Ni som kör CyanogenMod 7. Vad har ni gjort för bättre batteritid?

Diskussion i 'Desire HD' startad av HEiK, 12 apr 2011.

1. HEiK

HEiK Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Goddag alla!

Eftersom det finns en drös av inlägg, i en drös av trådar så tänkte jag att vi som kör CM7 postar och tipsar om radios, kernels och diverse tips och trix för att få bättre batteritid.

Jag kör:

ROM: CyanogenMod 7 Gingerbread Stable.
    Radio: Radio_12.28g.60.140f_26.05.05.27_M3

Utöver det har jag börjat leka lite med setcpu och andra inställningar, som t.ex. att tona ner bildskärmen.

Vad har ni för tips för bättre batteritid? Använder ni er av s.k "batteryfix"? hjälper dessa?

2. nixz

nixz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inledde faktiskt ett batteritest nu idag.

Rom: cm-7.0.0-DesireHD
    Radio: Radio_12.28g.60.140f_26.05.05.27_M3 (bytte radio mitt i testet :))

SetCPU profiler inställda på:
    Vanlig: 1200mhz
    Sleep: 245mhz
    < 50% batteri: 768mhz
    < 20% batteri: 368mhz

Får se hur länge batteriet håller nu. Återkommer.

Last edited: 12 apr 2011
  3. HEiK

HEiK Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag laddade fullt ungefär vid 10.00, körde wipe battery stats och nu ligger den på 85%. Använder inte SetCPU, eller något annat. Skall fixa det ikväll.

4. HEiK

HEiK Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Från 10.00 tills nu. 50% kvar. Inte använd mycket. Blir och byta radio ikväll..

Sent from my Desire HD using Tapatalk

5. fredrikstorm

fredrikstorm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har standardinställningar, ondemand cpu governor och lite trams som följer:
    jobbmail (exchange): Push
    Uppdaterar facebook, gmail och en del annat trams en gång i timmen
    uppdaterar vädret var 12:e timma.

Körde nyss med radio 26.04.03.30 och fick då ut ca. 30-35 timmar vid normalt användande.

Flashade nyss in den äldre radion av uppdaterad version 26.04.02.17_M2_SF och hoppas på ännu mer batteri.

Normalt användande är typ spotify+surf så fort jag sitter på tuben eller promenerar, kolla mail på jobbet samt svara, en del samtal och rätt mycket sms (enl. mig många, kanske 50 om dagen). Kanske lite spel när andan faller på och ibland ett och annat tv-serie-avsnitt.

6. Michko

Michko Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

bytte till radio 26.05.05.27

7. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Berätta sen hur det gick för dig vid byte av radio. Jag kör 26.04.02.17_M2 och tycker själv att batteriet tar slut väldigt fort även vid lite användande, kan du ge en kommentar på hur du upplever förändringen efter bytet?

8. nixz

nixz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dåså nu har det gått 23 timmar sedan jag pluggade ur laddaren sist, med undandag för 2-3 min usbladdande vid filöverföringar till sdkortet.

I övrigt har jag använt mobilen relativt sparsamt. Varje gång ett mail plingat till har jag läst det. Jag satt även igår lite och pillade med en emulator i 20 min kanske (då rök ett par procent bara där)... annars, mest bläddrat i menyer och så, fixat lite inställningar, vart inne i recovery fram å tillbaka och flashat lite saker, samt ett par reboots på det.

Nu har jag 52% kvar på mitt batteri och det är helt acceptabelt, speciellt om radion inte har hunnit anpassa sig helt än. Det är 2% batteri per timme, vilket jag här helnöjd med.

9. antonholmstedt

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Grymt, ska lätt prova den radion när jag kommer hem!

Kör du alltså max 245 mhz när skärmen är avstängd?

10. nixz

nixz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stämmer. Lite överklockad när man väl använder den, minsta möjliga när man inte använder den :)

11. antonholmstedt

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Låter ju vettigt :) vilken governor?

12. nixz

nixz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Allt är satt på OnDemand

13. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 302
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Har också en screen-off profile på 245mhz. Verkar funka bra. Men som sagt det väger man väl ut genom lite klockning när den väl är på ;)

Sen rootning igår och full laddning denna morgon så har min dragit ca. 6% i timmen. Men då har jag pillat med telefonen väldigt mycket till och från för att ställa in allt som jag vill ha det. Det har inneburit hemladdningar över market, sms'ande, talande i telefon litegrann, lekt med olika widgets, testat SNES och PSX emulatorerna, varit ute och gått och glott på skärmen med 100% ljusstyrka en stund och lite annat smått och gott. Så det får väl räknas som godkänt ändå under heavy use. Dessutom så har jag kört 1500mhz klockning under stunderna jag spelat och även ca. 1000mhz när jag använt den normalt.

Ska tilläggas att jag har en Z.

Last edited: 13 apr 2011
  14. fredrikstorm

fredrikstorm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag ska försöka komma ihåg att rapportera om en dag eller så, just nu ser det bra ut, sen jag skrev imorse har den dragit ca. 30% och det är ju på 10h 30min. Har använt telefonen en del också då, kanske 2h spotify över 3g, lite samtal, sms, varit online på skype och haft push på mailen.

15. drinside

drinside Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Sitter och funderar lite över det här med set cpu. Om jag slänger in lite olika profiler, där en är screen off 245 Mhz. Hur kommer den gå ihop med spotify som jag kör konstant nästan när jag är på jobbet?

Kommer från leedroids Rom som har helt fantastisk batteritid, och är nu tillbaka på CM7 som ju inte är lika fantastisk.

16. nixz

nixz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte riktigt hur mycket processorn behöver för att driva musik i bakgrunden (Sleepmode)

Exprimentera lite och se om det funkar, du kanske inte behöver köra full klockfrekvens, kanske räcker med 768 eller 368 om inte 245 funkar.

17. drinside

drinside Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Mmm tänkte också det. Har satt ihop lite olika profiler nu, enda jag inte hittar/fattar är hur jag ställer in en vanlig profil för användande. Alltså inte en för charging, battery, screen off etc.

18. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 302
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jo du får nog testa dig fram som föregående talare säger. Håll koll på värmen på batteriet så det inte blir överhettad för att den får pressas för hårt eller något. Men borde kanske inte vara någon fara med spotify den hänger nog inte med i så fall. Har man screen-off på 245mhz eller lågt och laddar telefonen så är det väldigt viktigt att ha en charging profil med högre mhz annars så blir telefonen tokvarm.

19. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 302
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Antingen så får du bocka av profiler och ställa in huvudreglaget eller också sätta upp olika battery/temp profiler för att reglera vid vanligt användande.

20. nixz

nixz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan du inte bara använda main, den gäller ju när inget utav kraven i profilen uppfylls.

I mitt fall används den när jag har skärmen igång, inte laddar mobilen, och har mer än 50% batteri.

Då kör jag 1200mhz. Och förövrigt, precis som DannaJanne säger, så är det viktigt att ha en charging profil, själv är min satt till default värden, alltså min 245mhz och max 1000mhz för att undvika någon form av överhettning av batteriet. Denna gäller över Sleep-profilen, vilket man kan ställa in med prioriteter antar jag.

Annars kan du ju alltid ha en profil som säger att köra default-värden när batteritempen är högre än ett visst värde.