10+ Appar autostartar

Discussion in 'Optimus 2X - Allmänt' started by Tobby, May 14, 2011.

1. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det innebär att när minnet går under 100 mb t.ex. så börjar den stänga ner appar man inte använder? Det kombinerat med att frysa appar man inte använder låter väldigt smidigt. Får kanske börja kolla upp vad det här med rooting innebär.

2. Donre

Donre Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp. Android börjar stänga av appar beroende på deras oom-värde
    (out-of-memory). Ju längre tid som har gått sedan du använde appen desto högre värde kommer den få och desto fortare stängs den av.

3. Tobby

MINA ENHETER

Detta verkar dock inte fungera för mig då den inte stänger ner appar fast att den blir så seg att jag knappt kan använda den. Vill också återbesöka ämnet angående var allt ramminne tar vägen. 512 mb ska telefonen ha och jag har sett 180 mb ledigt som max det med alla appar avstängda innan de autostartar igen.

4. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    angående vart ditt minne tar vägen så läs bifogad länk.

http://mobworld.wordpress.com/2010/07/05/memory-management-in-android/

Edit: skulle du vilja ha ännu mer information om minneshantering så sök på valfri sökmotor: "Memory Management Android"

Last edited: May 17, 2011
  5. Tobby

MINA ENHETER

Okej, tack.

6. Tobby

MINA ENHETER

Förstår det som skrivs där, men tycker ändå inte att det fungerar. Kan man på något sett göra så att Advanced Task Killer dödar alla appar man inte valt att ignorera varje gång man trycker på home-knappen?

7. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    autokiller är det en del som använder sig av för att frigöra minne. hurvida telefonen måste vara rootad eller inte låter jag däremot vara osagt.

8. Tobby

MINA ENHETER

Fast det har jag testat, Tycker inte det uppfyller mina behov.

9. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Läs denna tråd och förstå varför du ska inte ska använda task killers:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=39926&highlight=Ram-minne%3A+f%F6rklarat

10. Tobby

MINA ENHETER

Last edited: May 17, 2011
  11. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

12. Tobby

MINA ENHETER

Någon som kan förklara vad som är bättre med att inte använda task killer? Utan den blir min telefon jätteseg.

13. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Ta reda på vilken app som drar cpu och avinstallera. Om en app lyckas göra mobilen seg så borde den dyka upp i settings -> about -> battery use ganska snabbt pga cpu användningen.

I värsta fall kan du ju avinstallera allt från market och se om det fortfarande blir segt. Gör det det så är ju något för supporten att fixa för då är det ju något inbyggt som gör fel och det ska man ju inte acceptera.

14. Tobby

MINA ENHETER

Det är tunga spel som segar ner telefonen när de ligger kvar i bakgrunden. Jag får döda det spelet innan jag startar nästa. Inga problem med mobilen för övrigt förutom att jag inte förstår hur 2/3 av ramminnet kan gå till saker jag inte har någon kontroll över.

15. SamDroid

SamDroid Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

För första gången idag fick min telefon problem med ram. Ironiskt nog pga spelet cody som swedroid rekommenderade ;) Förstår inte riktigt varför spelet började varna att jag borde stänga Apps. Men mycket riktigt var telefonen väldigt seg efter jag lämnat spelet

Sent from my LG-P990

16. appel

MINA ENHETER

Drar det cpu/slöar ner när det inte syns så är det trasigt.

Nu kan det ju vara så att tillverkaren av din mobil har skickat med saker som startar i onödan eller så har du installerat saker som gör det. Men vanligast är att appar startas automatiskt för att de behöver göra det för att fylla sin funktion. Tex, när du startar telefonen så startar väckarklockan automatiskt pga att den behöver registrera sina larm i systemet. Sen ligger väckarklockan kvar i minnet tills någon annan app behöver det minnet utan att använda några andra resurser. Det som legat oanvänt längst tid kastas ut först. Men om du skulle starta väckarklockan eller det är dags för ett larm innan den kastats ut så går det fortarare (sparar batteri tom) eftersom den ligger kvar cachad i minnet. Hur det är i ditt fall vet jag inte eftersom jag inte har en likadan mobil som dig och jag vet inte vilka appar du har installerat.

17. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det här är så det bör fungera, på 02X verkar det dock vara trasig by default (LG har dabbat sig med minst 2 saker till t.ex dexopt och gps)
    Så en vecka upptid med LG så är den seg som f*n sen.
    Hoppas det är löst i nästa version.

18. Tobby

MINA ENHETER

Inga appar jag installerat själv autostartar, bara de som låg i från början. Dessutom verkar det inte fungera så att Android stänger ner appar när den behöver mer minne utan det får jag göra själv. En appkill och sen flyter det på som det ska igen. Har jag fått en defekt mobil?

Appar startas inte heller som jag har någon användnign av. De flesta av dem har jag aldrig startat.

19. appel

MINA ENHETER

Är du säker på att det är minnet som tar slut som orsakar problem? Mer trolig orsak är att någon app fastnar i bakgrunden med hög cpu använding. Så när du dödar appar för att "frigöra minne" så löser det problemet eftersom du dödar den cpu slukande processen och därmed tror att det är minnet som är problemet.

Utan att veta vad det är för appar och hur de är inställda så går det inte säga något om de beter sig korrekt eller ej.

20. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Döda då de spelen från Menu->Settings->Applications.

Task-killers orsakar mångt mycket mer problem än vad de rättar till. Det händer ibland att OS't inte lyckas rensa i minnet när den behöver mer och då kan man ibland behöva stänga av de appar som orsakar problemen. Att automatiskt stänga av appar som inte orsakar problem är bara dumt eftersom att man då måste starta om dessa appar när man skall använda dem vilket tar upp mycket mer resurser än att bara ladda dem ur minnet. Många har upplevt problem med att ta emot sms, samtal, försämrad batteritid och mycket mer när de använder task-killers eftersom de dödar fel saker.

Mitt första tips om du har minnesproblem är att frysa lg's facebook, twitter och carhome. De apparna är uselt kodade och slösar mycket resurser.

Appar som autostartar är generellt inget problem men om man ändå vill kontrollera dem så kan man använda Android Assistant. Tänk dock på att alla appar går inte att stänga av från autostart.

Dessa länkar har postats 100 ggr men postar dem ändå en gång till eftersom de ger bra förklaringar:
    http://geekfor.me/faq/you-shouldnt-be-using-a-task-killer-with-android/
    http://lifehacker.com/5650894/andro...ed-what-they-do-and-why-you-shouldnt-use-them

Last edited: May 18, 2011