Tråden för Xperia Go

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Isengard, 9 jul 2012.

  1. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    tja, skapar den här tråden för att få veta mer om xperia Go Fördelar/nackdelar.. så dela med er utav era erfarenheter med den här mobilen, är det någon som har köpt den än eller är jag för tidigt ute?
     
    Last edited: 27 nov 2012
  2. chjp82

    chjp82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Min bror har beställt en, får den imorgon. Så ska kolla in den imorgon eftermiddag. Ska kolla hur skärmupplösningen ser ut.
    Är det något ni vill ja ska kolla så skriv de här, så ska ja försöka kolla upp de i den mån ja kan.
     
    Isengard gillar detta.
  3. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    1. Hur materialet känns i handen, är den plastig eller känns den som gummi/ickeplastig? ligger den bra i handen?

    2. skärmupplösningen såklart om det finns något som är "dåligt" liten text osv.

    3. knapparna på den, är dem hårda att trycka på eller är dem sköna (volymknappen osv)

    4. hittar du några buggar? skriv ner då alla buggar du hittar och vad dem gör :D

    TACK
     
  4. chjp82

    chjp82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tyvärr inte fått chansen att klämma på den, för netonnets expressfrakt är slöare än Dustins vanliga frakt^^
     
  5. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    har den inte kommit?
     
  6. rejj

    rejj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    1: Känns helt okej tycker jag, mer plast än gummi och stadig känns den ;D

    2: Skärmupplösningen räcker väl då skärmen är såpass liten, jag har inte hunnit irritera mig så mycket på det ännu.

    3: Volymknappen sitter lite malplacerad mitt på långsidan kan jag tycka.

    4: Facebook vill inte integrera i Timescape, kan ha något att göra med uppdaterande av facebook-appen innan jag försökte mig på integrering.

    Överraskningar:
    Wisepilot GPS programmet, aldrig fel med en navigator som har lokala kartor så man slipper mycket datatrafik om man har begränsat abonnemang.

    Strömsparartjänst inbyggt, lite begränsad men bör hjälpa till med batteritid.

    Launchern känns trevligare än väntat, så ska köra den ett tag till.

    Microsim-adapterplast följer med.

    Skärmskydd medföljer också.

    [Edit2]
    LiveWare hanteraren känns som en lysande funktion, som startar appar när man ansluter vissa saker. Headset, Hörlurar, Laddare, Blåtandsenheter. Blir nog kalas att den drar igång musik när den får kontakt med blåtandsheadsettet till hojhjälmen.
    [/Edit2]

    Negativt:
    [Edit]
    NFC saknas tydligen, där fick jag för att jag trodde det va standard på telefoner som släpptes under 2012!
    [/Edit]
    Som vanligt skeppas det ju flertalet appar man inte kommer starta mer än en gång, dessa ligger och skrotar. Att dessa ej går att avinstallera stör lite.
    Batteriet förefaller svårt att byta, om det ens är möjligt.

    Hoppas att ICS landar snart. Fast ännu hellre JB, men det lär väl dröja.
    Annars får man väl byta till CyanogenMod 10, för det lär ju komma lite raskare (bara ICS släpps).


    I övrigt nöjd och belåten, android lur #4 för mig, HTC Hero -> LG O2x (Knäckt display)-> Galaxy Nexus (Spräckt display, ska på rep snart) -> XPeria Go.

    Haft lite strul med nätåtkomsten, men det finns många faktorer som kan ligga bakom. Nytt sim är beställt för att utesluta det, då jag ej bytt sim sedan heron. Verkar dock stabiliserat sig nu efter omstart #3.

    [Edit2]
    Tappade GSM / 3G igen, Flygplansläge fram och tillbaka löser inte problemet.
    Hoppas nytt SIM gör det.
    [/Edit2]
     
    Last edited: 11 jul 2012
    Isengard gillar detta.
  7. chjp82

    chjp82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ett tips halebop säljer den för 2570:- med kontantkort, ej operatörslåst.
     
  8. chjp82

    chjp82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Så nu har ja testat den.

    1. Den ligger bra i handen, materialet känns som lite samet/papper, konstig känsla i början men blev skönare ju längre jag pilla på den. Är ju van vid det plastiga som alla är idag.

    2. Skärmupplösningen är ju sämre, men som förregående sa inget man stör sig på. Testa surfa lite och gick fint att läsa aftonbladet utan bli irriterad att den skulle vara oskarp.

    3. Knapparna kändes välbyggda och med fint stuns i sig. Märks att den är påkostad.

    Några buggar han ja inte uppleva.
    Där imot verkar den ha fin fin mottagning, inget "death grip" vad ja kunde framkalla. Och då bor min bror ändå i bushen.

    3.5" skärm med den upplösningen kändes som bra, bilden blir inte så smal och iconer osv blev lite större. Väldigt lätt att se lite på håll vad du letar efter i menyerna.

