Diskussion: Grådassig/brusig skärm m.m

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by Zooklubba, Dec 7, 2011.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Jag tar och lyfter ur frågan ur betygstråden då inte så många verkar läsa eller ta en titt där och det är givetvis förståligt.

Frågan består av två frågor, en som i princip redan är besvarad av det jag har läst. Det är vid ljusa gråaktiga nyanser så är det väldigt mycket brus (noise) som kan tyckas vara störigt. Ett bra exempel är tråd-listan på tapatalk som är en blandning mellan ljusgrått och ljusblått. Bör vara snarlik det ljusa swedroid-gråa.

Ett annat är om er inte kan lista färger korrekt när det är mer utav gradients. Här tar jag igen ett exempel mha tapatalk. Nu finns det däremot också bildbevis. Titta i spoilern:
    Register eller för att visa innehållet!
    Helt ärligt tycker jag det är förjäkla fult. Jag vet att det finns vissa trubbel att få gradients att se bra ut på alla skärmar och versioner, det har jag själv testat som utvecklare. Men det där är larvigt, just den vyn i tapatalk har jag aldrig sett så fult.

Så se det som en fråga till er som har och eventuellt ett varningens finger till er som funderar på att köpa den.

Last edited: Dec 8, 2011
    dalton likes this.
  2. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, det är den. Det är ju i grunden ett problem med samoled.
    Det ser ut som man lägger en linneduk över skärmen (tänk dig textilfibrerna), mest framträdande i gråa färger och med låg skärmstyrka.

Men visst är det riktigt riktigt illa på sina ställen, jag håller med.

Vol

Last edited: Dec 7, 2011
  3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Ah, det är som jag trodde kring brusigheten. Då hoppas jag andra utvecklare lär sig vilka färger de kan använda. Att gradients dock inte fungerar som i tapatalks fall är bara larvigt.

4. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Zooklubba:

Jag är helt säker på att ALLA med GN har detta problem. Det jag tycker är lite märkligt är att det inte nämnts i några reviews, för jag personligen tycker det är tydligare än någonsin på just GN. Om man tex kör med lägsta ljusstyrkan är det horribelt, inte ens vit färg ser normal ut.

Frågan är dock om det ändå kan skilja sig i grad av detta fenomen telefonerna i mellan. Ett förslag är att någon med fotoredigeringskunskaper ritar upp en högupplöst bild i olika gråa nyanser och att alla med GN öppnar denna bilden i sin browser, med en viss ställd ljusstyrka och sedan tar ett foto med en digitalkamera. På så sätt kan vi jämföra.

Vol

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Du har säkert rätt. Låter tråden ligga ifall någon fixar det.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

6. solpete

solpete Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag som är lite långsynt med mina linser behöver nog knappast oroa mig för pentile... Tar jag ur linserna blir jag dock väldigt närsynt och då kanske... men det spelar inte så stor roll.. :)

7. KoktGrus

KoktGrus Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

När man tar upp en bild som är till stor del ljus minskar kontrasterna och skärmen tappar ljus. Detta fanns en inställning för på min S2. Hittar dock inte den på GN och att köra med autobrightness är ju bara att utesluta :(

8. InBreed

InBreed Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

9. InBreed

InBreed Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

tveksamt om det skulle bli rättvist med att om alla skulle ta kort med digitalkamera. Det skiljer ju sig en del från vad man har för kamera osv.

10. InBreed

InBreed Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Om man nu drar ner ljusstyrkan på sin skärm så ser ju ingenting bra ut, jämfört med att ha 100%. När det gäller dyrare skärmar, eizo osv, så har man ju en kalibreringsspindel/eller mjukvara och kalibrerar sin skärm, 1 per dag, om det är noga för att få en optimal återgivning. Kanske något Samsung kommer med i framtiden :)

11. eXizoR

eXizoR Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag konstiga sträck i bakgrunden vid gråa nyanser. Tex när man går in i settings så ser man sträck.

12. InBreed

InBreed Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Lägg gärna upp en bild.

13. InBreed

InBreed Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

14. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har inte fått min GN så jag kan inte kolla men jag undrar en sak angående gradienterna som syns i Tapatalk.

Eftersom de syns i skärmdumpen så är det väl inte skärmen som är dålig utan hur den gråa färgen ritas upp på skärmen. Hade problemet legat hos skärmen så syns det väl inte på en skärmdump.

Finns det förändringar i vilka färger som ISC kan visa jämfört med tidigare versioner?

15. InBreed

InBreed Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis, felet ligger inte i själva hårdvaran, utan i mjukvaran.

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Haha, jo du har rätt. Tänkte inte så mycket kring det. Har ingen koll om det är några ändringar i vilka färger som visas. Känns märkligt om de "tagit bort" färger :/

17. HyvelTjuven

HyvelTjuven Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur allvarligt tycker ni att problemet är, ni som använt GN?
    Då jag inte upplevt telefonen själv tycker jag bara det låter som ett mindre irritationsmoment, men det är ju svårt att säga utan att ha pillat med telefonen.

18. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

I slutändan är det väl som du säger. Att grafiken inte syns korrekt, som känns väldigt kasst men det är hela världen och antagligen går det att lösa.

Det tråkiga är väl att man måste ha hög ljusstyrka för att det ska se bra ut och det sabbar batteritiden en del.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

19. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Då känns det lite lugnare. Apparna kommer se bättre ut när de blir helt kompatibla med GN/ICS.

Att skärmen inte ser helt bra ut vid låg ljusstyrka borde väl också kunna lösas med mjukvara.

20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Den låga ljusstyrkan är på grund av skärmens teknik, det syns dvs inte på screenshots utan bara "irl" så att säga, så länge du inte räknar mjukvara som att göra om apparna för att använda andra färger. Men jag är väl ganska petig när det gäller saker men är ni oroliga bör ni ta en titt själva.