International-Orders Support

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av njb, 30 jan 2010.

  1. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej,

    Lång tråd men vänligen läs hela
    (Jag hoppas den här tråden kvalar in under denna topic)

    Tim de Vallee (ägare/chef till I-O) bad nyligen en av sina två svensktalande representanter att förklara på detta forum att vädret har varit dåligt och att de nu är uppe och rullar som vanligt m.m.
    Detta blev helt fel, Nexus topicen blev spammat med samma meddelande över väldigt många trådar.

    Jag såg ganska snabbt detta och kände igen namnet på forum medlemen från ett automat svar på svenska som jag fått tidigare från I-O, och anmälde ett utav inläggen till moderator.

    Detta gjorde att jag passade på att ringa upp I-O och be om min utlovade bil-adapter. Det var Tim de Vallee som svarade och jag frågade om han var medveten om att en av deras anställda "spammade" detta forum. Varpå han genast skrev till denna att genast sluta skriva (under tiden jag var i telefonen).

    Därefter bad han om ursäkt, och undrade om det var därifrån (detta forum) jag först kom i kontakt med I-O. Vilket stämde, och jag sa att jag var en användare på detta forum.
    Han undrade då vad dom kunde göra för att förbättra situationen, vilket jag svarade att det dom borde ha gjort var att skapa en användare för I-O och skapat en ny tråd (istället för ett inlägg på en massa befintliga trådar) där dom förklarat situationen.

    Jag fick då erbjudandet att representera I-O på detta forum 3h om dagen i 10 dagar, mot kompensationen nedan:

    Representation Offer:
    You will provide 3 hours support on Forum for 10 days.

    We will provide:
    3 shipments at no cost.
    $ 200 Purchases
    Fedex of Nexus Dock and car charger



    Jag accepterade detta under förutsättningen att det vi kommit överens om skulle få vara helt transparant mot er på forumet. Varpå han genast instämde och ville inte heller ha det på något annat sätt.

    Så jag representerar/suportar under de nästkommande 10 dagarna International-Orders.

    Som ett kvitto till er att jag hjälper I-O med support under den här tiden så sätts en tillfällig mail upp som vidarebefodras till mig (Jonas)

    Så vänligen skicka alla era frågor och funderingar till mig på:
    [email protected]


    Vi hade ett långt samtal om vad som hänt och varför det blivit som det har. Här kommer några saker som förklarats:

    * Vädret (storm i Californien) som de flesta vet vid det här laget, har ställt till med problem inte bara för I-O utan även Fedex och Google. Varpå leveranser av Nexus One och tillbehör har inte nått I-O i tid, samt Fedex har haft stora problem med några av sina hubbar.

    * Betalningar med Google Checkout har visat sig vara en dålig idée. Det har dels tagit tid för Google Checkout att cleara en betalning samt ännu längre för I-O att få betalningen från Google Checkout. Så Google Checkout bör inte användas, utan använd kort betalnings alternativet som finns på sidan.

    * 48h leverans löftet baseras på Fedex 36h leverans, dvs. tjänsten dom använder sig av hos Fedex, säger att paketet skall vara framme inom 36h. På detta har då I-O lagt till ytterligare 12h som en buffert. Detta har dock inte räckt till de här dagarna, då leveranser av telefoner, tillbehör, Google Checkout och Fedex samtidigt blivit försenade.

    Även om allt går som smort så finns det orter i Sverige som ändå kommer att få det svårt att klara 48h. T.ex. Umeå, detta pga. att där Fedex inte har kontor i närheten anlitas en underleverantör, t.ex. lantbrevbärare, posten, och/eller det lokala åkeriet.

    Vi pratade även om att vi på forumet hade nog varit helt förstående om vi fått information om detta, antingen via e-mail eller information på websidan.
    Tyvärr så har de inget system som klarar av att skicka ut dessa mail, utan de skulle behöva skickas manuellt, och informationen på hemsidan kom tyvärr ut lite för sent.

    *Angående uteblivna svar på mail så finns det egentligen ingen ursäkt, I-O har som jag förstått det varit helt överöst av mail och svarat i den mån dom kunnat i samband med att försöka få ut de ordrar som samlats på hög under förseningarna, och dom ber så hemskt mycket om förlåtelse.


    * Vi är många på forumet som trott att ordrarna har blandats ihop och att I-O har dålig koll på vad dom skickar ut. T.ex att det är en person som beställt en laddare som inte fått den varpå en som inte beställt, fått en laddare.
    Tydligen så har I-O som praxis att skicka ut tillbehör t.ex. laddare, fodral, eller minneskort som en gåva/överaskning i den mån de finns tillgängliga.

    Min första fråga blev givetvis: Varför tar man då betalt för t.ex. en bil-laddare?
    Svaret blir: Betalar man för en bil-laddare så är man garanterad att få den, vilket givetvis inte blir fallet av en gåva i mån av tillgänglighet speciellt inte om det finns flera olika tillbehör.

    Anledningen att det är en del som inte fått sitt tillbehör, som de betalt för, är (tyvärr) helt enkelt att leveranserna har inte kommit som beräknat.
    Men samtliga som beställt sin vara kommer att få den så snart som möjligt.


    * Tim såg på min Nexus Beställning att jag valt:
    Customs/Duties &Taxes: Included (+$49.00)
    och ville veta om jag haft några som helst problem med tull eller moms, vilket jag inte hade. Han ville också försäkra sig om att det framgick vad detta innebar, vilket jag svarade att jag hoppades att jag inte skulle behöva betala något extra, men inte att jag var säker.
    Så här ligger det då till med detta alternativ: När man väljer detta så skrivs det på fraktsedeln att skatt och avgifter som skall betalas skickas till I-O. Ibland är det t.ex $30 och i andra fall t.ex. $100+ i samtliga fall så betalas dessa avgifter av I-O, om detta alternativ är valt.