    Lutar åt att de blir ett köp för min del med, men vill se den vita live först innan ja bestämmer mig för vilken färg :cool:

    Hoppas de var till nytta denna infon, fråga på annars om det är något.
     
    ico och Isengard gillar detta.
  9. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    när man ska beställa ifrån Halebop som du sa då vill den skicka med ett kontantkort ifrån Halebop. men det är inget som måste användas va? och det betyder väl inte att den är låst på något sätt? Tack för infon :D jag var på Expert idag och kände på en dummy. fast det brukar väl vara skillnad på hur en dummy känns och hur the real deal känns om jag inte har fel ? för dummyn kändes ganska plastig
     
  10. chjp82

    chjp82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja materialet är de som är lite svårt att förklara :) De måste man nästan själv bilda sig en uppfattning om.

    Hos halebop väljer du med kontantkort, men behöver inte andvända det. Den ska inte vara operatörslåst enligt supporten.
     
  11. chjp82

    chjp82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan tänka mig att materialet är någon slags absorberande, som ska dämpa stötar osv. Därav den lite annorlunda känslan.
     
  12. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    hmm får vänta tills på Fredag då jag får hålla i en riktig och se om det är nån skillnad:P
     
  13. rejj

    rejj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har nu fått nytt SIM-kort och även om det bara är 23 timmar sedan jag bytte känns det som att det är stor skillnad. Med det gamla kortet hade den nog tappat bort signalen både en och två gånger. Hoppas iallafall att det är på det viset.

    Det nya SIM-kortet har tydligen inte mitt nummer lagrat i sig och jag hittar ingen stans att mata in det.

    Däremot verkar apparaten nu suga batteri utav bara fan. Det har nog inget att göra med nytt SIM.

    Inte forskat så mycket i orsak, men precis fimpat strömsparartjänsten och blåtand.

    Alltjämt fortsatta problem att få timescape att integrera med facebook.

    Efter 4 dagar med den så finns det inte mycket att klaga på.
    Skärmen är dock för liten om man vant sig vid 4"+, men det är ett pris jag var och är villig att betala för en stadig telefon.
     
  14. rejj

    rejj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Mina förhoppningar om att SIM-kortsbyte skulle lösa problemen med nätverksbortfall har krossats.

    Har vart i kontakt med XPeria support, vilka medger att denna typ av problem finns och att de jobbar med att försöka lösa dessa. Ingen tidsplan för när åtgärd kan tänkas komma dock.

    Workaroundförslag från supporten var att sätta luren i GSM Only mode.
    Vilket jag kan förstå, men det är ju i praktiken inte en smartphone längre då.
    [Edit]
    Tyvärr har den workarounden ingen påverkan på problematiken
    [/Edit]

    Vad som återstår för mig är väl att försöka returnera den till ÅF såsom defekt produkt.
    För att ha en telefon som inte går att bruka som telefon hela tiden funkar inte för mig.
     
    Last edited: 13 jul 2012
  15. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    sa dem att det är ett problem just för Xperia go?
     
  16. holst75

    holst75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jag har haft min i 1 vecka nu, inte några som hälst problem med detta. Den fungerar kanon. nu väntar jag bara på att det ska komma ut någon typ av ROOT så jag kan få bort alla appar/program som jag inte vill ha.
     
  17. rejj

    rejj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det sa dom inte i klartext, supportgrabben sa att det fanns ett känt problem med detta symptom som de jobbar med att lösa.

    Så det kan ju mycket väl finnas andra XPeria lurar med samma problem, men det kan lika väl vara isolerat till Go:n.

    Hur som haver har jag beställt retursedel från leverantören och skickar tillbaka den så snart den kommer.
     
  18. rejj

    rejj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Grattis, hoppas det fortsätter så bekymmersfritt för dig.

    Att roota den är väl dock bara att följa någon annan XPeria guide för root på gingerbread.

    Jag tror att mina problem beror på att jag vistas i ett område där GSM masterna konkurrerar om min telefon. Men det är bara spekulation. Det kan vara bara att den tappar kontakten med cellen och aldrig återetablerar den.
     
  19. holst75

    holst75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har provat några men får det inte att fungera. Några förslag???

    Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
     
  20. lillefar

    lillefar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr också problem med att den förlorat täckningen titt som tätt. Nytt simkort har tyvärr inte hjälpt. Nu bråkar jag med de totalt inkompetenta klåparna på Halebop som inte vill stå för returfrakten. Först så skrev de bara att jag skulle skicka in den i ett rekomenderat brev. När jag påpekade att de ska stå för frakten vid reklamationer så skrev de att de ska sätta in portosumman som pott på mitt abonemang. Eftersom jag har ett flatrat abonemang så hade det ju inte gett mig en krona. Jag har hänvisat till konsumentköplagen men det är som att prata med en vägg. Idioter.