N1´an flyter inte på som den borde

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Barilla, 13 feb 2010.

1. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Någon mer än jag som är missnöjd med att den inte flyter på lika bra som en iPhone? Har testat flera N1´or och alla har samma "minilagg" det liksom flimrar när man scrollar i en lista eller något och det är rätt tröttsamt för ögonen.

Har läst att Qualcomm har haft problem med att fram bra drivisar.

Hur upplever ni det? Har ni iPhonesmootha scrollningar eller har ni lite "lagg".

Eller lagg är fel ord, det är mer jobbigt för ögonen eller hur man ska beskriva det. o_O

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Problemet är att du jämför med iphone för mycket :P. Nexusen är inte en iphone. Du har köpt fel telefon.
    Skämt å sido, jag har för mig att det beror på att iphone har drivrutiner för grafikkretsen som hjälper till att driva interfacet (separat), men på androidtelefoner sköts det direkt av cpun.

Men android kommer bli snabbare i genom framtida uppdateringar som:
    * JIT
    * HiMem kernel (Mer tillgängligt minne)
    * Mer optimerad VM

Förhoppningsvis så kommer interfacet också avlastas via grafikkrets på Android också i framtiden. Vet inte hur möjligt det är, då det inte är Android som bestämmer vilken hårdvara det ska vara i telefonerna (till skillnad från Apple och Iphone).

Last edited: 13 feb 2010
  3. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nu var det väl ändå google som har tagit fram både android och N1. Då kunde man kanske förvänta sig att det i alla fall flöt på lika bra som en typ 3 år gammal iphone. Eller?:-) så du säger att det inte finns hårdvarustöd för att den ska kunna flyta på bra? Eller kan vi förvänta oss något bättre med 2.5?
    För personligen förstår jag inte varför man ska ha en sådan fet processor när i stort sett allt hackar.

4. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Du har inte tänkt på att iPhone är en mycket specifik hårdvara och att det därför är löjligt mycket enklare att optimera saker för just den? Jo, det finns hårdvarustöd för hårdvaruaccelererad grafik. Den normala 2D-renderingen är dock inte implementerad så just nu. Så fort du kommer göra något prestandakrävande så kommer N1 springa ifrån iPhone enkelt. iPhone kan ju bara köra ett program samtidigt (utom Apple-program) också. Sedan renderar ju iPhone allt i en skrattretande låg upplösning för att kallas en modern top-of-the-line-telefon.

Du måste göra något skumt med telefonen om allt hackar.

5. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hackar är väl fel ord, men jag har tittat på 4 st N1´or och alla lider av samma "flimmer" när man scrollar. Du förstår nog vad jag menar om du jämför med en iPhone.

Vi får hoppas att dom fixar detta då t ex en dator kan sköta det rätt bra trots att det finns olika versioner och hårdvarumodeller osv. :)

Är toknöjd med mobilen men detta stör mig lite dock.

Hoppas Google jobbar hårt med detta och att vi får en uppdatering snart. :D

6. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    "Flimmer" när du scrollar var? Tänk som sagt på att Nexusen har en upplösning på 480x800 mot iPhone på 320x480 så krävs lite mer kraft för att rendera. I exempelvis browsern så behöver inte Nexus One rendera om någon del av sidan heller vilket iPhone kan behöver ibland.

7. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Så du menar att din flyter på helt perfekt? Inget "lagg" eller "flimmer" eller vad man ska kalla det. Har jag svårt att tro, du är kanske bara inte så kräsen.

Det är överallt, när du scrollar i applistan, i de svarta settingsmenyerna, mellan hemskärmar osv. Det är ett litet "flimmer" eller minilagg eller något. Väldigt irriterande för ögonen.

Skiter i upplösningen om jag ska vara ärlig, vill bara ha en "smooth" upplevelse.

8. wite

wite Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Action launcher
    vad jag läst så är det precis som droidgren skriver, iphone har accelerrering av ui med hjälp av gpun men detta har inte android än så längre. en framtida uppdatering med detta borde va möjlig, förstår inte riktigt varför det inte är implementerat redan. desktop linux har ju kunnat dra nytta av grafikkortet ganska länge nu med compiz tex. tror inte att vi kommer få samma "smooth" upplevelse som barilla skriver innan ui accelering med hjälp av gpun införs.

9. Carling

Carling Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror alla upplever flimmret. Men att androidanvändare itne bryr sig så mycket. Jag tycker att min N1 har blivit mer smooth efter uppdateringen. Det går inte riktigt att jämföra med en iPhone, då Mexusen kan pch vill så mycket mer. Detta gör att det går lite långsamare.

Lite som att klaga på att en lastbil inte går snabbare än en skåpbil, trots att den har starkare motor, om man gillar metaforer. :P

Slutligen är detta en ganska dålig plats för kritik mot Android/Nexus/Google, då det finns minst lika mycket fanboys här som på ett Apple-forum...

