. (Det fungerar förståts med en del andra spelare också.) Sök på mVideoPlayer och ladda ner och installera appen. När det är klart, gå tillbaka till webläsaren och klicka på en av dina videor som listas där.
En dialog kan ha poppat upp och frågar dig vilken applikation du vill öppna filen med, välj mVideoPlayer...
Din video kommer i stort sett börja spelas direkt, hittar programmet en undertext på servern med samma namn kommer den också att visas.
Slutnot
Med den här metoden är du inte alls begränsad till ditt lokala nätverk egentligen, har du en bra uploadhastighet på ditt bredband kan du streama film från din dator till var du än är i världen... Dock måste du konfigurera Apache och din router till att tillåta anslutningar utifrån. Jag tar inte upp det här men vill du så finns det mängder med information på nätet om ämnet.
Last edited: Jul 31, 2010