Dual SIM-kort adapter

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 12 feb 2013.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Är det nogon som har provat Dual SIM-kort adapter typ MagicSim eller Simore eller liknande, i Note 2? I såfall, funkar det bra och är det att få köpt i Sverige?
     
    Last edited: 12 feb 2013
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag ser att dubbla SIM kort inte är nogon stor grej her i Sverige, så jag har beställt en adapter från England. Skall bli spännande att se hur den funkar. Jag har ett SIM kort för mitt mobiltelefonabonnemang och ett kontantkort för mobilsurf.
     
  3. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det finns ju abonnemang där du har dubbla nr i ett och samma simkort om det är till någon hjälp för dig? Fråga din operatör vad de kallar dessa och vad som gäller. Tele2 har sånt vet jag. Gissar att de andra också kan erbjuda liknande...
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag vet at Telia har två SIM-kort med samma nummer för 69 kr i månaden, två nummer på samma SIM-kort har jag inte hört talas om. Jag har ett kort för vanlig mobil, ett refillkort för mobilsurf, och som norrmann bosatt i Sverige har jag ett norskt SIM-kort som används när jag korsar gränsen, så egentligen kunne jag använt möjligheten att ha tre SIM-kort i telefonen. Det går med en bluetoothmanick, men då har man i allafall två komponenter att hålla styr på. Skall kolla med Telia om jag kann få ett SIM-kort med båda mitt ordinarie nummer pluss refillnummeret. Återkommer med rapport när jag har provkört adaptern när den kommer.
     
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag ringde Telias kundsupport i dag, dom har inte så at man kann få flera nummer på samma SIM-kort. Såg ochså på Flashback at en kille skrev om at Tele2 och andra operatörer som erbjöd denna möjlighet hadde slutat med det då det inte funkade bra.?? Ideen är ju superb, tack för tipset rome73.
     
  6. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad dumt, min kompis har det fortfarande på sin telefon. Men de kanske inte säljer nya såna abonnemang? Han har haft det i ett gäng år nu.

    Tar alltid emot för båda nummerna, men får vid uppstart välja vilket nummer som allt utgående ska ta på.
     
  7. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Så har morsan fast på jobbet, ena är jobb nr och andra privat.. Tror det är med tele2. Men i såna abonnemang får man välja två valfria abonnemang eller hur funkar det?? Morsan kan inte ett skit om sin prisplan..
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag håller med om at det är litt dumt at man inte kann få två nummer på ett och samma SIM-kort. En sådan genial ide, och jag har förstått at det er tekniskt enkelt att genomföra. Åtminstoe så borde storbrosan Telia erbjuda detta..

    Jag har nu mottagit min dual SIM-adapter och monterat den i min Note 2 LTE, tyvärr hamnade jag på akuten dagen efter, men jag har provkört den tillräckligt till att fastslå aff den funkar som förväntad. Den är helt genial. Jag skall göra en sammanställning av installation och använande när jag kommer hem.
     
  9. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du går in helhjärtat i dina tester ser jag...
     
    Sweden2 gillar detta.
  10. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Skulle man kunna få länk till den eller få se bild på sälja adapter.. Tack på förhand
     
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Miiliio gillar detta.
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Dual SIM-kort adapter installerat på min Galaxy Note 2

    Jag har nu kört två SIM-kort på min Note 2 i några dagar och det funkar brilljant.

    Adaptern blev beställt från
    http://www.magic-sim.com/?gclid=CMjt...FfCXcAodrUEA6g
    och den första adaptern jag fick var till en iPhone5, något gick fel, men det tok två e-postar så var den rätta adaptern i posten samma dag, utan kostnad.

    Installasjon var lite tricky, skjut inn SIM-1 ändan tills den stannar mot utlösarfjädern, lägg SIM-kortet på toppen ogh skjut inn båda tills SIM-kortet låsas inn. Sätt inn SIM-kort i SIM-2 ändan, inn med batteriet og på med baklokket. Starta Note 2'an. Det är nu en ny app i Appdrawern kallad Dual-Sim, öppna den och här kann man byta SIM-kort. Standard namn är SIM-1 och SIM-2. Här blev jag nogot besviken, där är ingen indikation i meddelandefältet på om det är SIM-1 eller SIM-2 som är aktivt, kom i håg att bara ett kort er aktivt åt gången. Detta kunde lösas ved hjälp av en app som heter MultiSim, man kann välja olika ikon för olika SIM-kort. Jag använder rödt för mitt PrataPå- SIM och blått för mitt refillkort med mobilsurf.

    Förut var jag tvungen att ha två telefoner, en för PrataPÅ och en för mobilsurf, nu byter jag mellan dessa på 15-20 sekunder. Jag har fått meg en "ny" och genial telefon for en billig peng. Om några fler gör det samma så vore det roligt om man kunne diskutera resultatet här på forumet då det finns många olika användingsområden.
     
  13. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det vore lite intressant att veta hur det blir med inkommande samtal. Tar den bara emot samtal från aktiva simkortet eller från båda?

