Tips: Enklare tips och trix, samlade på en plats...

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av pbv302, 1 feb 2012.

1. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Hittade den här samlingen på Android Central's forum..
    Jag kommer i mån av tid och ork översätta denna bit för bit och filtrera bort det som endast rör USA-lurar och komplettera/anpassa listan med länkar mm från detta forum.
    Har ni vettiga tips eller anser att jag missat något viktigt så tala gärna om det så ska jag försöka få med/ändra det så snart som möjligt.
    Kan säkert hjälpa en del nya användare! :)

Svensk ordlista saknas:
    Om detta beror på Google eller Samsung låter jag vara osagt men det ser ut som att vi kommer att få vänta på detta att detta ska dyka upp i Androids standard tangentbord.
    Lösning: SwiftkeyX (prova gratis eller fullversion) är ett lysande alternativ som inte bara har Svensk ordlista utan också förutser vilket ord du vill skriva härnäst. Låter knasigt men testa så fattar ni! Andra alternativ är GO Keyboard och Ice Cream Sandwich Keyboard med tillhörande ordlista.

Google Navigation kraschar hela tiden:
    Efter uppdatering av Google Maps kraschar navigeringen för en del.
    Lösning: Märklig men fungerande! Lös detta genom att i inställningar-->språk och inmatning-->Text-till-tal-utdata-->Google TTS engine ställa språket från (spanska?) till amerikansk engelska!

"Sync-problem" med Facebook:
    På grund av gnissel mellan Facebook och Google fungerar det inte att synca facebook-kontakter på en Nexus telefon sedan en tid tillbaka.
    Lösning: Installera Friendcaster (Gratis eller fullversion) som i sig är en duglig och snygg ersättare till Facebooks egna app men även synkroniserar dina kontakter. HaxSync är en annan lösning som bara fokuserar på synkroniseringen och gör det bra.

Dioden visar inte när den laddar/är full-laddad:
    Notifikationsdioden som sitter under skärmen har i standardutförande inte så många funktioner.
    Lösning: LightFlow Lite ger dig en uppsjö av inställningsmöjligheter för dioden men även vibrationer och ljud.

Inget externt minneskort:
    Den versionen av Galaxy Nexus som säljs i Sverige har "endast" 16gb internt minne och ingen plats för externt minnedkort. En del oroar sig för om detta kommer att räcka.
    Lösning: Använd gratis "Cloud Storage" som tex Dropbox, Box, Google Docs eller Google Music (som med lite pill går att köra även här i Sverige.)
    Filmer streamar man med tex Plex eller Qloud Media.

Samtalsloggen och SMS-loggen matchar inte nummer automatiskt mot kontaktlistan:
    Android verkar röra till det lite om man har nummer sparade i olika format ( från gamla telefoner)
    Lösning: Testa denna lösning eller Prefixer som ska lösa detta och andra nummerrelaterade problem på ett smidigt sätt.

Låg högtalar/hörlursvolym:
    En del upplever att högtalarvolymen och i vissa fall även hörlursvolymen är för låg trots att man dragit upp den till max.
    Lösning: Volume+ Sound Boost(utvecklarens hemsida) låter dig justera volymen ytterligare nåt snäpp. Ett annat alternativ är appen Equalizer.
    Ett annat tips gällande ringsignaler och meddelandeljud är den här appen som Android Police verkar gilla ICS Enhanced Ringer Control

Dålig batteritid:
    En del upplever att deras Galaxy Nexus mer eller mindre slukar ström. En lösning var att bocka ur Googles platstjänster eller att byta build från yakjuxw till yakju och med det även uppdatera från 4.0.1 till 4.0.2.
    Nu i skrivande stund rullas 4.0.2 ut även till de som har original yakjuxw.
    Lösning: Om man fortfarande tycker att batteritiden är dålig kan ett tips vara att köpa ett större batteri!

Kamerafokus:
    Galaxy Nexus har en riktigt snabb kamera men den hinner inte alltid fokusera. Men en del tycker att den har svårt att hitta fokus även om man ger den tid att försöka.
    Lösning 1: Klicka på skärmen och på det motiv du vill att den ska fokusera på. Eller långtryck på avtryckaren tills den hittar fokus.
    Lösning 2: Testa appen Camera ZOOM FX som en del tycker är mycket bättre än ICS stock. En annan bra kamera-app är HDR Camera (gratis och fullversion) som tar tre bilder som den smälter samman till en med bättre kontrast och klarare färger.

Sms:
    I ICS standard meddelande-app finns det av nån konstig anledning ingen "return/enter" tangent. Den är ersatt med Smilies val...
    Lösning: HandCent eller ChompSMS löser detta och ger även en hel del extra funktioner och inställningar för ditt sms'ande.

Smart Dial:
    Galaxy Nexus och ICS saknar "Smart Dial", dvs möjligheten att använda Nummerknappsatsen för att med "T9" söka efter kontakter. (2 för B, 7 för R och då få upp sökresultat i kontaktlistan som börjar med "Br")
    Lösning: Skaffa tex exDialer, GO Contacts eller TouchPal Dialer

Klockan:
    ICS-klockan har inget stoppur, timer eller välrdstid.
    Lösning: Det finns en uppsjö av appar på Market!

;)

Last edited: 6 feb 2012
    Isaak, Nedan, kingLundqvist och 3 andra gillar detta.
  2. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Även om mycket redan finns besvarat här på forumet kanske det är hjälpsamt med en samling ja.. Hoppas någon utnyttjar den också ;)

3. pbv302

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Ja, en översättning till svenska, lite tillägg och anpassningar så skulle det nästan vara värt lite klister...
    Är du sugen? ;)

4. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Får hemskt gärna copy-pastea in i den här tråden om du känner för det! :)

5. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Synd att man måste bli medlem för att kunna läsa hälften av tråden :(

6. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
  7. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

That's the spirit.. Och som svar på förfrågningen ovan, jag är inte jätteintresserad av att översätta och dessutom måste man som sagt vara medlem för att läsa allt. Utöver detta finns det mesta, som jag sa redan besvarat här på forumet. Orkar man inte söka är inte chansen stor att man orkar kolla varken stickys eller tips & trix heller.

8. pbv302

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Fasen vad bitter du lät nu! ;)
    Sitter och funderar på en enklare försvenskning på det hela...får se vad jag kommer fram till..har ju två ungar och en sambo att hålla vid humör också... :)

9. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Inte lätt att förmedla tonfall via skrift :P

10. pbv302

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Ja, jag kan börja med det men orkar inte lägga in alla länkarna nu...det får komma senare... ;)

11. pbv302

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Antar att det är därför man använder dessa ->;) ... (Jag fick skäll av vissa vänner för att de inte kunde utläsa min ironi och sarkasm på FB i början då jag vägrade att använda smilies...tänker att det är bäst att vara tydlig här...:innocent:)

12. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Det borde vara obligatoriskt med blodsockermätare, sömnräknare och adrenalinkontroll vid inloggning på forum, och bruk av datorer i allmänhet för den delen.

EDIT: :D:D

13. pbv302

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Japp!

Påbörjat försvenskningen....:P

14. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Någon som vet hur tvingar Nexus:en att bara koppla upp sig mot 3G-nätverket?

15. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Du får gå in på "service menyn" för att ställa om detta, kommer inte ihåg vad snabb kommandot var man det var nått du fick skriva in i nummerpadden.

Reinhold gillar detta.
  16. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor