Android Market, moms å så

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Mollgan, 20 okt 2010.

1. Mollgan

Mollgan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena,

Hoppas på att det finns någon kunnig här som kan upplysa om hur det faktiskt ligger till med moms, internationella affärer och elektroniska tjänster som skatteverket klassar våra fina appar som.

Efter att ha frågat Skatteverket och läst (delar av) Mervärdeskattelagen uppfattar jag det som att EU har bestämt sig för att elektroniska tjänster har som omsättningsland det land där användaren har sin hemvist, dvs om jag säljer en app till en belgare är Belgien omsättningslandet. Ur momshänseende betyder det att moms för köpet skall betalas i Belgien. Eftersom Android Market klassar sig som betalningsförmedlare och inte säljare, i motsats till IPhone App Market, innebär det att jag som utvecklare/säljare själv får ordna momskrånglet och lära mig momsreglerna för varje enskilt land jag råkar sälja en app till.

Är det någon här som VET (många gånger är det trevligt med folk som tycker och tror, men inte just nu) hur det ligger till? Har jag uppfattat det rätt och behöver en heltidsanställd skattejurist för att sälja mina appar eller är jag helt ute och cyklar?

Med vänlig hälsning,
    Mollgan

2. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om någon vore villig att reda ut detta ordentligt så är det ett ämne som verkligen skulle förtjana sig en sticky här på forumet.

Jag skulle vara villig att bidra med 500kr ifall tillräckligt många gick samman och anordnade så att någon kunnig på området hyrdes in för att reda ut allt en gång för alla. Är detta nödvändigt, möjligt, och något Swedriod skulle kunna anordna i så fall?

3. Bits

Bits Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    Jag ska förklara detta för Er, dock så gör jag det gratis utan att ta ut 500kr.

När Ni säljer en produkt som Ni gör så får Ni betala 25% moms på den.
    Sedan som att google tar 30% så får Ni 25% moms tillbaka på dom där 30%.

Så låt oss säga att Ni säljer en applikation för 10kr inkl moms till google som Ni gör.
    Då får Ni betala 25% moms på det så då blir det 8kr över. (Bakåtmoms räknar man -20%, och framåt +25%.)

Sedan så får Ni ju betala 30% till google för appen, så då tar dom: 2,40kr exkl moms betalt så lägger dom på moms med 25% (OM det är google sverige, annars går dom efter sin moms i det landet dom är.) då blir det totalt: 3kr Ni får betala.
    Dock får ni tillbaka 0,6kr av staten för momsen.

Så man kan säga att det totala Ni får behålla för en app är: 5kr sedan får Ni tillbaka 0,6kr från skatteverket så Ni får totalt 5,60kr för en app.

Skrev detta lite snabbt men det förklarade det hela bara att skriva om Ni vill ha det bättre förklarat.

Sedan så skall Ni ta ut dessa 5.60kr i lön då räknra Ni så här:
    5,60kr - 15,49% (0,80kr) (ABavgift om Ni är 1984-) = 4,80kr
    4,80kr - 20% (0,96kr) (Tror skatten ligger på runt 20% för en sådan liten inkomst, orkar inte kolla exakt nu.)
    =
    3,84kr ut i ren vit lön.

Om Ni vill så har jag ett Aktiebolag som Ni kan få sälja Era applikationer genom, dock så tar jag ut en avgift för detta.
    Då slipper Ni sköta allt som rör detta, det sköter jag och min revisor.

Då kan Ni helt enkelt bara sälja Era program så betalar jag ut lön till Er varje månad.

Edit:
    Jag är utbildad inom ekonomi så jag är trovärdig.
    Dock kan siffrorna skilja, men uträkningarna är korrekta iaf.

Edit2:
    Istället för att ta ut lön kan man te.x köpa datorer då kan Ni handla för allt innan skatten. Dvs 5.60kr.

Last edited: 21 okt 2010
  4. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det är ju en rätt viktig fråga antar jag, om man betalar svensk eller amerikansk moms?

5. Bits

Bits Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det beror ju på om det är google sverige som tar 30% eller amerikanska.
    Är det amerikanska så är det amerikansk moms som du får dra av hos SKV.
    Och är det svensk så är det 25% som du får dra av dvs svensk.

6. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ja det förstår jag. Amerikansk moms (VAT motsvarar väl vår moms?) är väl runt 10% beroende på delstat. Så är det amerikansk moms blir det ju rätt stor skillnad, ~15%. Den stora frågan är därför vilken moms man räknar med. Någon med erfarenhet av Market som vet?

7. Bits

Bits Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vat är samma sak som moms, dock på engelska.
    Och ja, det motsvarar vår moms det har samma verkan.
    Som jag skrev, moms är igentligen inte något en företagare räknar med att få in, utom man räknar allt exkl moms.
    Dock för Er räkning har det som du skrev en avgörande effekt. :cool:

Ska luska lite i det där ikväll och återkommer, min ekonomiavdelning bör veta sånt där då vi har affärer emot USA.
    Så återkommer med detta.

8. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för informationen bits, men jag tror problemet är en aning mer komplicerat i detta fallet. Med en lite mer detaljerad beskrivning av problemet kanske du eller någon annan har möjlighet att ge ytterligare information!

Då man säljer en applikation gör man detta direkt till köparen och handlar inte med Google i sig. Google tillhandahåller genom android market och Google checkout endast möjligheten för köpare och säljare att handla med varandra. För detta tar de ut 0.30$ + "0.95% av försäljningsvärdet". Som utvecklare säljer man till användare i 91 regioner. Google ger utvecklaren möjlighet att specificera moms i respektive land/stat. För EU har man däremot möjligheten att bestämma en flat rate som gäller för alla länder. Frågan är om man är tvungen att hålla koll på varje land/stats moms och hålla sig uppdaterad om dessa om de skulle förändras, och hur man i så fall gör detta. Och om man väljer att inte låta Google dra moms vid försäljningstillfället, hur redovisar och betalar man detta i efterhand. Kan man göra det en gång per år, måste man göra det vid olika tider for varje enskild land/stat beroende på deras ekonomiska system, eller behöver man göra detta t.ex. varje månad. Och hur gör jag rent praktiskt om jag vill betala moms till t.ex. Alberta, Österike eller Alabama?

9. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Eller så lägger man till 25% skatt för sverige i inställningarna under sitt merchant-konto.

Inte svårt att hitta.

10. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet är att det som jag förstått det, och som bits förklarar ovan, är så att momsen skall betalas i köparens land.

11. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Nej, Google tar 30% på market. Det $0.3 är andra försäljningar med google checkout.

12. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Man kan väl dock klassa utveckling av apps till android som hobbyverksamhet och då få momsfritt upp till 30 000kr.

13. Bits

Bits Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Klart du kan men då får du inte tillbaka moms heller + att skatteverket kan sköntaxera dig.
    Förklarat allt senare när jag har en dator.

Ska förklara allt precis gällande momsen sen. Och allt har klara besked nu.

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk

14. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, fel av mig. Men bortsett från den exakta andelen, vilken inte är så relevant för problematiken, så stämmer problembeskrivningen va?

Är jag fel ute om jag är rädd att detta endast gäller så länge all försäljning sker till kunder i Sverige?

Last edited: 21 okt 2010
  15. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Varför skulle skatteverket skönstaxera honom om han faktiskt bara sålt för exempelvis 20.000 och redovisat det i sin deklaration?

16. Bits

Bits Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Självklart så går det rätt till då, men om han tjänar ENDAST en krona över beloppgränsen så kommer SKV att taxera allt som han har tjänat.
    Och anser dom då att han kanske har fått in mer pengar så måste han skatt för det med.
    Det kommer bli ett jävla liv från deras sida om du inte själv meddelar att verksamheten går över till att bli enskild firma eller liknande, det kan t.o.m blir frågan om EKO-brott.

Enklare att starta enskildfirma där man får redovisa moms varje månad, kvartal eller per år beroende på hur mycket man får in.

Sen till dig ovan, det spelar ingen roll hur google.se tar betalt så är det samma uträkning.

Du säljer en produkt för 10kr inkl moms. (2kr ska in till staten.)
    Sedan "köper" google en produkt av dig. (xkr ska du få tillbaka av staten.)

Svårare än så är det inte.

Dvs
    Allt du får betalt för ska du betala moms.
    Allt du betalar ska du få tillbaka moms på.

Om du inte blir berättigad att lyfta moms alt har hobbyverksamhet så får du inte tillbaka moms av skatteverket och du behöver inte betala moms.

Jag kan tycka att det är en fördel att få dra av moms då du te.x behöver ha en dator till din verksamhet.
    Du köper den för 10.000kr.
    Månaden efter får du tillbaka 2.000kr av staten.

Edit:
    Grabbar glöm inte att göra avdrag för valuta förlust.
    Eller göra pålägg om ni går med valuta vinst.

Dvs om Ni handlar med annan valuta än SEK.

Edit2:
    Det blev jävligt rörigt, jag ska göra i ordning ett riktigt bra förklarande inlägg på alla punkter sedan när jag får tid över.

Edit3:
    Och för att gälla som Hobby verksamhet så får inte dessa kriterier vara med:
    Självständighet
    Varaktighet
    Vinstsyfte

Och Ni bryter emot minst 2st.
    Vinstsyfte = Ni vill tjäna pengar på det.
    Varaktighet = Ni vill väll hålla på ett tag med detta eller?

Edit4:
    Jag kan ha fel om hobby verksamhet ska kolla upp det imorgon med min ekonomiavdelning.

Edit5:
    Det jag skrev om att köpa dator så behöver du inte betala arbetsgivaravgift, skatt på denna produkt.
    Dvs du kan ta ut pengar ur bolaget direkt utan att skatta på dessa som lön.
    Och sedan få tillbaka 25% av vad datorn kostade av SKV.
    Detta som att datorn är ett verktyg för att du skall kunna sälja din produkt.

Lika om Ni te.x skaffar mobiltbredband, då får Ni tillbaka 25% av fakturan, och denna kan också betalas med oskattade medel.

Nyaste Android mobilen kan Ni också lyfta moms på som det kallas dvs få tillbaka 25% utav vad den kostade som att Ni behöver allt detta för att kunna skapa Eran produkt.
    Dock så äger bolaget det och inte Ni, men det spelar ju ingen roll som att Ni nyttjar produkterna.

Jag har själv min mobil genom mitt företag, internet samt mobilabb som jag använder.

Ja, ni kanske fattar hur jag menar.

Last edited: 22 okt 2010
  17. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tack så mycket för att du lägger ned tid att förklara detta för oss Bits! Kanske kan man göra en google doc för att få lite struktur på det hela? https://docs.google.com Men det kanske inte blir tillräckligt mycket text för att det är nödvändigt.

Tack igen, ganska viktigt del som många utvecklare inte har någon större koll på.

18. Bits

Bits Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan bli en hel del text finns mycket att förklara mer grundligt.
    Kan sätta mig i helgen och göra det åt Er.

19. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Det där tror jag inte stämmer. Som jag uppfattat det så är det inte Google som köper av oss utan det är en person/företag i land X som köper och skickar pengarna via Google precis som vilken annan bank som helst.

20. Mollgan

Mollgan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skönt att se att det kanske blir klarhet i det här, och tack för dina inlägg Bits. Dock skjuter du lite bredvid mitt mål. Du förklarar mycket bra hur det fungerar vid försäljning inom Sverige eller vid försäljning av fysiska varor inom EU, men det är inte där mitt problem ligger. Mitt problem rör försäljning av elektroniska tjänster till andra länder (tyvärr är inte Google köparen, då hade allt blivit mycket lättare). För fysiska varor gäller svensk moms i hela EU om jag säljer från Sverige, och för utom-EU-länder berättar jag hur mycket sakerna är värda för tullen i resp land så sköter de resten. Men som jag har tolkat det får jag betala moms i landet kunden har sin hemvist med allt vad det innebär i momsredovisningskrångel i resp land när det gäller elektroniska tjänster. Sant eller falskt?

En ny frågeställning som dök upp här gäller Google. Det utgår nämligen inte moms på finansiella tjänster, så kan någon som har sålt appar berätta om Google tar ut moms för sin betalningsförmedling eller inte? Jag tror de vet vad de håller på med, men jag vill veta om jag kan räkna hem en momsåterbetalning på pengarna jag betalar till Google eller inte.

Vänligen,
    Mollgan

PS. För att klargöra momssatserna; man får tillbaka 20% av vad man betalat för sina inventarier inkl moms, och man betalar 25% av försäljningspriset exkl moms på sina produkter . DS

Last edited: 22 okt 2010