Vi skulle kunna testa med ett exempel.
Låt säga att jag är totalt okunnig om lagtext och ska ta reda på vad påföljden är vid snatteri. Skriver in snatteri i fritext sökningen vilket genererar träff i fyra lagar. Detta tycker jag personligen är bra. För jag vet att snatteriet återfinns i BrB.
Efter att ha klickat på BrB så kommer överst lite info om BrB och sedan följer alla kapitel. Det är här jag kan känna att något saknas. För trots kunskap är man ibland förvirrad (läs alltid) och glömmer lätt bort Brb 8 kap 2§ vilket är den plats i lagboken där snatteriet återfinns.
Jag vet att du tänkt till runt sökningen men tänkte se om du tänker som jag. Att börja med snatteri som fritext funkar bra. Att sedan få upp i vilka lagar det återfinns funkar bra för oftast vet iallafall jag som arbetar med lagboken i vilken lag saker och ting förekommer. Det man glömmer är kapitel/paragraf. Så det bästa för mig vore om att efter att man valt Brb i listan så genereras en lista som visar i vilka kapitel inom BrB som snatteriet finns.
Sen upptäckte jag en sak till. Efter att ha sökt på snatteri så i listan med de fyra lagarna så kan jag bara gå in i Brb och 1994:1811 de andra två ger mig följande:
Ett fel hände
Felaktigt SFS
Ska fortsätta klicka runt lite o se vad jag hittar. Efter en uppdatering av sökningen börjar det ta bra form tycker jag. Ska bli intressant med kommentarer också.
Edit: Testade att söka på olovlig körning också och fick upp två träffar, 1982:1177 och 1951:649. 1982:1177 gick inte att gå in i, fick samma fel som ovan.
Och i exemplet med olovlig körning ställs det krav på sökningen. För efter att ha valt 1951:649 kommer det bara upp ett avsnitt och väljer man det avsnittet presenteras de sju paragraferna. Då olovlig körning finns i §3 så hade det varit bra om endast den kommer upp...
Last edited: Nov 17, 2010