Automatiskt påslag vid laddning

Diskussion i 'Allmänt' startad av henca, 27 feb 2011.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Då man börjar ladda en avslagen mobil fortsätter den naturligtvis vara avslagen. Finns det någon möjlighet att få finessen att mobilen automatiskt slås på då den börjar laddas? T ex med någon custom rom?

    m v h Henrik
     
  2. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    På min X10 mini slås den på automatiskt men på heron förblir den alltid avstängd oavsett vilken rom jag använder (iaf de jag testat) och det är vad jag föredrar.

    Kanske finns någon snäll kodare som kan lösa det på något sätt för dig :)
     
    henca gillar detta.
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack för infon! Kanske skall jag då börja jaga en billig begagnad (eventuellt defekt) x10 mini...

    Normalt sett vill man nog precis som du skriver att telefonen fortsätter vara avstängd. Nu har jag dock lite lösa planer på att skriva någon app liknande wavesecure, prey och de programmen fast inte för att spåra telefonen utan i stället för att spåra fordon, i ett försök att få till en hemsnickrad billig lösning motsvarande http://www.neureka.se/index.php/produkter/sparatracking/objekt/gps-tracking/webtracker-power

    Problemet är ju att det inte bara duger att skriva en vanlig android-applikation för att lösa problemet med strömpåslag, man hamnar ju i en hönan- eller ägget-situation. För att slå på telefonen måste programmet vara igång och för att programmet skall vara igång måste telefonen vara påslagen. Möjligen att det hjälper med ett annat ROM, men jag är inte säker på hur det fungerar. Nu vet jag åtminstone att x10 mini slås på vid laddning.

    m v h Henrik
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nu har jag hållt utkik ett tag efter defekta x10 mini, men inte hittat någon tillräckligt billig såvida den inte varit alltför trasig för mina syften.

    Finns det någon som vet hur det är med huawei U8300? Den kan man ju få ny för en billig peng. Bootar den automatiskt upp från helt avstängd till påslagen när den laddas?

    m v h Henrik
     
  5. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Nej, U8300 visar bara en laddsymbol, och bootar altså inte upp.
     
    henca gillar detta.
  6. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Endast SE som har den funktionen i sina telefoner än så länge vad jag vet.
     
    henca gillar detta.
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack för infon! Då fortsätter jag att hålla utkik efter någon billig defekt x10 mini...

    m v h Henrik
     
  8. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  9. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

  10. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag hade tänkt mig försöka göra ett "fynd" för ca 500:-. För mina ändamål behöver inte mikrofon, högtalare eller kamera fungera. Även bildskärmen kan ha smärre defekter, men den måste åtminstone fungera tillräckligt bra för att jag skall kunna ändra på inställningar i program.

    Det som jag tänkte göra är att sätta en billig telefon dold i min bil så att den laddas och blir påslagen när tändningen är påslagen. Sedan tänkte jag skriva mig en app som automatiskt laddar upp bilens GPS-koordinater till en webserver. Om jag lyckas med detta så har jag för en billig peng och en massa arbete fått mig någonting motsvarande de GPS-trackers som används för att spåra stulna bilar. Sådana trackers säljs för dyra pengar tillsammans med dyra abbonemang. Om jag själv skriver programmet behöver jag inte något abbonemang hos ett företag, då kan jag använda en egen webserver att ladda upp data till.

    m v h Henrik
     
  11. tob

    tob Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    om mobilen ska vara dold hur gör du med gpsmottagninen?
     
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag vet i.a.f en modell som startar upp direkt da laddaren ansluts och det ar en HD2 med Android. Mitt exemplar startar direkt om den ar avstangd och jag kopplar in laddaren.

    Iovrigt kanner jag inte till nagra andra lurar med den funktionen - enda undantaget ar en HTC Thunderbolt med custom ROM. Men den modellen ar helt ute ur ekvationen av naturliga skal.