    Nu börjar klockan på bli mycket och det har blivit ett långt mail, men jag hoppas jag har benat ut en del saker iaf.

    Jag har inte alla svar just nu, men jag kommer att ha tät kontakt med Tim dessa dagar så skicka mig ett mail [email protected] om ni har frågor funderingar ang. befintlig order eller kommande beställning.

    Svar på mailen kommer att ges på kvällen mellan 18 och 21 om jag inte hittar en lucka på jobbet under dags tid.

    PS. Desktop dockan till Nexus One bör finnas tillgänglig på Måndag hos I-O
     
    Last edited: 30 jan 2010
  2. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Du är billig.

    3x10=30 timmar. Borde räkna med iaf 100kr/h. 3000 ska du då ha. Men du borde iaf kunnat kräva runt 1000.

    Annars låter det väl bra.
     
  3. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lite OT kanske? :rolleyes:

    Hur som tyckte jag att det var en bra post, bra att dom kände att dom ville reda ut lite av de problem som uppstått! Jag har själv inte haft några som helst problem med min beställning från I-O men har förstått från en del upprörda forumposter att andra haft problem.
    Känns ändå som ett gott initiativ från deras sida att "komma till kunden" för att svara på frågor och reda ut lite frågetecken - ger ett gott intryck i mina ögon.

    Tack för att du tog dig tid att ringa dom och hjälpa dom med supportandet, bra med en "liason" mellan oss och dom! ;)
     
  4. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag blir inte rik på åtagandet men det kändes bara bra att kunna hjälpa till, då Tim var genuint frustrerad över hela situationen och han ville få någon slags rätsida på det hela. Jag hade aldrig tagit på mig detta om jag inte känt att I-O var seriösa och ville måna om kunderna.

    Samt att jag är förmodligen en av de mest otåligaste personerna (i min bekantskaps krets iaf) när det kommer till att vänta på paket :D. Så kan jag lindra en del av den frustrationen här på forumet så känns även det bra.
     
  5. tozmas

    tozmas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra initiativ njb! Hoppas alla får lättare hjälp nu.. :)
     
  6. phoneist

    phoneist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Utmärkt bra gjort !
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Gott initiativ! :)
     
  8. aneben

    aneben Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanske läge att förhandla fram en Swedroid rabatt hos IO?
     
  9. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Hmm, precis. Om vi är tillräckligt många som vill beställa en Google Nexus-docka, hur mkt rabatt kan de ge oss ;).

    I mitt fall tog det runt 4 dagar att få hem min Nexus och det tycker jag ändå var helt ok så jag var nöjd med dem. Kommer nog bli en Google-docka från dem (eller kanske t om 2).
     
  10. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Bra idée, jag tar upp det med Tim och ser vad som är möjligt
     
  11. Seaweed

    Seaweed Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är intresserad av en docka, vi kanske ska dra ihop ett gäng och beställa?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack njb! Vi blev nog alla lite oroliga när det regnade in SPAM-inlägg från I-O, man undrar ju varför bolaget börjat agera på det viset när många på Swedroid gjort dem den goda tjänsten att rekommendera bolaget. Bättre reklam än nöjda kunder går väl inte att få?

    Det låter hur som helst som ett jättebra upplägg och en liten Swedroid-rabatt som föreslås ovan hade förstås varit kul om du kunnat få igenom!

    Förresten, det vore nog många som uppskttat om de kunde erbjuda kunder möjligehten att beställa ett skärmskydd med telefonen eller andra tillbehör som ex. lite bättre hörlurar. Det finns säkert några här på forumet som kan rekommendera bra lurar att välja emellan.
     
  13. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Precis.. Du skulle ha bett om en Swedroid promotion. :)
    Men att skicka in spammare hit var verkligen ett Slap in the face. Har inte beställt själv ännu men jag är tveksam till I-O och deras metoder. Väljer nog hellere borderlinx uk som det ser ut nu.
     
  14. tozmas

    tozmas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Varför återbetala de mitt köp och tog betalt igen? Flera dagar efter att jag fått mobilen.

    "International Orders har utfärdat en återbetalning på USD 749,55 till ditt VISA. Det kan ta flera dagar innan återbetalningen visas på kontoutdraget."

    "Hello,

    Thank you for your business. We have refunded your Visa/ MasterCard through Google Checkout and have charged your Visa/ MasterCard under China Telecom for your Google Nexus One phone."

    Skulle sitta fint med en liten kompensation för allt strul som vi som beställde förra veckan fick.

    //Tomas
     
  15. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Anledning till detta var att Google Checkout som nämt ovan inte clearade betalningarna och på så vis försenade hela processen.
    I-O var tvungna att återbetala mångas Google Checkout betalningar pga detta.

    Google återbetalar samtliga drabbade till deras kreditkort inom 48 timmar ej räknat helger och röda dagar.
     
  16. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det var inte I-O's mening att det skulle spammas, utan tyvärr var det en medarbetare som blev lite ivrig i saknad på bättre ord :rolleyes:
     
  17. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    En Swedroid rabatt är ordnad
    Discount Coupon: swedroid15 denna ger $15 i rabatt

    Jag har även framfört önskemål om fler tillbehör vid beställningarna, så snart jag har mer info om detta så återkommer jag. Under tiden får ni hemskt gärna lämna förslag på dessa.
     
  18. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Kupongkoden hittades inte. Försök igen.
    Om du har en kupongkod, ange den nedan:
     
  19. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Beklagar detta, jag fick den för bara någon minut sedan, så den kanske inte har hunnit in i systemet. Jag kollar upp detta omg.
     
  20. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Edit: dubbelpost av mig Sorry