Sony rekommenderar att inte uppgradera till ICS 4.0, som släpps i mitten av april

Discussion in 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' started by dragontrumpetare, Mar 30, 2012.

?

Anser ni att Sony har utlovat en fungerande ICS 4.0 uppgradering på 2011 års lurar?

1. Ja, det var därför jag köpte luren. Känner mig lurad.

16 vote(s)
    53,3%
  2. Nej, för mig är det inte viktigt. Bara den funkar som jag vill

14 vote(s)
    46,7%
  1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det finns visserligen en kommentar i arc tråden angående detta, men kan ack vara så viktigt för andra 2011 års Xperia ägare att känna till. Vi vet alla hur Sony (Ericsson) slog på stora trumman redan INNAN xperia arc var släppt om att, "Självklart skall nästa stora uppgradering komma till luren." Man släpper sedan arc, neo, ray, play o s v och alla utlovas få ICS 4.0 och den skall vara stabil. Nu när det handlar om några veckor så kommer Sony ut med varningen (som visserligen Swedroid nämt genom att nämna problemet med det dåliga ram-minnet) att vill man ha en Stabil lur, skall MAN INTE uppgradera. Enbart om man är ute efter ny funktionalitet som saknas i den gamla mjukvaran. Mer kan ni läsa här.

Jag vet inte vad ni tycker. Visst Gingerbread är inte ett dåligt OS, men det är mycket nerstängning p g a det lilla ram-minnet som finns i luren, som tyvärr gör lurarna ibland väldigt sega. Det Sony skriver i länktexten är att med ICS kommer det möjligen kunna bli ännu värre. Jag tycker att detta inte är ok, eftersom vi kunder blivit utlovade en stabil och fungerande rom, inte något som skulle göra luren sämre, snarare bättre. Jag känner mig lurad när det gäller 2011 år lurar, eftersom jag till stor del just skaffat luren för att vara framtidsäkrad, nu fick man ju ett relativt smällbesked ifrån Sony att så inte är fallet. Luren har alltså inte hårdvaran för att driva ICS på ett bra sätt, vilket för mig är riktigt dåligt. Jag vill helt klart reklamera luren p g a falsk marknadsföring. Antingen så tar Sony sin reklam på allvar, och ta tillbaka sina lurar och uppgradera minnena så att detta bli möjligt, eller så får man pengarna tillbaka.

ja, jag är arg. Faktiskt, det är möjligt att ICS faktiskt fungerar bättre än vad SONY säger och att de faktiskt överdriver problemet, för onekligen har det sett bra ut när det gäller båder alphan och betan som släpptes.

Vad tycker ni?

Last edited: Mar 30, 2012
  2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Antingen är du inte läskunnig eller så är du bara bitter?
    Står inte att dom inte rekommenderar någon att uppdatera utan dom benar ut för resp nackdelar så att folk vet detta på förhand. Vill du sedan dra några slutsatser av det är det upp till dig, men kom fan inte och säg att Sony sagt det.

3. dragontrumpetare

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tja, jag är väldigt läskunnig faktiskt, så du behöver inte gå på den vägen min vän. Jag uppfattar det Sony skriver i sin text just på detta vis. Och visst du har rätt i att de benar ut för och nackdelar, men det jag ser i texten är fördelar för GB men inte inte ICS mer än just nya funktioner. Så vad får jag detta med att Sony till stor del rekommenderar just att behålla GB är massor av underliggande kommentarer som dessa t ex:

"Maybe you will prefer the new UI in ICS, or do you give a higher priority to the extreme stability of the Gingerbread platform?"
    Detta tolkar jag helt klart som att Sony faktiskt säger att GB är stabilare, de använder t o m ordet Extremt stabila GB.

"However, although ICS is new and compelling in many ways, we would like all of our users to make an informed decision when selecting what Android™ software to use. We are actually proud to say that our Gingerbread software is very stable and has great performance, so it’s not a bad idea to stay on this platform if your top priority is extreme stability. In that sense, Ice Cream Sandwich is more intensive, for example in terms of memory usage. "
    Här skriver Sony hur stolta de är över sin gamla programvara, och skriver klart och tydligt att det inte alls är en dålig idé att stanna kvar på plattformen just p g a den extrema stabilitet som den har, vilket i motsats mot den "intense ICE" och nämner då att den äter mycket minne.

