Hur många har haft problem med SR Player och Wifi?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av ChristianSR, 7 apr 2010.

?

Har du haft problem att lyssna med SR player över Wifi?

  1. Ja

    45 röst(er)
    52,9%
  2. Nej

    40 röst(er)
    47,1%
  1. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har blivit ombedd att mäta hur många av SR-player användarna som har haft problem att få appen att fungera när de använder Wifi.

    (läs mer här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3408)

    So, en poll alltså. Hur många av er har haft bekymmer? Om ni svarar "ja", dra gärna ner en rad om ni lyckats lösa det och hur.
     
  2. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Fungerade efter jag gjorde en portforward i min router
     
  3. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Jag röstar Ja, men det beror inte på appen utan snarare min routern den tycker som många andra inte om RTSP protokollet och släppte inte igenom den data som behövdes utan en port forward. Som JDS skrev i SR player tråden så vore det trevligt om sveriges radio kunde erbjuda alla streams i en android vänlig container över HTTP.

    Eftersom jag har en dassig dlink router fungerade följande inställningar:
    En annan metod som också fungerat är att ställa in telefonen i DMZ området i nätverket. Men detta är inte alltid den säkraste lösningen och följande information finns om det på min inställningssida.
    Läser man många kommentar på market så ger många användare upp direkt när det inte fungerar, många har nog varken intresse eller kunskap att pilla med inställningar i routern.

    Men bra att ni gör en sådan här undersökning. Tummen upp.
     
    Last edited: 7 apr 2010
  4. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har förstått att det är just routrar som inte gillar rtsp, så jag är inte ute efter folk som har haft bekymmer med appen, utan just det här rtsp-relaterade problemet.

    Ska man förenkla: Är det många som har gamla routrar som inte gillar rtsp så ökar chansen att det kommer ett annat format, men om det visar sig vara ett litet och övergående bekymmer allteftersom folk byter till moderna routrar, så kanske det kostar mer än det hjälper att bygga nytt.
     
  5. vastis

    vastis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch
    Jag har också svarat ja. Min Zyxel P-320 W gick inte att trigga/öppna/redirecta på rätt sätt. Den hade heller ingen DMZ-funktion. Dessutom hade telefonen ofta svårt att hitta routern alls, så jag fick plane-mode-toggla.
    Lösningen var att köpa en D-link DIR-655 som funkar klockrent utan att behöva öppna upp något.
     
  6. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Har iPhone användarna samma problem också eller använder sig den appen av en annan ström?
     
  7. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Löstes med manuellt pillande i branvägg/router.
     
  8. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Den appen använder andra strömmar som tyvärr Android inte kan använda. iPhone klarar även "rå AAC" vilket gör att den klarar de nya strömmarna över http.

    Panoply_Prefect Bra initiativ! Frågan är om undersökningen borde ha ett svarsalternativ till, ett för att man fått det att fungera men att det krävdes inställningar i routern? Som jag ser det finns det just dessa tre fall:

    - Man har inte fått det att fungera alls (och vet inte hur man skall lösa det)
    - Man har fått det att fungera men det krävdes inställningar i routern
    - Man behövde inte göra någonting för att det skulle fungera

    Så som det är nu så tror jag att man får både ja och nej svar för användare som fått göra inställningar i routern.

    Jag svarar ja eftersom jag behöver göra inställnignar i min router.

    Edit: Alternativt kanske man kunde formulera frågan så det framgår att man skall svara ja ifall det krävdes inställningar i routern.
     
  9. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag behövde inte göra ett piss... DI-655'an rockar järnet...
     
  10. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Ny med både Android och X10. Inga som helst problem. Fungerade så fort jag fattade galoppen.
     
  11. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Vad innebär "fattade galoppen"? Du behövde inte göra några inställningar i din rouiter eller när du väl förstått vad du behövde ställa in så var det inga problem?
     
  12. gonzo

    gonzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det var verkligen inte PNP. Jag var tvungen att göra inställningar i min router för att få det att fungera med rtsp.
     
  13. wångö

    wångö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    enda problemet jag haft är att strömmen slutar efter 5 min när man lyssnar på hockeyn, men kanske är sr som har problem ?
     
  14. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Inga problem alls, fungerar precis som det ska. Jag har dock en jäkligt bra router (Linksys WRT 54GL), som aldrig krånglat, vad jag än sagt åt den att göra. :) Inga speciella port-forwards eller nåt annat behövdes göras för att det skulle funka.
     
  15. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Kanon att ni skriver vilken router ni har och vad som krävdes! Det underlättar väldigt mycket när man försöker hjälpa något att få igång det och i bedömningen om det är routern som är boven eller inte!
     
  16. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Samma här - WRT54GL - Med DD-WRT firmware. Inga problem med SR Player
    (OT: Ska du köpa en trådlös router - köp inget annat än WRT54GL. Finns inget som slår den. inget.)

    /Mats
     
  17. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kanske kan admin lägga till "Ja, men efter inställningar i routern så funkar det"?
     
  18. Nalleman

    Nalleman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har liknande problem, jag vet inte om det uppkommer enbart när jag kör på wifi (eftersom jag bara kör på wifi...) men efter 5-10 minuter tystnar radion och det står "Buffrar...", då måste appen startas om. Mycket irriterande

    Har en Spica med ECLAIR.XXJCF
     
  19. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Fungerar det bara 5 minuter även om du, medan du lyssnar, aktivt använder telefonen så att skärmen inte släcks?

    Vad har du för Router?

    Det har rapporterats problem med Nexus One att den stänger ner Wifi så fort skärmen släcks även om de stängt av policyn att göra det. Man tycker ju att den inte borde stänga av wifi ifall den har en aktiv ström men tydligen har endel haft problem ändå.
     
  20. Nalleman

    Nalleman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ingen router (!) utan en telefoni bredbandsbox från bredbandsbolaget. Den har bara dött när jag lämnat den för att spela av sig själv och skärmen slocknar efter ca 30 sekunder. Jag har tittat runt lite här på forumet och upptäckt att man kan ställa in att telefonen aldrig skall stänga av Wi-Fi så det testar jag nu, vi får se om det fungerar bättre.

    Lite OT: Det fanns ett alternativ som jag inte förstår mig på när man skulle välja Wi-Fi-viloläge. Nr 2 "Aldrig vid inkoppling", någon som vet vad det betyder? är det när batteriladdaren är inkopplad?