Galaxy S = TV UT,Swype på svenska och Android 2.2 i Sept. (och en till sak till)

Discussion in 'Galaxy S' started by korikou, Sep 23, 2010.

1. korikou

korikou Youth Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Som ägare till en X10 mini (som är guld) och fd ägare till en HTC Wildfire tänker jag nu lägga vantarna på en Galaxy S. För det första, i Stockholm (Nacka och Kungens Kurva) har MediaMarkt ett stort lager av Galaxy S och till priset 4900:-. Att de inte lägger ut det på Prisjakt.se osv är knas, de billigaste där blir alltid skummisföretag.

Och sen till en funktion jag har totalt missat och som det är sjukt dåligt att de inte pratat mer om, den har för tusan tv-utgång. Inte HDMI, men dock 3,5mm > AV Vilket betyder att man kan kolla film och SVTplay m.m på TV:n:D. Hur kan man inte marknadsföra detta mer? Bye bye Nokia N8 (i vilket fall, Symbian, what a joke). Någon som har testat denna funktion irl?

Nu är Swype på svenska till de mobiler som finns i handeln + åter en konfirmation från deras sida att Android 2.2 kommer i september. (se konversationen med kundtjänst nedan)

...den där Sandra är en reko brud hon!:teeth:

Ps - jag har letat runt men inte hittat nån som verkar riktigt nöjd med ett silikonfodral till Galaxy S. Någon som har tips på "det bästa"? Ds

Chattkonv. med Samsungs kundtjänst

Sandra:
    Hej Korikou och välkommen till Samsung Support. Du assisteras av Sandra. Hur kan jag hjälpa dig?
    Korikou:
    Frågor om Galaxy S i9000:Hej, jag undrar om tvut är genom 3,5mm uttaget? Och om Swype är en svensk version? Samt om Android 2.2 kommer innan årsskiftet?
    Sandra:
    Ja tv-ut kabeln till denna modell är via 3,5 mm-uttaget.
    Sandra:
    Köper du en Galaxy S i butik nu så har den Swype på svenska.
    Sandra:
    Android 2.2 kommer i slutet av september månad.
    Korikou:
    Okej, tack så mycket för hjälpen :)

2. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Galaxy S-serien ska faktiskt ha HDMI-kapacitet också, genom micro-USB-porten. :teeth: Har inte testat det själv men har åtminstone ännu inte sett något som säger emot alla artiklar som skrivits om det.

3. sparriskrigaren

sparriskrigaren Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

TV-ut med kompositsignal, som man får via 3,5 mm-jacket borde vara förbjudet enligt lag. Herregud vilken föråldrad och risig lösning! Fruktansvärd kvalitet, ska man koppla telefonen till en 14" CRT-TV eller vad är vitsen?

Att ha en så kompetent telefon med fläskig hårdvara och möjligheter att spela HD-video, och sedan köra ut bilden via komposit.. sanslöst.

Jag hoppas innerligt att det stämmer att man kan få ut bilden via HDMI också! Allt annat är en skandal och totalt oanvändbart. :cry:

4. gimcor

gimcor Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker man inte att kompositsignaler är särskilt lovande så reser man nog inte särskilt mycket. Nästan alla typer av billigare hotell och vinterstugor använder äldre TV-apparater vilket för 3,5mm jacket helt underbart ;)

5. Hostis

Hostis Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

+1
    Håller med till 100% är inte ett dugg imponerad!
    Allt i mitt hem nu körs via hdmi eller motsvarande.

Inte sitter jag och kollar på video hemma när jag har dvd/bd

6. korikou

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
  7. Hostis

MINA ENHETER

Jag reser faktiskt väldigt mycket och dom flesta ställen jag vart på har haft platt-tv:n

Vet ni vad denna telefon saknar?
    En funktion som låter dig få telefonen skärm direkt in på tv:n via usb/hdmi
    Då har man en helt plötsligt en htpc :cool:

Edit.
    Efter att ha läst inlägget så insåg jag att denna funktion finns visst med.
    Köpa en kabel nu då!!!

Last edited: Sep 23, 2010
  8. korikou

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Köper HDMI > USB när någon kan bekräfta att det faktiskt fungerar - någon som använt den funktionen än?

9. Hostis

MINA ENHETER

finns det en sån sladd köper jag den också. Tänker ha roligt tills dess.
    Koppla in den till min receiver bara så kommer det bli många kvällar med texas hold em

10. Evil Peter

MINA ENHETER

Det där kändes verkligen otroligt överdrivet. Om det är så illa att SGS bara kanske kan köra HDMI out (men kan köra DLNA och har kompositutgång som ren bonus) att man skriker 'skandal' och 'totalt oanvändbart' samt gör en gråtande smiley, vad skriver du då om Desire och iPhone 4 som definitivt inte har möjligheten?

11. sparriskrigaren

MINA ENHETER

Jag kan sträcka mig till att komposit ut är en god bonus om man reser mycket, att inte ha HDMI ut med de specarna och HD-möjligheterna är skandal, ja. Här får du en till smiley för att understryka hur allvarlig jag är :mad:

Nu verkar det ju dock som att det ska funka, och då har jag naturligtvis inget att gnälla på! Tvärt om!

Vad jag skriver om Desire och iPhone 4? Tja, det finns en anledning varför jag köpte SGS istället för dessa, eller hur? :)

iPhone 4 skulle jag inte ta i med tång.

12. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vissa kanske har svårt att fatta det, men det är fortfarande väldigt många hem där man kör med komposit och liknande till TVn. Väldigt många har sin DVD-spelare inkopplad i tjock-TVn med SCART, och vet inte vad HDMI är förutom att de sett förkortningen någon gång i en El-Giganten-reklam.

Men visst, jag kan hålla med om att när man ändå håller på och gör en sådan avancerad mobil så kan man lägga till någon form av digital utgång istället för att besvära sig med att göra en analog.

13. Evil Peter

MINA ENHETER

Visst fanns det en anledning till att du valde SGS men du köpte uppenbarligen en telefon du beskrivit som skandalös (eftersom du inte vet om HDMI out finns eller ej), vilket låter som ett konstigt val.

Jag kan inte se det som annat än att du har skeva förväntningar då de inte stämmer in på hur mobiltelefonmarknaden ser ut. Något som vore skandalöst vore om telefonen saknade något nästan alla telefoner har, inte att den saknar något som nästan ingen telefon någonsin haft.

14. noname

noname Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har testat tv-out funktionen med en sladd från en gammal mediaspelarhårddisk och tycker de funkar helt okej. Enda problemet jag stötte på var att gul sladd inte var bild, utan man fick prova sig fram vilket inte var ett stort problem. Vet inte om de var telefonen eller sladden som orsakade felet men de kvittar ju. Hursomhelst, jag tror funktionen kommer till användning ett par gånger även om de inte är världens bästa bild.:-)

15. sparriskrigaren

MINA ENHETER

Nja, jag personligen bryr mig inte alls om TV-ut i telefonen och det är ingenting jag tänker nyttja så det handlar inte om mina förväntningar.. direkt. Det handlar snarare om ett missförstånd från min sida.

Jag trodde från början av denna diskussion att telefonen marknadsförs med "TV-ut" som en fräck funktion - via komposit. Nu visar det sig att det snarare är en liten bonus som det inte snackas så mycketom - eller?

Det jag menade var att om man ska ha TV-ut som en läcker feature ska man göra det på riktigt om man ändå har goda förutsättningar för det, och inte en halvstjärtad lösning som komposit. Hänger du mer på hur jag menar?

Så egentligen har jag nog inget alls att gnälla över.

16. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Droidstuff.se var ute i nån tråd förra veckan gällande tillbehör till Galaxy S som de ville testa på diverse versioner.

Jag mailade dem om mitt intresse, men skulle troligen vara bortrest när det skulle genomföras.

Det gällde iaf en "USB" -> HDMI kabel. Om den funkar och hur bra det blir vet jag inte, men att en sådan existerar torde iaf vara sant.

Vanlig komposit ut har jag testat (med en gammal nokia kabel) och det funkade okej. Så länge det var färglada färger (Angry Birds) så såg det riktigt bra ut, men i TWLauncher så blev det nästa lite "interlace" streck... Ser troligen bättre ut i OpenGL appar mao.

17. Evil Peter

MINA ENHETER

Okej, då förstår jag lite bättre hur du tänkte. Jag hade fått en annan, felaktig uppfattning så det är inte mycket att diskutera vidare om. :)

Den enda TV out-funktion de marknadsfört är den via DLNA. Den via 3,5-utgången, samt via USB om det nu fungerar öht, har jag aldrig hört Samsung själva nämna öht utan det har kommit fram på andra sätt.

18. will

will Teen Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Någon som har köpt telefonen på Mediamarkt nu under kampanjen och som kan svara på vilken firmware den har? Annars blir det nog köp imorn hur som helst

19. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, vafasen, hände det något mer med den tråden eller självdog den?

20. korikou

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Funkade ändå inte

Äsch, vilket prat om kvalitet och hur det funkar eller inte funkar, jag tyckte mer det skulle varit en trevlig funktion att ta med mobben till svärmor/farsgubben osv och bara plugga in och visa film/bilder. :teeth: Redan irriterad på att min gamla MacBook inte kan köra ljud ut till HDMI utan man får ta det via 3,5mm pluggen. Hur som helst så funkade ändå inte den sladd jag köpte på Kjell&Company och det roliga var att MediaMarktsnubben hävdade att de hade köpt in 1ton miniusb > HDMI för just Galaxy S men Samsung hävdade att det enbart är genom 3,5mm som man kan köra video. Så, han blev lite nervös... men som sagt, det funkade inte, någon störning i signalen. Under myrornas krig syntes Fejjan, men inte mycket mer än så. Så antingen investera i en "bättre" sladd eller något som Samsung själva rekomenderar.

:cool:Skitsamma, nöjd med telefonen än så länge (ÄN så länge), inköpt igår på MM med bra case (4900 + 199) Ja, just det, jag funderar också, firmware.... jag tror det är den senaste för den har svenskt Swype och det fick den i en uppdatering + att leverans av telefonen hade varit igår.

Grym skärm btw, och med lite snabbt pyssel (handcent, livehome, tweetcaster, retroclock) ser den precis ut som jag vill). Kanske kan utvärdera den lite längre fram, jag tokkör ju alla funktioner.

Ps, trodde jag skulle slänga den i väggen för att fejjan inte funkade - tur man kollade tt först och insåg att det faktiskt inte var mobilen :scared:Ds