Dual SIM-kort adapter

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 12 februari 2013.

1. moto moto

moto moto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Inget svar på din fråga men från mitt företags IT avdelning fick jag tips om denna mobil med dubbla SIM kort som säljs officiellt i Sverige:
    https://www.dustin.se/product/5010796503/one-m8-dual-sim
    Det där med adaptrar, skal och liknande skulle jag aldrig ta när det finns hi-end smartphones med dubbla SIM. Äger själv en Sony Xperia Z3 Dual SIM som jag är grymt nöjd med. Dock säljs den inte officiellt i Sverige. En telefon med ett jobb- och ett privat nummer, suveränt!

2. XenapZ

XenapZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo det vore ju absolut den smidigaste lösningen men känns ju väldigt onödigt att köpa en till telefon när jag nyss fått en gratis. Nästa telefon jag införskaffar blir nog en dual sim.

3. inact_0025

inact_0025 Guest

Vi använder några av LGs dubbel-SIM-modeller, som ju inte säljs i Sverige. Men de senaste vi köpt in är Motorola Moto G Dual SIM. De säljs i Sverige, bl.a. av NetOnNet.

4. Droid_306

Droid_306 Guest

Ett par frågor till er som har telefoner med stöd för dubbla SIM-kort:

1) Är båda SIM-korten aktiva samtidigt? Dvs. går det att ta emot samtal på båda numren?

2) Hur väljer man vilket SIM som används till utgående samtal och SMS?

3) Går det att välja vilket SIM som används för data?

Jag har idag två telefoner (jobb och privat), men skulle vilja "slå ihop" dem till en utan att förlora någon funktionalitet.

5. Boegas

Boegas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    1) Är båda SIM-korten aktiva samtidigt? Dvs. går det att ta emot samtal på båda numren? JA

2) Hur väljer man vilket SIM som används till utgående samtal och SMS?
    När man ringer eller skickar sms får man välja sim 1 eller sim 2

3) Går det att välja vilket SIM som används för data? JA

Jag har en SOny Z3 dual sim, med ett privat nummer och ett jobb nummer i och är väldigt nöjd med att bara ha en telefon :)

6. Droid_306

Droid_306 Guest

Vad händer om du är upptagen med ett samtal på kort 1 och någon ringer på kort 2?

Och vart köpte du din telefon? Jag hittar den inte i någon svensk butik.

Last edited by a moderator: 8 juni 2015
  7. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur är batteritiden? Klarar du dig en hel dag utan problem? (Telefonen har ju dubbla modem, så föreställer mig att det drar lite mer kräm...men det kanske bara är marginellt)

8. Boegas

Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    Antingen blir det upptaget på nummret som inte används eller så ställer man in så att den blir vidarekopplad och då får man som typ samtal väntar.

Köpte den på Ebay, modellnummer är D6633 (vanliga Z3 har D6033)

9. Boegas

Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    Inga problem att klara en hel dag innan lollipop uppdateringen, så fort jag slår på BT så går den inte ner i deep sleep. Har inte orkat återställa den än och se om det hjälper.
    Med Kit kat hade jag screen on time på ca 3-4h.

bernard gillar detta.
  10. inact_0025

inact_0025 Guest

1. Det beror på. Det finns olika lösningar. De två olika modeller som vi har nu LG och Motorola, har båda korten aktiva samtidigt. Men det finns också modeller som man har ett kort aktivt i taget och sen växlar.

2. På LG finns en mjukvaruknapp längs ner på skärmen. Mycket enkelt och bekvämt. På Motorola väljer under Inställningar vad som ska hända när du ska ringa, mmsa eller smsa, alltså ingen dedikerad knapp. Du väljer om det ena eller det andra kortet ska användas, eller om mobilen ska fråga dig vid varje tillfälle. För data ställer du vilket kort som ska användas.

3. Ja under Inställningar.

bernard gillar detta.
  11. inact_0025

inact_0025 Guest

Om ett kort är upptaget, reagerar mobilen med att betrakta båda korten som upptagna. Det är de ju faktiskt också, eftersom det rör sig om en och samma mobil. Det är ju hela mobilen som är upptagen i samtal då. Det andra kortet deaktiveras delvis i mobilen under samtal.

Vi har köpt våra Motorola Moto G 2nd Gen Dual SIM på NetOnNet.

