jag pluggar jag med, det här använder jag mig av:
alla scheman lägger jag in i mitt Google konto så att jag har sal, tid etc. i mobilen. Sannolikt så använder sig din skola sig av Timeedit för att distribuera scheman på nätet till studenterna. Längst ner på sidan när du kollar ett schema så kan du ladda ner schemat som en iCal fil. Denna lägger jag in i min Google-kalender. Om du vill att ändringar automatiskt skall ändras i din kalender så får du ställa in din google-kalender att prenumerera på denna fil. Nere till vänster i Google-kalender hemsidan så har du "Andra kalendrar", under titeln så finns det en liten pil bredvid "Lägg till", om du trycker på den kan du välja "Lägg till webbadress". Där lägger du in den webbadress som iCal filen har i ditt Timeedit schema (högerklicka på ical nedladdningslänken i timeedit och välj "kopiera länkadress". Jobbig förklaring kanske men hoppas att du fattar
Sen så använder jag Desiren med appen Dropbox för att enkelt synka filer mellan datorn/kompisar osv. Bra vid skolarbeten etc.
Ofta bra att man kan läsa information upplagd på skolans hemsida såsom worddokument etc. Jag använder Documents to Go för detta.
Reseplanerare för lokaltrafik är ju bra

men det antar jag att du redan har koll på...
Många universitet använder sig dessutom av två trådlösa nät i skolan. Ett där du loggar in i webbläsarfönstret varje gång du ansluter dig och ett som heter EDUROAM. Eduroam är ett världsomspännande studentnätverk för internetåtkomst med kryptering. Detta innebär att om du är ansluten till exempelvis Göteborgs Universitets Eduroam nätverk så fungerar din inloggning och anslutning även på Chalmers eller i exempelvis Canada. Du slipper dessutom att logga in varje gång du ska surfa. Mycket bra om du saknar fri datatrafik i ditt abonnemang. När du kommer till skolan så ansluter sig mobilen till nätet direkt. Det du behöver göra är att ställa in anslutningsinställningarna till Eduroam nätverket rätt. Googla runt lite så hittar du rätt inställningar (din skola kan ha dem tillgängliga på sin IT-support sida)
Långt inlägg detta, hoppas att du lärde dig något bra

Click to expand...