    Kan egentligen tycka att tråden borde flyttas till ett forum som har icke modellbudet fokus. Är ju endast en liten begränsad del som löser just detta forum före Note2.
     
  14. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Som han skrev så är det bara ett kort som är aktivt.. Eftersom det är 2 kort som delar på en kortläsare finns det ingen möjlighet att ha 2 kort aktiverade samtidigt.. Då behövs 2 kortläsare.
     
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja, det är som jag skrev, enbart ett SIM-kort är aktiverad åt gången. I mitt fall så skall jag antingen använda mitt refillkort för mobilsurf, 3G, 4G etc. eller mitt Telia PrataPå- kort för att ringa och ta imot samtal. PrataPå-kortet står på standby hela tiden. Det samma gälder SIM-kort där du har två nummer, bara ett är nummer aktivt åt gången. Om du har ett jobbSIM och ett privat SIM och båda skall vara aktiverade samtidigt, då är inte detta lösningen för deg. För att två SIM-kort skall vara aktiverad samtidig måste du ha en annan typ telefon som embu444 skrev, med två kortläsare innbyggda, eller två radioer tror jag det heter. Det säljs några få sådana modeller av smarttelefontyp i Europa som tar två SIM-kort, Samsung kallar sina för Duos, så vidt jag vet. Dom är alla low-end phones, beräknad på China, Indida etc.

    Om man tittar nederst på sidan till MagicSim,
    http://www.magic-sim.com/?gclid=CMjt...FfCXcAodrUEA6g
    så finns där en annan produkt som heter SocBlue A810, denna kan ha tre SIM-kort aktiverad samtidigt. Den kopplas till telefonen via bluetooth, men det är ett helt annat konsept, man får då två olika manicker att hålla styr på, telefonen och bluetoothenheten, ganska smart dock om man har behov av det.

    Har man en Galaxy Note 2 (och andra smarttelefoner) så har man en apparat som är beräknad på mycket mera enn att ringa och skicka SMS med, och med dagens många olika abonnemanger på olika tjänster så är det lätt gjort att ända upp med mer enn ett SIM-kort. DualSim-kort adapteren funkar 100% för mitt behov.
     
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja jag kunde tänka meg att få tråden flytt till något forum där man kann få igång en diskusion om Dual SIM, ser att det har varit endel frågor om det med det är spritt över många olika diskusioner. Jag har själv inte en susning om hur man gör eller till vilket forum, någon moderator?
     
  17. Big-red

    Big-red Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bra tråd. Dock ligger den lite fel.
    Har kollat runt endel och tycker det är ganska kasst att fler telefoner inte stödjer fler sim och jag förstår inte vart skon klämmer då det släpps på extremt mycket mobiltelefoner i asien med dubbla och trippla simkortsplatser. Att bara kunna ha en aktiverad åt gången känns bra omständigt och enbart bra om man bara har ett slavkonto att ringa med.

    Btw hittade den här adaptern http://www.the-internet-shop.co.uk/...-galaxy-nexus-twin-dual-sim-card-adapter.html
    då jag inte tror att min galaxy nexus kan husera ett simkort mellan lycka och batteri.
     
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Är det nogon som vet hur man flyttar tråden till et mer lämpligt ställe på forumet? Ja skulle vilja se en diskusion om dubbla SIM-kort, men det ser inte ut att tråden ligger rätt. Två SIM-kort blir mera aktuellt när det kommer nya tjänster typ FOGG Mobile. En tjänst man enbart kan surfa på internet med, inte ringa. Den har et par nya fördelar som ingen andra har. Om man då skall ha bara en lur måste den kunna köra två SIM-kort. Också, et privatkort och et jobbkort, kort för två olika länder etc.
     
  19. Job

    Job Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag såg i en annan tråd att du hade testat Magic-Sim och Fogg men utan att få det att fungera. Jag antar att du inte fått till det då du använder ett refill-kort nu, eller?
     
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja du har helt rätt, det funkar inte med Fogg och "Dual SIM Card Adapter". Fogg SIM ensam i luren funkar hur bra som hälst, med det samma det kommer ett SIM kort till är det tvärstopp, telefonen vill inte registrera det. Jag köpte en SocBlue A860, en bluetooth manick beräknad på fyra SIM kort, det var en tusenlapp rakt i septiken. För att använda mobilsurf SIM kort måsta Androidluren rootas. MagicSim uppger att iPhones måste jailbrakes, inget om Android. Jag är nu tilbaka till mitt telefon SIM kort och kontantkortet med Mobilsurf med DualSim adaptern i Note 2'an och Foggkortet i en Samsung Mini. Har kontaktat Fogg, men dom svarar bara att deras kort är beräknade på surfplatter, och dom kan inte garantera att det det funkar i mobiltelefoner. Många e-postar fram och tilbaka till MagicSim, ingen lösning. Dom var förvånad över att Fogg inte funkade med deras produkter. Jag har oxå läst på ett engelspråkligt forum at Fogg inte funkar med en Samsung Duo heller, så här är det nog en spärr i tekniken.