Hej,
Lång tråd men vänligen läs hela
(Jag hoppas den här tråden kvalar in under denna topic)
Tim de Vallee (ägare/chef till I-O) bad nyligen en av sina två svensktalande representanter att förklara på detta forum att vädret har varit dåligt och att de nu är uppe och rullar som vanligt m.m.
Detta blev helt fel, Nexus topicen blev spammat med samma meddelande över väldigt många trådar.
Jag såg ganska snabbt detta och kände igen namnet på forum medlemen från ett automat svar på svenska som jag fått tidigare från I-O, och anmälde ett utav inläggen till moderator.
Detta gjorde att jag passade på att ringa upp I-O och be om min utlovade bil-adapter. Det var Tim de Vallee som svarade och jag frågade om han var medveten om att en av deras anställda "spammade" detta forum. Varpå han genast skrev till denna att genast sluta skriva (under tiden jag var i telefonen).
Därefter bad han om ursäkt, och undrade om det var därifrån (detta forum) jag först kom i kontakt med I-O. Vilket stämde, och jag sa att jag var en användare på detta forum.
Han undrade då vad dom kunde göra för att förbättra situationen, vilket jag svarade att det dom borde ha gjort var att skapa en användare för I-O och skapat en ny tråd (istället för ett inlägg på en massa befintliga trådar) där dom förklarat situationen.
Jag fick då erbjudandet att representera I-O på detta forum 3h om dagen i 10 dagar, mot kompensationen nedan:
Representation Offer:
You will provide 3 hours support on Forum for 10 days.
We will provide:
3 shipments at no cost.
$ 200 Purchases
Fedex of Nexus Dock and car charger
Jag accepterade detta under förutsättningen att det vi kommit överens om skulle få vara helt transparant mot er på forumet. Varpå han genast instämde och ville inte heller ha det på något annat sätt.
Så jag representerar/suportar under de nästkommande 10 dagarna International-Orders.
Som ett kvitto till er att jag hjälper I-O med support under den här tiden så sätts en tillfällig mail upp som vidarebefodras till mig (Jonas)
Så vänligen skicka alla era frågor och funderingar till mig på:
[email protected]
Vi hade ett långt samtal om vad som hänt och varför det blivit som det har. Här kommer några saker som förklarats:
* Vädret (storm i Californien) som de flesta vet vid det här laget, har ställt till med problem inte bara för I-O utan även Fedex och Google. Varpå leveranser av Nexus One och tillbehör har inte nått I-O i tid, samt Fedex har haft stora problem med några av sina hubbar.
* Betalningar med Google Checkout har visat sig vara en dålig idée. Det har dels tagit tid för Google Checkout att cleara en betalning samt ännu längre för I-O att få betalningen från Google Checkout. Så Google Checkout bör inte användas, utan använd kort betalnings alternativet som finns på sidan.
* 48h leverans löftet baseras på Fedex 36h leverans, dvs. tjänsten dom använder sig av hos Fedex, säger att paketet skall vara framme inom 36h. På detta har då I-O lagt till ytterligare 12h som en buffert. Detta har dock inte räckt till de här dagarna, då leveranser av telefoner, tillbehör, Google Checkout och Fedex samtidigt blivit försenade.
Även om allt går som smort så finns det orter i Sverige som ändå kommer att få det svårt att klara 48h. T.ex. Umeå, detta pga. att där Fedex inte har kontor i närheten anlitas en underleverantör, t.ex. lantbrevbärare, posten, och/eller det lokala åkeriet.
Vi pratade även om att vi på forumet hade nog varit helt förstående om vi fått information om detta, antingen via e-mail eller information på websidan.
Tyvärr så har de inget system som klarar av att skicka ut dessa mail, utan de skulle behöva skickas manuellt, och informationen på hemsidan kom tyvärr ut lite för sent.
*Angående uteblivna svar på mail så finns det egentligen ingen ursäkt, I-O har som jag förstått det varit helt överöst av mail och svarat i den mån dom kunnat i samband med att försöka få ut de ordrar som samlats på hög under förseningarna, och dom ber så hemskt mycket om förlåtelse.
* Vi är många på forumet som trott att ordrarna har blandats ihop och att I-O har dålig koll på vad dom skickar ut. T.ex att det är en person som beställt en laddare som inte fått den varpå en som inte beställt, fått en laddare.
Tydligen så har I-O som praxis att skicka ut tillbehör t.ex. laddare, fodral, eller minneskort som en gåva/överaskning i den mån de finns tillgängliga.
Min första fråga blev givetvis: Varför tar man då betalt för t.ex. en bil-laddare?
Svaret blir: Betalar man för en bil-laddare så är man garanterad att få den, vilket givetvis inte blir fallet av en gåva i mån av tillgänglighet speciellt inte om det finns flera olika tillbehör.
Anledningen att det är en del som inte fått sitt tillbehör, som de betalt för, är (tyvärr) helt enkelt att leveranserna har inte kommit som beräknat.
Men samtliga som beställt sin vara kommer att få den så snart som möjligt.
* Tim såg på min Nexus Beställning att jag valt:
Customs/Duties &Taxes: Included (+$49.00)
och ville veta om jag haft några som helst problem med tull eller moms, vilket jag inte hade. Han ville också försäkra sig om att det framgick vad detta innebar, vilket jag svarade att jag hoppades att jag inte skulle behöva betala något extra, men inte att jag var säker.
Så här ligger det då till med detta alternativ: När man väljer detta så skrivs det på fraktsedeln att skatt och avgifter som skall betalas skickas till I-O. Ibland är det t.ex $30 och i andra fall t.ex. $100+ i samtliga fall så betalas dessa avgifter av I-O, om detta alternativ är valt.
Nu börjar klockan på bli mycket och det har blivit ett långt mail, men jag hoppas jag har benat ut en del saker iaf.
Jag har inte alla svar just nu, men jag kommer att ha tät kontakt med Tim dessa dagar så skicka mig ett mail [email protected] om ni har frågor funderingar ang. befintlig order eller kommande beställning.
Svar på mailen kommer att ges på kvällen mellan 18 och 21 om jag inte hittar en lucka på jobbet under dags tid.
PS. Desktop dockan till Nexus One bör finnas tillgänglig på Måndag hos I-O
Last edited: Jan 30, 2010