    Jag tror inte att det ar sa vanligt med paslag vid laddning, HD2 ar den forsta nallen jag agt med det beteendet. Resten fortsatter att vara avstangda da man laddar.
     
    henca gillar detta.
  13. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nu har jag inte börjat experimentera med detta ännu, men jag hoppas att den skall få tillräcklig GPS-signal om man placerar den under hatthyllan eller under instrumentpanelen.

    m v h Henrik
     
  14. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack för tipset! Då har jag ännu ett alternativ att leta efter. Dock har jag inte så stort hopp om att hitta en billig sådan ens om den är defekt. En trasig telefon med de "rätta" felen för en tredjedel av nypris borde gå att hitta, men en tiondel av nypris kan nog bli tjärvt. X10 mini kostar ca 1500 ny, men HD2 ca 5000.

    Just det där med custom ROM tycker jag ändå låter intressant. Vet du möjligen vilken ROM som används? Kanske skulle man kunna ge sig på att koka en egen ROM även till andra modeller med denna funktion?

    m v h Henrik
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Problemet ar att denna funktion inte ar en ROM-funktion utan snarare relaterat till bootloadern (MagLDR for HD2 Android).

    Min HD2 med MagLDR 1.13 har funktionen som sagt - dock vet jag att det finns anvandare som klagar pa det beteendet sa det kanske forsvinner i framtiden med nyare bootloader.

    Edit: HD2 gar ju att kopa begagnat, dock ligger den pa runt 2800 kronor enligt Blocket. Har i staterna sag jag den for 350 dollar enligt Google Shopping (ny).

    Kanske det kan vara vart att prova med en kopesannons. En HD2 som varit med om en "olycka" (sprucken skarm men fungerande) kan ju kanske vara ett alternativ.

    Ytterligare en vag kan t.ex vara en Xperia X1 flashad med Android o.dyl men jag har inte testat det o.h.t (har visserligen en X1 men den kor WM 6.5.5) - jag vet darmed inte hur den beter sig da man kopplar in laddaren. Det kanske nagon fran XDA-Developers kan svara pa dock.

    I vilket fall som helst ar funktionen valdigt ovanlig, av mina egna lurar ar det enbart HD2 som beter sig sa, samt Thunderbolt med vissa versioner av CWM (da klassades det som en bugg som enligt uppgift ar atgardad).
     
    Last edited: 28 mar 2011
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Ja, kanske kommer jag göra det senare. Det blir dock inte förren på semestern jag kommer kunna ägna tid åt detta på allvar. Därför har jag inte så bråttom med att få tag i en telefon. Just nu håller jag bara ögonen öppna i fall det skulle dyka upp något.

    m v h Henrik
     
  17. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nu har jag äntligen fått napp. Efter att ha gett skambud på tradera under närmare ett år vann jag plötsligt budgivningen inte bara på en utan två auktioner. Så nu har jag fått två x10 mini på halsen.. Det gör dock inte så mycket då jag har flera bilar, kanske kommer jag jaga ytterligare en telefon om jag får till det här projektet.

    Dock är det så att den ena x10 mini uppträder precis så som jag vill, d v s den slås på när man laddar den. Den andra telefonen visar bara en ladd-symbol på skärmen. Bägge x10 mini kör precis samma version av Android så jag gissar att detta beror på boot-loadern. Om jag inte lyckas googla fram någon lösning återkommer jag nog med en fråga i x10 mini-forumet.

    m v h Henrik
     
  18. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Vet ej hur relevant det är längre, och Nook Color är en tablet, men den startar automatiskt om den är avstängt och man stoppar in laddaren om man kör CM7.

    För mig att bootsekvensen ska vara rätt unik i Nook Color då man kan bota ROMs från SD-kortet.
     
    henca gillar detta.
  19. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack för tipset!

    För mitt syfte är dock x10 mini ganska optimal, det är en liten telefon som är lätt att gömma undan. Om jag får ordning på det här projektet och vill sätta en telefon även i min tredje bil kommer jag nog leta efter en x10 mini även till den.

    m v h Henrik
     
  20. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Vilket Internet abonnemang kommer du använda dig av?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk