Problemen med iPhone - konsumentupplysning

Diskussion i 'Off Topic' startad av robnil, 17 jan 2011.

1. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Det dyker upp frågor och pajkastning om iphone vs android titt som tätt. De brukar alltid urarta till gapande om detaljer som är mer eller mindre irrelevanta. Som widgets osv. Som konsumentupplysning känner jag att det kan vara bra att förklara varför vissa har sådana problem med iPhone. Och nej det är VERKLIGEN inte för att provocera hehe

Personligen är det inte iphone jag har problem med. Det är Apple jag har problem med. Så länge den här tråden får leva utan att urarta kan man posta sina länkar med motiveringar till detta.

Här kommer två rätt aktuella artiklar i den annars så inställsamma IDG:

"Det är ännu okänt hur den amerikanska upphovsrättsmyndigheten kommer att svara på Apples klagomål. Skulle det betyda att jailbreaking anses vara ett upphovsrättsbrott så kan det leda till att program som Pwnagetool blir olagliga."
    Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.363577/apple-vill-gora-jailbreaking-till-ett-upphovsrattsbrott

"Enligt Apple får en Iphone 4 inte användas i minusgrader. Inte heller i temperaturer över 35 grader. Därför vägrar nu telefontillverkaren att reparera en mobiltelefon som exploderat efter att ha blivit utsatt för nordiskt väder."

Källa: http://di.se/Default.aspx?pid=224342__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

"– Vi får in flera trasiga iPhone varje vecka. De har blivit vanligare som försäkringsärenden än alla andra mobiltelefoner sammantaget, trots att traditionella mobiler ute på marknaden är otroligt mycket vanligare, säger Caroline Uliana, pressansvarig på If i ett pressmeddelande.

De flesta exemplar av Apples telefon som har gått sönder kommer in med en skadad skärm. Enligt If beror det på att Iphonens skärm är gjord av glas och inte plast som på många andra telefoner – en egenskap som ofta ses som någonting positivt."

Källa: http://macworld.idg.se/2.1038/1.253836/iphone-gar-sonder-oftare

2. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Ok Iphones går sönder som alla andra telefoner men det är inte Apples fel, utan användarna som har tappat telefon m.m.

Du får ursäkta mig, men hela den här tråden känns som provokation, speciellt om du skriver på ett forum som inte är dedikerad till Iphone.

3. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Självklart är det provokation. Men många här letar efter argument för att möta sina kolleger/kompisars ofta hånfulla attityd mot folk som går en annan väg än Apples.

Och många kommer hit villrådiga för att få en bild av hur andra system än iphone ser ut.

Det är inte bara trams. De går sönder oftare för att Apple konsekvent väljer design framför funktion. De lyckas förvånansvärt bra med det. Glas både fram och bak borde gå sönder oftare än det gör. Men det är ändå en genomgående företagsfilosofi som inte passar alla. Det viktiga är att folk förstår det innan de köper en vara. Så de kan göra ett aktivt val.

Attitiden till kunden med försök att olagligförklara jailbreak, ovilja att reperara med idiotmotiveringar och andra tveksamheter kring borttagande av apps.

Eller som det här:
    "Flera tidningar i Europa som erbjuder Ipad-versioner av sina tidningar gratis till sina pappersabonnenter har fått besked av Apple att det måste sluta med det"
    Källa: http://blogg.aftonbladet.se/prylbloggen/2011/01/apple-stryper-gratistidningar-for-ipad

Placerade avsiktligt tråden under "off-topic".

4. anderzzun

anderzzun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

har prövat en iphone,och aldrig mer,gillar inte hur systemet är uppbyggt
    därför har jag valt android

Android är inte PERFEKT
    det är inte iphone heller

End Of Story.

5. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Jag anser fortfarande att iPhone är en riktigt bra produkt och även om den är låst till iTunes så tror jag inte att det spelar så stor roll för de flesta av iPhoneanvändare.

6. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

LOL, får inte användas i minusgrader.

7. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Måste ni citera hela posten i varje svar? Det blir ju omöjligt att läsa den då.

Tråden syftar inte till att skriva massa subjektiva upplevelser om huruvida produkten är bra eller inte. Utan bara lyfta fram kalla, krassa, objektiva fakta om företaget Apple i allmänhet och dess produkt iphone i synnerhet.

Subjektiva påståenden är meningslösa i långa loppet. Det behöver komma fram mer kalla fakta. Det dyker upp märkliga tidningsrubriker ganska ofta, och det vore kul att kunna samla dem på ett ställe. Och när källan är macworld eller idg så får man (kanske) anse att den är trovärdig. De har väldigt svårt att kritisera sin bebis så när de väl gör det... :)

8. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tyckte det var skrattretande när Steve Jobs sa till kunder som klagade på förlorad mottagning att de håller den fel x)

Monterat och rina. gillar detta.
  9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är väl samma bana som HTC går ut att N1 och Desire inte får ligga i byxfickan.
    Så pajkastningen är löjlig.

10. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Att telefonen går sönder lättare, inte tål minus grader och så det är upp till användaren att välja en produkt som passar dem. Kanske de ska vara tydligare men skit samma. Men det finns en sak som gör att jag inte skulle välja apple igen (har ägt en iPhone personsligen tröttnade jag efter 18 månader men det hör inte hit.) och det är att de beter sig som någon diktatur stat när det gäller innehåll på sina produkter. Det klarar inte jag av. Älskar google just för att de inte gör det.
    http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1316934/Tidningar-far-bita-i-det-sura-applet.html

Hoppas denna tråd inte spårar ut och gör den det så kan väll moderatorerna snabbt låsa den.

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vill inte heller att tråden ska spåra.
    Google valde inte h 264 för att "den inte är öppen", fine. Men finna lösningen i något annat som är stängt?
    Ska jag vara ärlig luktar det ganska illa hos alla. Men jag tycker det luktar lite godare där jag är.

12. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
  13. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Valde de inte WebM och Theora video codecs istället? Båda de är öppna om inte jag har missförstått det.
    Bra artikel robnill jag kan verkligen inte hålla med om att det inte är censur bara för att det är apple som säljer det genom sin marknad. Det man måste förstå är hur mycket pengar som spenderas på app store det är troligen större än många länders totala tidnings försäljning man kan inte låta en ensam aktör ha så står inverkan på vad som skrivs. Hade det funnits flera appstores eller att det gick att installera appar från annat håll än app store så hade det varit mer ok men nu är man tvungen att använda det om man vill köpa tidningar som är gjorda för ipad/ iphone.

14. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Jag har själv jobbat för Apple.. med vad låter jag vara osagt här...
    Äger dock själv en HTC Desire så jag anser att jag är rätt så opartisk och objektiv.

Pajkastningen är löjlig, precis som en annan tidigare sa här så säger HTC att man inte får ha mobilen i fickan. Och Steve Jobs säger att iPhone-ägare håller den fel. Lika goda kolsupare allihopa. Allt Apple säger skapar dock rubriker till skillnad mot andra tillverkare.

Den här tråden är dock inte till för pajkastning. Jag tycker att trådskaparen tog upp bra och intressanta artiklar med ren fakta! Tack! :)

Apple gör väldigt bra produkter, såsom iPhone, däremot så har den sina brister. Att folk tappar sin mobil så att glaset går sönder är helt och hållet deras fel, inte Apples.
    Dessutom så var det länge bara iPhone som hade glasdisplay, Android mobilerna kommer nog ikapp när det gäller spruckna displayer snart :)

Jag är förespråkare av open source och gillar inte alls Apple's motstridighet mot jailbreak osv. Detta är en stor anledning till varför jag inte valde iPhone, jag känner mig alldeles för låst i deras system.

Android är helt rätt för mig. Även om man får pilla lite mer än med en iPhone. Men det är just det som är grejen - Allt fungerar inte smärtfritt med Android, men när det fungerar så fungerar det så mycket bättre än en iPhone i mitt tycke :)

Android är valfrihet!

Last edited: 18 jan 2011
    tekken gillar detta.
  15. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Loggan? ;)

OnT: Jag håller med om att detta var en bra tråd. Halvt subjektiva, halvt objektiva synpunkter och även länkar.

Lite knepigt bara att TS fick kritik redan i första svaret, när man ser att resten av Off Topic forumet är fullt av "Android vs. iPhone", "Detta är Android, detta är Apple" hit och dit. En tanke bara..

16. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Angående sensur då. Islamisterna vill stoppa danskarna från att visa tecknade gubbar. Apple vill stoppa danskarna från att visa bara bröst. Vad är det med folk egentligen? Och vad är det med just danskar?! :)

17. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Apple vill stoppa danskarna från att skriva om android :P

18. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Seriöst? På min Desire stod det i alla fall på den medföljande skyddsfilmen att man skulle ta ut telefonen ur (bak?)byxfickan innan man sätter sig ner, vilket jag upplever som rimligt.

Men i vilket fall som helst är det konstigt, eftersom HTC i så fall indirekt säger att det är OK att ha telefonen i byxfickan, eftersom de påtalar att man ska ta ut telefonen om man ska sitta ner. Att komma med motstridiga budskap från annat håll är ju knäppt i så fall.

Var skriver de att man inte får ha telefonen i fickan?

Absolut!

Last edited: 18 jan 2011
  19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kanske var klantigt att påpeka med Desire då jag inte hittar något direkt med det. Skrev "och desire" då det i princip är samma telefon som N1an.

http://crave.cnet.co.uk/mobiles/htc-on-nexus-one-cracked-screen-they-dont-go-in-pockets-49305156/
    Tror jag är originalförfattarna till nyheten.

20. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    jag tycker det verkar rimligt att man inte ska ha telefonen i jeansfickan, framför allt inte i bakfickan, då böjpåfrestningen är uppenbar. Min fru har en gammal nokia i bakfickan jämt och den överlever, men den har inte en 4" glasskiva tvärs över.

Det bör rimligtvis gälla även iphone. Dock känns det omotiverat av iph4 att ha glas även på baksidan. För mig låter det som en klassisk mac'sk design framför funktion.