Problem: S3 som hänger sig

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av AlexJH, 5 maj 2013.

1. AlexJH

AlexJH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har en fråga, vet att det finns många teknikkunniga här!
    Från och med igår så började min telefon hänga sig totalt (samsung galaxy s3) det ända som råder bot på det är att ta ur och sätta tillbaka batteriet.
    Jag har provat fabriksåterställning och även installerat en backup från i februari.
    Men det fortsätter att hänga sig.
    Någon som vet vad detta beror på eller har hört talas om problemet förut?

Fråga nummer 2.
    Jag får något typ av felmeddelande i CWM Manager som lyder:

"This version of CWM Manager should be used with CF_CWM v1.1 or newer. It appears you are running a different recovery. Various features have been disabled."
    Hur löser jag detta? Har letat men hittar inget konkret svar.

Tack på förhand för hjälpen!

//MVH Alex

2. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

AlexJH gillar detta.
  3. AlexJH

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kanske. Men är inte detta ett problem ska va löst va jag sett. Ellet har dem fortfarande inte löst de? Just nu det händer hela tiden så får jag dra ur och sätta i batteriet. Börjar bli riktigt irriterande.

4. HenkanY

HenkanY Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag har samma problem med min S3. Den kan totalhänga medan man använder den eller så har den hängt sig när den bara ligger och går inte att väcka med powerknappen. Jag brukar inte rycka batteriet, den går att starta om genom att hålla in powerknappen i ca 10 sek.

Den är rootad sedan i januari och jag har kört Null_ hela tiden och den har funkat kanon tills för några veckor sedan. Om jag tänker efter så inbillar jag mig att problemet började efter att jag körde dualboot med någon av Xperia-rom:arna som byggde på XXEMC2, där fanns en nyare modem-drivare som inte fanns i den Null_ 25 jag hade då. Null_ 25 byggde på XXEMA2 men jag kommer inte ihåg vilken modem-drivare det var i den.

Det här är min teori om problemet och det kan ju vara fel förstås. Jag har inte testat att backa till en äldre modem-drivare för jag har inte lagt ner nåt krut på att hitta någon.

5. AlexJH

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är nog den sds helvetet. Men kan inte hitta den fix en de pratar om. Update7 som de nämner i tråden där.
    Vad jag har läst så verkar det ända alternativet är att skicka in den på verkstad.

6. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

update8 är det som innehåller fixen utan frysningar om jag minns korrekt?
    Men XXEMB5 eller XXEMC3 kan du ta som exempel.
    Alla efter MB3 (tror jag det var) kan du använda.

Fixen ligger i kerneln men eftersom s3an har en egen recovery partition så måste man också om man vill köra med custom recovery välja något med kernel fixen t.ex philz.

Det spekuleras också om Bootloadern behöver vara den senaste för att vara safe i download mode. (Ej för att boota då filer inte skrivs)

Last edited: 5 maj 2013
    AlexJH gillar detta.
  7. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

XXEMA2 fryser när fixen arbetar.
    Pre 4.1.2 så korrupmeras minnet mer o mer utan att du kanske inte märker av det innan någon viktigt sektor blir knas = sds
    Första fixen fryser telefonen när fixen jobbar. Om du låter telefonen ligga så (ska) hoppar den igång efter ~5-25min
    Andra fixen så ska det i princip inte märkas.

Modem/baseband är skitsamma. Det är kerneln som är intressant.

Last edited: 5 maj 2013
    AlexJH och HenkanY gillar detta.
  8. HenkanY

HenkanY Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Lämna in på reparation verkar vara lösningen om man ska vara säker.

9. Kristofferyx

Kristofferyx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har tagit hand om AlexJH's telefon och det var mycket riktigt SDS, vilket jag åtgärdade med att slänga in EMB5. Nu går den som en klocka :-) Tack för hjälpen!

10. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Skönt att det löste sig.

11. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Fått massa låsningar så ini bomben. Men för att undvika problemet med att behöva blåsa in Odin så körde jag in Wanamlite som kör EMB6 samt det viktigaste, den har EMC3 på Komplingingsnummer.

Original stock kör jag med. Nu funkar iaf allt för mig klockrent. Jag hoppas kunna återvända till ASOP träsket snart då jag hoppas EMC3an fixar problemen för mig.

EDIT: Slimbean 4.2.2 build 5 tillbaka igen. Skall se om de magiskt fungerar efter att man kört in en korrekt Samsung rom.

Last edited: 7 maj 2013
  12. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Har inte de senaste cm/aosp kernel'arna den sista fixen?

13. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Löste sig inte för mig. Hängde sig som ett svin.

Kan lista upp vad jag prövade:

1) Lägga in annan Slimrom/återställde (blev markant stabilare)
    2) Körde utan ext. SD kort
    3) Formatera interna SD kortet
    4) Prövade annan Kernel
    5) Prova att lägga in nytt modem
    6) LagFix Premium
    7) Dummy File Generator

EDIT: Vid varje frysning väntade jag minst 5-25min enligt sagda "SDS fixar"

All failed!
    Installerade Wanamlite med original stockkernel. Problemen som borta.
    Som om att Samsungs kernel sparkade chip helvetet i röven att jobba som det skall.

Nu får vi se. Jag tog tjuren i hornen och prövar! Då jag hörde en kollega som hade samma problem körde in Wanamlite sen gick till Null_ och det fungerar för honom ännu.

EDIT2: För er som är nyfikna vad jag kör just nu

Slimbean 4.2.2 build 5
    Slimbean Gapps build 5
    Temasek CM10.1 LINARO kernel (020513-0832-cm10.1-i9300-linux3076-LINARO-temasek)

Kört med eMMC Check och kört deras koll och NU lyckas jag äntligen få "TEST PASSED" i ASOP, gick åt skogen förra gången :) Fick det även att fungera på Wanamlite.

Last edited: 7 maj 2013
    Boss302 gillar detta.
  14. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Hmm, I och med att du nämner CWM manager så blir jag lite nyfiken på vilken version av CWM du kör. Flashar man en rom med en gammal recovery så kan man få en del skumma fel nämligen

Swiftly written with magic flow

15. AlexJH

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja det var väll troligtvis detta som var felet då. I och med att jag fortfarande hade XELL4 eller va den nu hette och eventuellt en nyare version på CWM möjligtvis.

16. Boss302

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Recovery har en egen partition o egen kernel på s3an o har egentligen inget alls med android installationen att göra.
    Funkar inte själva flashningen så brukar den inte boota helt? Eller att det är någe knas direkt vid installation. (Iaf enligt min erfarenhet)

Om du har en sds drabbad telefon måste man dock använda custom recovery med säker kernel. Om man inte nöjer sig med stock dvs.
    Om du rootade med cf root på LL4 så borde du haft cwm 5.5 vilket också bör ställa till eMMC chippet vid skrivning av filer. Så det kan hända att du hade en gnutta tur vid återställning av backup från ditt gamla recovery. :)

Cwm manager appen du fick felmeddelandet i är inte kompatibel med jellybean. (4.1)
    Samma som här:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1951471

Last edited: 9 maj 2013