10. Trident

Trident Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kritik måst man kunna ta oavsett hur mycket fanboy man är till Android. Eftersom detta är ett Android forum har jag svårt att se ett mer passande forum för frågan.

11. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag är nog lika mycket fanboy. Som ni andra. :-) detta var inte menat som en sågning utan mer som en tråkig sak på en annars i stort sett perfekt maskin. Hoppas som sagt på en uppdatering snart som fixar detta. Känns inte som något som borde vara så svårt år 2010. :-)

12. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Testa nån annan launcher än standard. Launcher2 som följer med är seg.

13. Magnus Olsson

Magnus Olsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bara en notering i förbifarten, google har inte gjort nån telefon; N1 är en HTC lur som så många andra lurar nuförtiden.

Sen som många säger, högre upplösning och möjligheten att köra flera program skapar mer lag än iphone. Beror lite på vad man uppskattar hos en telefon om man föredrar iPhone eller N1.

14. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Ja, naturligtvis kan det hacka till ibland. Irriterande för ögonen tycker jag inte att det är dock. Att man kan irriteras på det kan jag väl förstå eftersom jag själv kan irritera mig på grafiska detaljer på pixel-nivå i vissa apps från Market. Det jag menade var bara att man inte ska vara för snabb att jämföra något som enbart kör en app och därtill i betydligt lägre upplösning än något som kan göra i princip allt man vill samtidigt. Android utvecklas ju också i snabb takt medan utvecklingen av iPhone OS mest handlar om att lägga till självklara funktioner som borde funnits där från början. Jag har haft en iPod Touch i några år så tycker mig ha rätt att kritisera det OS:et.

Rent allmänt så finns det väl inte hittills något mobil-OS som passar alla. Alla har olika krav. Personligen tycker jag dock att Android har mer potential än något annat just nu. :)

15. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Det är lite fascinerande att folk istället för att svara på frågan angående lite lagg etc. istället ägnar massor av tid att försöka komma med bortförklaringar. Varför så defensiva?

Som svar på frågan. Ja, av någon anledning så har stock-rom'en av Nexus lite laggproblem, främst när du byter hemskärm eller tar upp app-listan. Det konstiga är att Acer Liquid inte hade det så jag var lite förvånad. Det var något jag definitivt märkte direkt när jag bytte. Jag kör nu på en custom rom'm (Modaco's paketering av Cyanogen's rom med himem-fix) och det är natt och dag. Sen jag bytte från ursprungs-rom'en så har jag aldrig upplevt samma lagg igen.

Sen ska jag samtidigt säga att min 3G iPhone på äldre dagar (med mkt installerat) också segade ner sig en hel del, särskilt när jag bläddrade bland alla program som jag installerat. Så alla dessa telefoner kan samla på sig skräp som slöar ner dem.

16. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet ligger hos HTC som har snålat och inte Google. Nån utvecklare på xda kommer säkerligen att fixa gpu acceleration stöd till user interface.

17. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Nja, i detta fall är "felet" googles. Det är de som inte implementerat detta stöd än. Vem som helst kan ju dock om de vill göra det själv eftersom det viktiga är Open Source redan.

18. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag fick min Nexus för tre dagar sedan och har inte alls upplevt det ni pratar om när det gäller lagg. Jag uppdaterade dock genast till den ROM-uppdatering som annonserades ut till mig, så jag har inte provat den ROM som den skeppades med.

Har dock noterat en bugg i hur namnen på applikationerna skrivs i menyn (missar radbrytningen). När denna bugg triggas så känns grafiken lite segare, kan det vara detta ni refererar till???

19. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du har det garanterat men tänker nog inte på det.

Det är som att när du rör dig upp och ner i t ex "app drawern" så är det som att det är en massa små steg den rör sig i och inte helt steglöst. Alla N1´or som är orotade har detta. Sen kanske vissa okräsna inte tänker på det så mycket.

Komiskt att se hur defensiva folk blir. Nej det har INGENTING att göra med att den kan multitaska. Jag kan stänga av alla program och gå in i app drawern och den "laggar" direkt. Om ni har förstått vad jag menar med lagg (flimmer).

Det stör mig bara lite eftersom detta enligt google själva skulle vara en "superphone" eller vad man nu kallade det. Det stör mig ännu mer än han Cyanogen fixar till en bättre lösning på typ 1-2 veckor. Då kan det inte ha varit speciellt svårt.

Jag har bytt launcher till Home++ och då blev det mycket bättre. Men alla menyer och allt annat är fortfarande flimmrigt.

"Bara en notering i förbifarten, google har inte gjort nån telefon; N1 är en HTC lur som så många andra lurar nuförtiden."

Nej. Detta är inte som någon Hero eller annat. Google har varit med i hela processen när man tog fram denna telefon. Men visst, de har inte tillverkat den själva.

Men jag hoppas på att man fixar detta pronto.

20. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad jag har hört så har det med licensering som HTC betalar till chipset/cpu tillverkaren Qualcomm för. HTC har inte betalt för gpu acceleration till Qualcomm för att spara några kronor per nexus enhet.