"When it comes to ICS, it’s a major upgrade of Android™, and there are a lot of things that have changed compared to the Gingerbread release. Some of these changes affect the performance and stability of the system, for example by using more CPU power and RAM. ICS was developed with Galaxy Nexus in mind, which is based on a TI platform with dual-core processor and 1GB RAM. We are now adapting ICS to run on our 2011 Xperia™ smartphones, which are all built on a Qualcomm platform with single core and 512 MB RAM. This means that in some cases, the resource usage in ICS impacts the performance of the system and the user experience might not be as good as when running on Gingerbread."
    Återigen så skriver de om hur bra GB fungerade gentemot de andra och varför det kommer funka sämre i 2011 års lurar. De avslutar t o m att säga att användarkänslan t o m kan vara sämre i ICS mot GB.

Så jo, jag kan då helt klart säga att de INTE rekommendera den vanlige användaren att uppgradera.

4. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Ja då är frågan: varför kommer detta nu?
    1. För att de vill gardera sig mot klagomål?
    2. ICS fungerar sämre än de trott?
    3. Vi är lurade, dvs de hade aldrig tänkt att det skulle gå att uppgradera utan de ville bara locka med löften om ICS?
    Jag tänkte just köpa en Arc S, men nu vet i fan!

Jag bytte bort Samsung just pga deras svek med den första Galaxyn i7500. Var därför supernöjd med SE för att de tog ansvar bakåt.

Är detta sant så byter jag tillverkare igen. Jag köper av den jag litar mest på! Har aldrig haft en HTC. Kanske är dags???

Sent from my MT15i using Tapatalk

5. Moggym

Moggym Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Gäller det här även Arc S? Den har väl rejält med RAM?

6. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Haha, vilken icke-tråd. SE updatar till ICS och säger lite negativa saker som kan komma med uppdateringen och folk blir sura?! Haha, ladda ner ICS när det kommer ut och bilda er en egen uppfattning istället :)

När ICS kommer till min arc så kommer jag updata direkt iaf! Ni andra kan ju göra som ni vill ;)

7. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Har arc S mer ram än arc?

Sent from my LT26i using Tapatalk

8. Soccom83

Soccom83 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

kan inte se att det är så konstigt heller. SE/S fick händerna på ICS i vad? oktober november? Det som sades från googles sida (innan oktober/november) vad jag minns, var att ICS skulle kunna köras på dåvarande teknik, vilket i de flesta var singelcore och 512 mb ram. Nu har ju samsung släppt sin med en massa buggar, så det är väl inte så konstigt att de gardera sig, samt att vi kunder själva får välja vilket vi ska köra?
    Själv kommer jag uppdatera min Arc och väntar på att min S ska få den också!

Qrac likes this.
  9. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Återigen så är det DIN tolkning av det hela och inget som Sony säger. Alltså är rubriken missvisande så in i h-vete. Så antingen är du bara ute efter att skapa rubriker av något som inte finns(sök gärna anställning på Aftonbladet för de gillar samma sak) eller så har du någon annan dold agenda.

Sent from my SE Xperia arc using Tapatalk

10. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Min Nexus S 4.0.3 är snabbare än min GN med 4.0.2.

De skriver att Googles appar tillsammans med ICS är designat för TI och 1024MB ram.
    OSet i sig är inga problem efter de har konverterat till qualcomm men helheten kan inte garanteras pga gapps etc.

Detta är ingalunda sonys fel och de har högt ställda krav.
    Poängen är att allt i ICS går bättre än GB. Problemet är att mycket features i gapps tar mer kräm när de går i ICS eftersom oset stödjer fler features.

Jag har som sagt ICS på motsvarande Arcplattform på S:en och det går som en dröm.
    Maps har blivit lite seg samt även gmail. Lite betyder inte superseg men liiite.

Resten i uit är rappt till tusen överallt. I webben går det bra. Dock här och i spel och tunga program vinner ju GN.

Sluta va så tramsiga över ett uttalande de gjort bara för att de vill ge användaren olika val pga att gapps blir mer krävande och utvecklingen går framåt och att deras gamla saker inte håller i oändlighet.

chompiz likes this.
  11. dragontrumpetare

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Dold agenda har jag då inte, och jag tycker inte rubriken är missvisande. Inte om man ser vad det skriver. Visst ordagrant att SONY inte rekommenderar att uppgradera, existerar inte, det är sant. Men läser man mellan raderna, så är det precis vad Sony säger. Med X10 när GB kom så läste man ingenting om sådant här, vilket sedan visade sig tyvärr uppkomma. Visst jag säger inte att det är dåligt att Sony varnar att detta kan vara vad som händer. Men nog trodde jag att det inte skulle bli så här igen. Jag gillar Sony Ericsson lurar och gör det fortfarande. Men om denna inte skulle fungera optimalt på luren, då tycker då inte jag att det är bra. Men visst, ok. Man skall kanske inte måla fan på väggen ännu. Det är möjligt att det blir bra. Som jag skrev längst ner i mitt första inlägg, så har inte beta-romen vad jag sett uppvisat slöhet eller några problem, så hoppas detta i fortsättningen också är fallet.

På vilket sätt skulle detta vara en icke-tråd? Jag blev orolig och lite arg ja, visst. För så lät det ju inte ifrån dem ifrån början. Självklart skall jag ladda ner och testa och se. Funkar det bra, så gör det det. Men nu är jag liksom orolig. Ok, så varför hoppar på mig på det viset? Med en ny uppgradering så vill då inte jag höra några negativa aspekter på det hela, för DÅ uppgraderar man inte. Detsamma gäller datorer. Man uppgraderar inte datorn till senaste operativet om det blir segt och oanvändbart. Och det är detta jag reagerar på. Jag gick över till windows 7 bara för att det INNEBAR en förändring till det bättre. Och ICS skall ju göra detsamma, men om det blir så att det kan gå åt andra hållet, då vill man inte gärna uppgradera. Det är väl inte så svårt att förstå. Visst, bra att Sony går ut med att det är så här det är nu och förvarna. Men jag fick då informationen att arc S skulle vara relativt framtidsäkrad, vilket inte verka vara riktigt sant. Men återigen, har sett filmer som visar på bättre resultat. Så om det är så, så klagar då inte ja.

Det är bra att de har höga krav. Helt klart, det tycker ja, men jag blev bara orolig, för att det inte skulle bli bra. Jag vill ha ICS i min lur, men det skall fungera bättre än nuvarande, och det Sony nu förklarade, så var ju risken att detta inte skulle vara så. Men Jag litar på dig Holck, om du säger att luren överlag fortfarande funkar bra med ICS, så litar jag på dig. Jag tänker ju självklart uppgradera, men märker jag att det blir som med X10, så är det reklamation som gäller, för jag anser fortfarande att Sony lovat en väl fungerande och stabiluppgradering.

Last edited: Mar 31, 2012
  12. dragontrumpetare

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Troligenär det väl för att garantera sig mot klagomål, kan mycket väl vara som någon skrev, att google utlovat för mycket själv när de gick ut med nästa OS. Xperia S skall inte ha några problem att driva ICS överhuvudtaget, den har hårdvara som det räcker och bli över. Ok, jag ber om ursäkt för tråden överhuvudtaget. Menade inte att skrämma upp folk, men trodde liksom att folk skulle se att jag bara är en orolig kund som inte vill få en dålig lur efter uppgradering. Ber så mycket om ursäkt för detta.

13. AtEase

AtEase Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, det är bara processorn som är snabbare. Arc S har 512MB RAM den också.

14. repan01

repan01 Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Jag uppfattade artikel lite som att man får välja mellan att ha hög driftsäkerhet eller ny funktionalitet som kan vara småbuggig. Och när jag reflekterade över detta så räknade jag själv nog med att "första versionen" inte skulle vara helt buggfri, utan hoppas på att Sony släpper patchar som fixar ev buggar.

Själv så kommer jag nog hänga på låset och peta in den senaste versionen så fort det bara går ..

Sent from my MT15i using Tapatalk

15. dragontrumpetare

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tja, det är ju inte riktigt det Sony skriver heller. De skriver att just denna småbuggighet ligger just i att hårdvaran inte riktigt är bra. Själv måste jag iallafall snart återställa min arc, för att den börja bli mäktigt seg igen. Man kan liksom inte installera någonting på den, även om man flyttar apparna till SD, så minskar platsutrymmet drastiskt på luren. Jag har alltså installerat lite över 20 appar, och har lagt flertalet på minneskortet. Likt förbannat har jag under 100Mb kvar? Visst skulle jag lägga alla dessa på mobilen skulle de inte få plats, men hur mycket plats tar en app som ligger på minneskortet på just mobilen?

16. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Jag tycker inte att man kan klaga på Sony i detta fallet, för dom fick ju inte tillgång till koden förrän efter det att ICS släpptes. Uppenbarligen trodde dom inte att Google skulle vara så dumma att dom ökade kraven så högt. Google borde satt kraven lägre, med processorer på 1 kärna samt gjort ICS mindre minneskrävande istället för högre - för det var väl tanken med ICS från början? Att allt skulle rulla på smidigare, men Google är som dom är haha. Tror dom höga kraven kommer göra så Android tappar en del i lågbudget-telefonerna.

Dock tycker jag det är konstigt att dom släpper nya telefoner med 512MB RAM om dom nu tycker det är för lite.

Jag stannar kvar vid GB så länge och inväntar rapporter. :cool:

Be inte om ursäkt för något. Det är inte bara din tolkning av det SE's skriver, utan majoritetens tolkning - även min, det ser man på kommentarerna av bloggposten. :)

17. dragontrumpetare

Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

Tack. För jag anser fortfarande att det är bra att Sony kommer uppgradera lurarna och det är positivt att de informera sina kunder. Men jag tycker ju att det är en dealbreaker när man till slut få reda på att de fagra löften som ändå kom ifrån Sony (Ericsson) att de skulle vara klara och kompatibla med nästa uppgradering inte är de gröna blomstrande ängarna som då vart utlovat. En uppgraderinge, eller uppdatering skall ju förbättra, inte försämra. Och vad jag förstår så är den enda förbättringar i funktionalitet, som då kanske blir sämre p g a att många 2011 års lurar har sämre minneskapacitet. Visst, kan jag förstå att Sony förväntade sig att google skulle göra ICS mindre krävande, men sen när har ett operativ blivit mindre krävande? Det har inte ens hänt i datavärlden. både vista och windows 7 kräver sin del. Och ser man på programvara i samma värld, så har de blivit större. Samma sak verkar onekligen hända hos android.

18. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Ptja, Windows 8 kommer förmodligen ha samma krav som Windows 7, så där stannar man kvar på samma specifikationskrav. :P

Jag sätter dock skulden på Google. Jag vet inte riktigt hur dom tänkte när dom satte 2 kärnor och 1GB RAM som "krav" för att ICS ska flyta på bra. Inget budgettelefon når upp till det. Tänkte dom liksom överge hela den marknaden?

Sony har nog gjort så gott dom kan. Av att döma av kommentarerna av Betan så verkar ju ICS ändå flyta på bra. Kanske inte lika bra som Gingerbread, men Gingerbread var ett magnifikt stycke ingenjörskonst i att optimera mjukvaran för hårdvaran. Lite svårt att nå upp dit. Sony garderar sig helt enkelt för att det inte kommer flyta lika bra som Gingerbread, men jag tror att Sony's version av ICS ändå kommer flyta på bättre än konkurrenternas. Visuellt kan man visa det så här:

Flyt i gränssnittet
    iOS: 100%
    SE UX4.0 (Gingerbread): 100%
    SE UX 5.0/6.0 (ICS): 90%
    ICS Vanilla: 80%
    TouchWiz (Gingerbread): 90%
    TouchWiz (ICS): 80%

Detta är inga faktabaserade siffror utan mina egna upplevelser av olika grännsnitt (exkl. domsom inte är ute än of course - där är det bara gissningar). :)

19. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är det för funktioner man missar som "man" helst inte vill vara utan, om man väljer att inte installera ICS?

....

Och hur blir det med 2012 xperia-budgetlurararna med dubbelkärna men fortfarande 512 ram? kommer dessa palla ICS bättre?

20. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Detta är nyheterna i ICS, vissa av dom finns redan i Sonys UX för Gingerbread. Sen antar jag att Sony lagt till egna roliga funktioner som inte finns i Vanilla. :)

Dom fetmarkerade är väl det viktigaste typ. Resterande "nyheter" finns redan i UX eller är obsoleta.