Tror övergången inte kan ske lika lättvindigt... de flesta svenska hem hade 4:3 tv apparter bra länge trots att alla filmer var 16:19 på tvn..
Pollen tycker jag pratar sitt tydliga språk.
Men vad jag har märkt är att de lite mer proifiosnella användarna föredrar 16:9 sedan har vi dom som inte tänker efter och inte är så avancerade utan bara vill ta det som är trendigt för stunden föredrar 18:9.
Det såg man i den xiaomi tråden lite de som skrev 16:9 hade ofta starka argument varför. De som skrev 18:9 skrev bara att det var bäst för att det var lättast att hålla med en hand. Sedan är det också så att de flesta flaggskepp 2017 är 18:9 så givetvis kommer dessa personer skriva att de tycker 18:9 är bäst för det är alltid så att folk ska skriva att just de sakerna de äger är bäst.. oavsett vad det är.
Hur man än vrider och vänder på det så vinner fördelarna med 16:9 , om man vill kunna hålla telefonen med en hand med 16:9 får man helt enkelt välja en lite mindre skärm helt enkelt, men jag tycker proportionerna skalar bättre med ökad tum storlek med 16:9, 16:9 passar bättre i fickan, 18:9 är så höga att dom sticker ur fickan, så finns många anledningarna att utnyttja bredden mer.
De som köper 18:9 telefoner med 6.xx tum förut har aldrig gillat stora skärmar innan de gillar inte phablets igentligen utan det funkar för dom bara för det funkar med en hand. Phablet kategorin var innan väldigt liten, men som jag ser det nu håller den på att dö helt och hållet, vilket är ledsamt att se för oss som gillar maffiga skärmar.
Känns som detta behöver diskuteras mer... Som sagt amatörerna som inte tänkt efter så mkt verkar vara redo att hoppa på trenden men läser man på forum som xda som har mer avancerade användare tycker de flesta att 16:9 har mer fördelar.
Som sagt om detta fortsätter kommer phabletten som jag ser det vara död pga av hur dåligt 18:0 scalar, en telefonen kan inte vara hur hög som helst..
Last edited: 14 oktober 2017