MapCalibrator - Kartkalibrering i telefonen

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Ponken, 11 nov 2010.

1. Ponken

Ponken Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag skulle vilja tipsa om mitt android program som jag själv tycker är fantastiskt smidigt :-)

Det är ett program för kalibrering (georeferencing) av en karta i PNG eller JPG format direkt i telefonen. Det innebär att du kan ladda ner ett antal bra kartor på din telefon eller använda kameran i telefonen för att få in kartorna. Kalibreringen sker genom att man besöker 3 referenspunkter som väljs valfritt på kartan och positionen för dessa tas då från gps:en. Mha av den kalibreringen kan man sedan visa alla andra gps-koordinater på kartan.

Fördelen mot tex Google Maps är att man kan få grymmt mycket mer detaljerade kartor om man har tillgång till sådana. Samt att man slipper ta emot data över mobilnätet (väldigt smidigt när man är ute och reser).

Testa och säg vad ni tycker.

/Martin Ohlin

2. DroidStop

DroidStop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har inte testat, men det låter som en riktigt bra ide`…

3. DroidStop

DroidStop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

4. Umebo

Umebo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

5. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Umebo har helt rätt.
    Jag har förresten lagt upp en ny version nu eftersom jag hade glömt att begära rättighet att skapa en katalog på sd-kortet.

Jag har en hel del idéer för vilka nya funktioner som borde införas, men om det är någon mer som har åsikter eller synpunkter så får ni gärna meddela mig.

6. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Härligt! Det fanns redan en app på Market som gör samma sak (Viamici), men den kostar hutlösa 10 dollar så ett gratis alternativ var mycket välkommet! Jag ska genast ge mig ut i regnet och provnavigera lite.

...

Så, nu är jag tillbaka i värmen. :) Det verkade fungera bra! Några synpunkter, frågor och förslag:
    • Hur kommer det sig att du behöver minst tre referenspunkter? Två borde räcka.
    • Gör det möjligt att spara kartor med sina tillhörande referenspunkter, så att man kan ladda dem i framtiden utan att behöva kalibrera om varje gång.
    • Börja inte med en helt svart skärm, utan visa då hellre en lista över eventuella sparade (färdigkalibrerade) kartor, samt en knapp för att skapa en ny.
    • Tvinga inte användaren att lägga bildfilerna i en specifik mapp på telefonen, utan låt den välja via sitt bildgalleri.
    • Visa bara informationsmeddelandet vid första starten i stället för varje.

7. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också sett viamici, men jag är inte nöjd med priset och hur den fungerar.

Det behövs faktiskt 3 referenspunkter för att det ska vara lösbart rent matematiskt. Anledningen till att tex viamici klarar sig med två är att det programmet inte fungerar för alla fall. Det kommer tex att bryta ihop om öster inte är åt höger på kartan eller norr inte är uppåt. Anledningen till att jag inte vill förutsätta detta är att jag vill att man ska kunna stå framför en informationstavla och ta en bild av kartan där och att det sedan ska fungera oavsett om personen som gjort informationstavlan lagt norr uppåt eller åt höger. Eller att det ska vara känsligt för hur jag vinklar kameran. Egentligen så vill jag kunna stödja ännu fler referenspunkter i framtiden för utökat noggrannhet, men det är en sak för framtiden.

Att spara referenspunkterna för varje karta är definitivt något som har stått på dagordningen från början. Men jag vill vara tillräckligt nöjd med grundfunktionerna innan jag börjar med det.

Att bara visa informationen första gången programmet startas ska jag ta åt mig.

Anledningen till att ha en egen mapp för programmet är att det är lättare att organisera sina kartor med undermappar efter geografiskt område osv. Dessutom ser jag kamerans egen mapp som ett temporärt utrymme. Men bättre möjlighet att välja filer står också på dagordningen. Och då ska man naturligtvis kunna välja bilder även från kamerans mapp.

8. malexin

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Du har antagligen tänkt igenom det här betydligt mer grundligt än jag, men jag tyckte ändå att jag tänkte duktigt i går. :) Jag föreställer mig fortfarande att det borde räcka med två referenspunkter, även om kartan är fotograferad upp och ner eller på snedden. Så fort man har placerat den andra punkten så vet man väl både skala och orientering? Vet man ett väderstreck så vet man ju de andra. Förutsatt att kartan inte är spegelvänd förstås. I en sådan situation kan jag tänka mig att man behöver tre punkter (som inte är på en rak linje), men en sådan karta vore ju total idioti! :)

9. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja, jag kan ha tänkt fel där. Det har hänt förut...

Jag ska ta mig en funderare över det där med 2 koordinater när jag får lite tid över. Just nu kommer jag inte ihåg de exakta argumenten till varför jag gav upp.

10. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ny version (1.0.2) upplagd på market.
    <ul>
    <li>Standard Gallery is used as file chooser.
    <li>Information message is only shown at the first startup after an upgrade.
    <li>Subsequent startups trigger the file chooser.
    <li>Corrected the path of the image received through the camera.
    </ul>

11. Statsminister

Statsminister Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Låter riktigt, riktigt trevligt! Smart att kunna fotografera jaktkartorna när man jagar på annan ort, skall ABSOLUT testas!

12. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ny version (1.03) upplagd på market.
    • Handle a case where the ASTRO file manager returns an intent of the wrong type.

Detta orsakade en NullPointerException för minst en användare.

Jag har en lista med saker som jag kommer att lägga in allt eftersom jag får lite tid över, men om det är någon som har synpunkter på hur det borde fungera så får ni gärna säga till, så kanske jag prioriterar om lite i min lista.

/Martin

13. fingret

fingret Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Verkar vara en kanonapp! Det svåra är ju att få tillgång till riktigt sköna högupplösta kartbilder. Någon som har något tips på var man kan hitta sådana?

14. ivarson

ivarson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag är imponerad. Vilket utomordentligt vettigt program!

15. Lucke

Lucke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Grymt bra ide :) lägger ner på mobilen för eventuella framtida behöv, man vet ju aldrig ;)

16. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns ett annat problem också och det är att Android inte klarar av att visa riktigt högupplösta bilder i deras originalupplösning pga minnesbegränsningar. Androids nuvarande lösning på detta är att skala ner bilderna om de är för stora och sedan interpolera när man zoomar in. Jag är lite osäker på var gränsen går och om den är olika för olika telefoner.
    Kolla på tex:
    http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=4827 eller
    http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=6587
    Jag jobbar på en lösning för att stödja stora bilder i MapCalibrator ändå, men det kan ta ett litet tag eftersom det innebär att jag först måste lära mig hur NDK:n fungerar också.

17. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hmm. För egen del skulle det största behovet av en sådan här app inte vara jaktkartor/sjökort eller något liknande som man återkommer till flera gånger, utan snarare engångskartor vid ett nytt område, med en "du är här" och en karta över ett område. För mitt potentiella användningsområde är det lite av en pain point att behöva lägga ner så mycket tid på att kalibrera. Det bästa vore ifall jag kunde sätta upp allting och vara klar på en gång.

Därför föreslår jag att man som ett alternativ till det system som redan finns, med referenspunkter, även ger användaren möjlighet att manuellt passa kartan och ställa in skala. Riktning och skala framgår ofta från de flesta orienteringskartor. Lite precision skulle jag gärna offra för den ökade bekvämligheten.

Riktning borde man rimligtvis kunna ställa in genom att helt enkelt snurra på en bild, tills norr är uppåt. Ifall jag sedan går iväg på en rak väg och märker att jag drar iväg mer och mer åt fel håll, bör jag kunna justera i efterhand.

Inte helt sällan står skalan utskriven på kartor man stöter på i formatet "1:15000". Det ger ju absolut mest precision, och det bör i så fall finnas ett alternativ för att helt enkelt mata in det. Det lite sämre fallet är att man bara ser ett streck utritat på kartan och så står det under hur långt det är. I det fallet skulle man kunna zooma till rätt ställe i sin bild (den där skalan är), klicka för startpunkt (dra för justera), klicka på slutpunkt (dra för justera) och sedan skriva in hur lång distans det är mellan de två punkterna.

Nå?

Jag förstår att det är extremt långt ifrån vad som är tänkt hittills, och vore en hel del jobb att implementera, men jag skulle själv tycka att det skulle innebära väldigt mycket för användbarheten. Istället för att knata runt med GPS påslaget och skriva in mätpunkter skulle jag kunna slå på GPS, ställa in kartan ordentligt när jag står vid "du är här"-skylten, och sedan slå av den och inte behöva tänka på den mer förrän jag faktiskt är vilse, och vill kunna slå på GPS och se var jag är i förhållande till kartan :)

Finns det några aspekter jag inte har tänkt på, som gör att man inte slipper flera kalibrationspunkter ens med den här lösningen?

Nästa stora idé är såklart att ha ett stort moln-repo, där användare kan ladda upp (och ner) färdigkalibrerade kartor. Ifall man är ute och campar i Norge skulle man snabbt kunna bläddra sig fram mellan olika campingkartor, om de ligger i en mappstruktur, eller kanske har sökbara taggar. Ifall man går vilse på GeKås kan man ladda ner en färdig planlösning och bara slå på GPS för att veta var man är utan att man själv ens har ställt in ett utgångsläge! Då uppstår ju genast behovet av att kunna ha olika lager av karta ovanpå varandra (olika plan i en byggnad), och kunna själv klicka sig fram till vilket man är på, då GPS väl inte är så pålitligt på z-index. Ok. Näää. Det känns kanske inte så användbart. Men webb-repo? Givet! Bygg det genast :)

18. malexin

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Skalan gäller ju bara för originalkartan, så det där är inte till någon hjälp.

19. Malx

Malx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför inte kunna ange referenspunkterna mot gmaps. Även om den fotograferade/inladdade är mer detaljerad så kan nog gmaps sattelitbilder vara tillräckligt bra för att kunna ange referenspunkter.

Detta fungerar ju när man har internetuppkoppling, t.ex före man ger sig ut i ödemarken.

Ännu snyggare vore att efter angett två referenspunkter på din karta resp gmaps få din karta utritad med en viss transparans över gmaps och finjustera med multitouch.
    (som tidigare nämts så räcker två referenspunkter om man bara sätter in en knapp för att snabbrotera 180 grader vid fel)

20. Ponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag antar att du menar något i stil med att först placera en referenspunkt i MapCalibrator och därefter placera motsvarande punkt i gmaps? Spontant så låter det som en kul idé. Skulle tro att det fungerar bäst i miljöer som ligger nära städer eller vägar eftersom det kan vara svårt att hitta andra referenspunkter i gmaps. Jag se det dock enbart som ett alternativ till den nuvarande kalibreringen eftersom jag vill kunna klara av det utan nätverkstrafik. Tex när man är ute och reser och kanske fotar en turistkarta.

Delvis så fungerar det ju redan nu i och med att du kan mata in gps koordinaterna för referenspunkterna manuellt. Däremot så är det inte så smidigt ännu. Så det är absolut något jag ska fundera på inför framtida versioner.