N1´an flyter inte på som den borde

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Barilla, 13 feb 2010.

1. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Om det är på det viset så är det ju en jävla katastrof. Då har de sumpat hela telfonen.

2. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Google kan dock rätta detta med en uppdatering som löser upp knuten så att säga...men då måste först HTC pröjsa Qualcomm för det ..så det är inte kört tekniskt sätt :)

3. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det känns inte speciellt troligt eftersom de flesta inte ens verkar se flimmret. :(

Har Cyanogen lyckas låsa upp detta? I så fall är det rootning dirr för mig.

4. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ovanstående sammanfattar och reflekterar mina åsikter till punkt och pricka. Det har inte med den högre upplösningen att göra (vilket Acer Liquid och alternativa Launchers bekräftar) utan på att delar av koden i standardlaunchern av en eller annan anledning helt enkelt är långsam. Google har mycket att jobba på här, och ingen vinner på att man försöker ursäkta/bortförklara brister bara för att man älskar Android i övrigt.

5. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Håller med, fast jag tycker det är "flimmer" överallt. I alla svarta settingsmenyer osv. Så något är inte ok. :(

6. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag håller med till 100%.
    Som SwedBear kommer jag från Liquid där samma "ryckande" känsla inte finns, trots äldre version av OS och långsammare CPU. Det är helt enkelt något som inte är helt optimalt, precis som mannyb skriver.

Ni som testat säger alltså att Cyanogens version flyter på? Kanske kan vara värt en root på sikt då om inte Google gör något åt "problemet", även om jag inte störs så mycket av det just nu.

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 302
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Håller också med SwedBear till fullo.

Jag kör Cyanogens senaste beta på en helt ren installation med den senaste radion och upplever ingen större skillnad. Problemet verkar inte avhjälpas i första taget och även om jag så slår på JIT och stänger av alla widgets så har det ingen större effekt med avseende på "hemskärmsprestandan". Många andra användare som jag diskuterat detta med har rapporterat samma sak.

Problemet ligger på annan front och vi får väl hoppas att Google löser det. Bläddrar jag mellan hemskärmarna på min Magic i 528MHz som kör en helt ren vanilla build av Donut så är skillnaden mellan de tu påtaglig vad berör hur mjukt den växlar mellan hemskärmarna, vilket förstås är olustigt.

8. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nooo. :( Då är det kanske som någon sa att google eller htc har snålat med licenser av qualcomm och det är där problemet ligger. Perkele. Då kommer det nog ta ett bra tag om det ens fixas överhuvudtaget. :cry:

9. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

10. bernard

Mottagna gillanden:
    47 302
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, han sammanfattade det väldigt bra.

"I keep reading posts about how fast this phone is and I partially agree. Opening apps, multi-tasking and rendering web content is the about the best I've ever seen. (With this hardware, it should be!) However, scrolling through a web page or thumbing through home-screens is aggravatingly rubbery and choppy"

Exakt så är tror jag att den stora merparten av alla Nexus One-ägare upplever det, men vi skulle kunna köra en poll här i forumet med för skojs skull.

11. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

12. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jo precis. :) Men det verkar som att vissa inte förstår vad det är jag/vi syftar på. Eftersom jag är rätt säker på att alla har detta "problem" men många säger att de inte har något "lagg". :)

13. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vad har launchern med t ex scrollning i menyer att göra? Styr den det med? För den laggar vid ALLA former av scrollning, inte bara mellan startskärmar.

Vågar man dra in dendär? Varför finns den inte på t ex Market?

För mig personligen så är hemskärmen det minst viktiga. Man scrollar inte runt så mkt där ändå. Det är menyer och sånt som måste fixas, det är jobbigt för ögonen att scrolla i en lista och leta efter något när den flimrar som den gör nu.

14. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Precis!
    Är mer eller mindre övertygad om att alla dras med samma "problem". Många saknar nog referenspunkter, andra enheter med bättre flyt, och "märker" därför inte småryckandet.

15. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Lyckades framkalla det genom att dra fingret upp och ned och i vissa hastigheter upplever jag också flimmer. Får dock inget flimmer när jag sätter fart på skärmen. Upptäckte dock (efter att ha studerat noga) att den i hög fart hoppar över att rita ut bilden på varannan linje. Det verkar alltså som att telefonen ritar om bilden med den hastighet den hinner istället för att anpassa hastigheten efter hur snabbt man hinner rita bilden. Förresten så påverkar även ljusstyrkan på skärmen hur lätt det är att detektera...

Har ingen kunskap om hur denna CPUn arbetar med minnet mot grafiken, men om jag hade jobbat med denna typ av grafik i andra plattformar så hade jag bara flyttat på minnesadressen mot grafikdrivaren för att få bilden utritad igen en anings förskjuten, så det verkar verkligen som det är hastigheten på ritandet av grafiken som laggar.

Tycker dock att detta är rätt överdrivet (iofs så finns det nog batteritid att spara här), med tanke på att det är så svårt (åtminstone för mig) att upptäcka...

16. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Finns inga ryck i menyer i min i allafall. Så kanske ditt ex är felaktigt.. eller glasögon krävs?

17. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag tvivlar på att den "rycker" i menyer, men FPS:en är kanske närmare 30 är 60, vilket gör att flytet inte är som smör. Det vore intressant att filma skrollningar och swipes med en höghastighetkamera och sedan räkna ut den exakta FPS:en, kontra ett antal andra telefoner.

18. Barilla

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du har det vi pratar om, 100%. Alla har det. Det är inga ryck utan mer att det flimrar när du scrollar. Men är man van med en en seg Windows Mobile lur så kanske man inte tänker på det.

19. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Nej, sitter med en 3 gs och Nexus framför mig. Nexusen klart bättre i scroll etc. Stänga av animeringar i din Nexus o kolla igen.

20. bernard

Mottagna gillanden:
    47 302
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Detta är som du skriver subjektivt, upplever man det inte som ett problem är det så klart heller inget problem.

Att diskutera huruvida _någon annan än en själv_ upplever seghet eller inte i varken hemskärm eller på övriga punkter är nog totalt meningslöst och leder ingenvart.

Vi kan bara konstatera att många, såväl recensenter som användare, verkar uppleva problematiken som sammanfattas väldigt väl i tråden på Nexus One-forumet som det länkas till ovan, och som vi försökte att illustrera, förvisso på ett lite halvtaskigt vis, i denna video: http://www.youtube.com/watch?v=P8U9f3UVLec

Last edited: 14 feb 2010