12. inact_0025

inact_0025 Guest

Batteritiden blir cirka 20% kortare, har det visat sig. Mobilen har inte dubbel radiodel. De är utrustade med ett kinesiskt specialchip som håller reda på de båda kortens uppkoppling. Eftersom detta chip tillåter hantering av två seperata IMEI och IMSI. uppfattar näten mobilen som två mobiler. Den exakta konstruktionen av detta chip är en affärshemlighet, men jag gissar att det har en typ time splitting, där det servar de två olika identiteterna i mobilen.

bernard gillar detta.
  13. moto moto

Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Bara att förtydliga, det finns tre olika varianter på hur olika varianter med dual SIM telefoner fungerar:

1. Dual standby - Båda SIM kort aktiva samtidigt i STANDBY läge men får du samtal på det ena kortet inaktiveras det andra. På vissa mobiler (tex Z3 dual) kan man vidarebefordra samtal från det inaktiva kortet så man ändå inte missar samtal om man har ett pågående samtal på det aktiva kortet. (se bilden)
    Moto G Dual och Sony Z3 Dual är båda DUAL STANDBY mobiler. Haft Moto G och har nu Z3 dual så jag vet att dessa inte har båda SIM kort aktiva hela tiden. De flesta DUAL SIM mobiler idag är av denna typ.
    Kan berätta att jag på min Z3 kan ta emot MMS på SIM2 även om SIM1 är kortet avsett för datatrafik. Får jag MMS på SIM2 växlar Z3 automatisk så SIM2 blir "datatrafik" kort under tiden MMS laddas ner. När MMS har laddats ner återgår SIM1 att vara kort för datatrafik. Smidigt tycker jag.
    Jag har dessutom ställt in olika ringsignaler för SIM1 och SIM2 så jag vet utan att titta på mobilen om samtalet kommer till mitt jobb -eller privatnummer. Naturligtvis ser man också när man tar emot samtal om det kommer på SIM1 eller SIM2. Samma gäller sms också.
    dual sim.jpg

2. Dual active - Båda SIM kort aktiva HELA tiden. Vet ej några, men för att vara DUAL ACTIVE ska de klara att ta emot samtal på båda korten samtidigt dvs. den som ringer dig på SIM2 medan du pratar i SIM1 ska inte få "användare upptagen" ton i luren.

3. Dual "swap" (hittade den termen på nätet) betyder att man i mobilens inställningar växlar mellan de olika korten. Så det går att använda endast ett SIM kort i taget.

bernard och Boegas gillar detta.
  14. Droid_306

Droid_306 Guest

@moto moto@moto moto

Tack för den utmärkta genomgången!

Jag sökte runt lite och det verkar som att HTC One M8 har dual active. Men jag tror nog att det kommer att bli en Z3. Det känns som att vidarekopplingen duger bra.

Är det något man bör tänka på om man köper en telefon från utlandet? Fungerar alla här?

15. Boegas

Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    Köper du den som heter D6633 så ska den fungera.
    Såg att det fanns 1 st butik i Sverige som säljer den (förmodligen import)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2825625&ref=192

Har för mig att jag har läst att nya Z3+ sak komma med dual sim också.

16. moto moto

Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Det var där jag köpte min Z3. Den är gråimport från Polen men killarna som jobbade där lovade att garantierna gäller och uppstår det problem är det bara att vända sig direkt till butiken eller skicka mobilen dit.
    Jag har hittils inte haft några problem med några av mina många mobiler jag haft så jag hoppas att det forsätter i samma anda :) .
    Annars är jag supernöjd med mobilen...

17. inact_0025

inact_0025 Guest

Det finns i nuläget endast en enda modell av denna typ, HTC Desire 600. Denna typ kräver att det finns dubbla radiodelar i mobilen. I princip kan man säga att det faktiskt är två, i stort sett, kompletta mobiler hopbyggda.

bernard gillar detta.
  18. inact_0025

inact_0025 Guest

Ja, vilka frekvenser som stöds och om svenska språket finns med.

Last edited by a moderator: 11 juni 2015
  19. moto moto

Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Förmodligen är HTC One M8 Dual också dual active. Dubbla radiodelar kan inte påverka batteritiden positivt och tycker faktiskt dual standby fungerar hur bra som helst.

20. inact_0025

inact_0025 Guest

Dual standby tycker jag räcker. Dual active känns som lite overkill. Men även Dual standby drar mer ström än en vanlig standardmodell. Dock inte så mycket som en Dual active.