Dual core-stöd först i Gingerbread - källa?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Silvercliff, 15 jan 2011.

1. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det har skrivits en del om bristen på dual core support i Froyo i detta forum. [0]

Är det någon som kan förklara varför Froyo skulle "sakna" dual core support? Eller varför det skulle fungera bättre (vara "aktiverat") i Gingerbread?

Det enda jag sett i Gingerbread som antyder bättre stöd för dual core är bytet från YAFFS till EXT4, och möjligen Concurrent garbage collection.
    http://www.esphoneblog.com/2010/12/28/android-gingerbread-2-3-and-newer-will-use-ext4-file-system/

Jag är programmerare, så köper jag köper ingen bullshitförklaring, ge mig fakta. :P

[0] Ett tiotal gånger i tråden om LG Optimus 2X t.ex, men även i Motorola Atrix-tråden och i kommentarer på artiklar om dual core och telefoner med Tegra 2.

2. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

LG Optimus 2x kommer ju med 2.2 Froyo, så det måste ju finnas stöd för Dualcore i Froyo

Skickat från min Desire Z med Tapatalk PRO

3. Silvercliff

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

4. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Mycket snack utan kunskap säger jag.

5. Silvercliff

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det ska väl sägas att multicore på Android är ungefär samma bekymmer för utvecklare som multicore på andra plattformar. Det gäller att skriva sina applikationer så de drar nytta av mer än en kärna, åtminstone om man tänkt dra nytta av processorns kraft.

T.ex om man kör benchmarking på processorn så måste benchmarkingprogrammet göra jobbet i lika många trådar som processorn hanterar. (T.ex två stycken på en Tegra 2)

Men jag ser verkligen fram emot att se om någon vågar skriva att Froyo inte klarar dual core i denna tråd. ;)

6. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER