16:9 vs. 18:9 format, vad föredrar du?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 8 jun 2017.

?

Vilket väljer du ?

  1. 16:9

    99 röst(er)
    60,0%
  2. 18:9

    66 röst(er)
    40,0%
  1. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tänker inte heller så mycket på det, har också en Mate 10 och nu också en MI A1 som är 16:9 i 5,5tum, storleksmässigt är de väldigt lika men skärmen förstås högre på Mate 10. För min del går det bra vilket som. Men föredrar små ramar på telefonen.
     
  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Loppet är kört.

    "In MIUI 10, we handle Recents in a completely new way. Optimized for 18:9 screens, recents feel much more straightforward and intuitive now."

    [MIUI] Introducing MIUI 10, Designed For Full-screen Experience

    Now your screen looks crisp, clear, and airy. Not just the notification shade, we also redesigned the whole system. MIUI 10 is filled with new visual details: Weather app, Calendar, Notes and Lockscreen. These are the new visuals for MIUI 10 - Designed for full screens with new aspect ratios
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    kollar du aldrig på video ?
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    fördelarna är ju endast horinsontellt, medans vertikalt är det en stor nackdel med 18:9.
    Nu finns det ju iofs inte mkt att bråka om längre då kriget är vunnet och 16:9 har blivit totalt utplånat, det är bara ett fåtal tillverkare som håller stenhårt fast vid 16:9 ett sådant märke är meizu, där VDn nyligen förklarade rätt öppet att 16:9 har mer fördelar.

    Men ja det är tråkigt att det inte längre finns valmöjligheter, tror det också blivit dyrare med 16:9 panler att köpa för tillverkarna också då den är med nichad nu...detta spär ju givetvis på utvecklingen av 18:9 ännu mer då varje krona räknas och är viktig i en storskalig produktion.

    återstår att se om 16:9 kommer tillbaka nu när 100% screen to body ratio telefonerna börja närma sig med stormsteg då kan de finns en strimma hopp att någon satsar på 16:9 bara för "de kan" pga av screen to body ration.
     
  5. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    nu när du säger det så
    svarta ränderna är inget jag stör mig på iaf
     
  6. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag har max två veckor kvar med 16:9. Kan inte påstå att jag längtar efter 18:9. Skaffade 18:9 för att fetdinte fanns några rimliga valmöjligheter. Får seom jag ser några fördelar med 18:9 när jag väl får den.

    Bättre för TP och FP spel som PUBG men mer?

    18:9 är tyvärr en logisk följd av att folk inte vill ha bredare mobiler än 75 mm.
     
  7. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Föredrar 16:9, men troligen är jag en döende dinosaurie som även föredrar 3,5mm och fingerupplåsning på framsidan.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte bara du, jag med
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har nyligen beställt en Meizu 15 Plus. Den har tunna kanter, 3.5mm och fingeravtrycksläsare på framsidan. Det blir nog den sista 16:9 lur jag någonsin kommer köpa eftersom marknaden kommer vara helt död framöver. Har kört några 18:9 senaste året och gillar det för youtube och netflix, för alla andra sysslor föredrar jag 16:9.
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Ploki gillar detta.
  10. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Kommer att ha kvar mina Mi Mix1 & Mi Note 2 så länge inget mer intressant dyker upp.
    Tillsammans fyller de mina behov, och bör hålla minst några år till.

    Och just nu finns inget mer intressant.

    Ok, någon Samsung Note (med stylus) skulle vara intressant att testa, men utan Samsungs os och inte till det priset.
    Men jag har ju min Cube iWork 11 stylus Win10 platta att leka med stylusen på, så det kanske räcker.

    Ska kolla noga på Mi Mix 3 när den finns i verkligheten, men något omedelbart köp lär det inte bli.
     
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Om satsningen på 16:9 fortsatt hade vi suttit med 135*72*8mm mobiler på 5.5 tum.

    Meizu har tyvärr dåliga batterier på sina telefoner.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Just Meizu 15 Plus har ett skapligt stort batteri på 3500mAh samt ett energisnålt systemchipp så tror den kan ha hyggligt bra batteritid men det finns typ inga recensioner på den så jag chansar lite och hoppas på det bästa. Designen och övrig hårdvara är dock en riktig fullträff.
     
  13. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ja, även meizu nya budgetlur v8 ser riktigt fin ut.
    Meizu V8: Price, features and where to buy
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är det någon som förstår varför många. Nya tv series som tex produceras av Netflix sänds i 18:9 format det är ju avsett för tv??. Mkt irriterande trend som saknar logik.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    2.39:1 eller 18:9 är nog det vanligaste formatet för biofilmer i dagsläget (tidigare var nog 1.85:1 som ligger närmare 16:9 vanligare), och något som nyare TV-serier också börjat med. Det varierar dock väldigt mycket. Game of Thrones som är en av de populäraste TV-serierna är tex fortfarande inspelad i 16:9 (1,78:1)

    Det hela har dock inte så mycket att göra med telefonerna, utan har alltid varit en djäkla röra. För TV-apparater och projektorer är det inte helt ovanligt med 21:9-formatet som inte ligger helt långt från 18:9. Däremot är det samtidigt väldigt sällsynt med TV-apparater eller datorskärmar som kör 18:9 (aldrig sett en tror jag....).

    Det finns också extremt breda format, som IMAX 36:10: Aspect ratio (image) - Wikipedia

    Kort sagt är det något av en djungel med höjd- och breddförhållandet vad gäller video. Telefonerna har dock inte haft någon roll i detta, utan det är filmbolag och regissörer som inte direkt verkar kunna enas om något särskilt format att hålla sig till.

    Ser man mest på "storfilm" är en TV-apparat/projektor med 21:9 eller 18:9 förmodligen bäst, och ser man allra mest på TV-serier är nog en enhet med 16:9-format bäst. Bäst allround-format är nog fortfarande 16:9, och så lär det väl förbli för en tid framöver om man inte bara tittar på nyinspelat material :)

    Jag håller dock med om att det är märkligt när förmodligen 95% av alla TV-apparater som står hemma hos folk har formatet 16:9.

    16:9 (1,78:1)
    18:9
    (2:39:1)
    21:9 (2.3:1)
    21.2:9 (2:31:1)


    [​IMG]
     
    Last edited: 21 okt 2018
    jimmyle, Oceanic och Kristy gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag menar om dens trend består dvs att alla filmer och nya tv series producerad i 18:9 kommer dom tvinga fram folk att köpa 18:9 tv apparater vilket kanske blir de nästa gimmick som ska rädda världen.

    Verkligheten är nog att allt fler kollar på sina paddor och telefoner Netflix har nog väldigt bra statistik på detta.

    Men är otroligt irriterande när bilden inte täcker hela tvn blir en ofantlig skillnad faktiskt..

    Jag planerar att köpa en 16:9 tv nästa år. Som jag förmodligen kommer ha i 7 till 10 år men man blir ju lite mer osäker på hur länge tvn kommer hålla igentligen har nw känsla av att 18:9 tvs kommer bli de nya coola...om nu alla filmer sedan tidigare är inspelat i det formatet och alla bya tv serier är inspelat i det lägg där till också att paddor och telefoner her gått över till formatet.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kör inte de flesta paddor idag 16:9 som bredast, och sedan 16:10 samt 4:3 som förstås är mindre brett? Finns det någon platta med 18:9-format?

    Ja, det är väldigt klurigt. Tror 16:9 är bäst de närmaste 10 åren ändå, som en kompromiss. Merparten av materialet kommer fortfarande se bäst ut på 16:9 av det som finns i Netflix katalog/sådant som redan är inspelat.

    Eftersom det nya materialet allt som oftast spelas in i UHD/4K kan man ju också förstora bilden med låt säga 10-15% utan att missa så mycket och tappa i detaljnivå. (Tror bara inte Netflix har stöd för zoom på Android TV, men på tex. surfplattan och telefonen kan du använda "pinch to zoom" för att förstora/croppa bilden och fylla hela skärmen).

    Det mesta som är äldre finns bara att tillgå i 1080p, och skall man då beskära/zooma för att fylla ut 21:9 med 16:9-källa ser det mycket sämre ut än om man gör samma sak med en UHD-källa i 21:9-format på 16:9. (Sedan kommer man ju inte runt att en del av bilden försvinner, vilket så klart inte är så önskvärt, men man får ju göra det bästa av situationen).

    Om 10 år är det däremot säkert 21:9 eller 18:9 som gäller för TV-apparater och projektorer, men de närmaste 5-10 åren tror jag det blir svårt att motivera en 21:9-panel om man inte främst bara ser på nyinspelat material, eller kompletterar en befintlig 16:9-installation. Kanske har man en 16:9-TV i vardagsrummet och en 21:9-projektor i "biokällaren" (om man nu är så lyckligt lottad :)).

    21:9 är sedan inte ett så djäkla praktiskt format för vardagsrummet heller. Vi har ofta mer yta på höjden att använda än på bredden, så för gemene man kan det också bli knepigt med inredningen när skärmen växer så mycket på bredden. Ser ju onekligen lite lustigt ut med de superbreda panelerna i 55-65"-storlek.
     
    Last edited: 21 okt 2018
    Oceanic och Kristy gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har dålig koll på paddor om jag ska vara ärlig. Men telefoner iallafall..

    Tror tv tillverkare desperat vill hitta nya sätt att sälja tv apparater så tror 18:9 kommer det nya coola. Blir även vanligare på dator skärmar så ja vi har nog inte så. Mkt att säga till om detta . Inget vi kan styra över..

    Men när inte ens populära tv writer kan sändas i 16:9 ser det väldigt mörkt ut!

    Men sedan finns ju 21:9 också så ja.. Kommer nog alltid vara massa olika format.. Att vi inte bara kan enas om 16:9
     
    Kristy gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är nog mycket enklare att sälja in sådant som HDR-format och 8K än att övertyga folk att skaffa en TV som tar så mycket utrymme på bredden. Det blir liksom praktiskt rätt jobbigt att få till, och med en bredare display vill man nog sitta längre bort från displayen också, så inget av bilden hamnar utanför blickfånget.

    58" 21:9 höjd x bredd: 668 cm x 1 459 cm = 0,97m^2
    65" 16:9 höjd x bredd: 891,5 cm x 1 449 cm = 1,28m^2

    Tror inte 21:9 kommer slå i vardagsrummet i första taget, men det är klart att de kan försöka. De flesta skulle nog uppleva det som att man byter ned sig eftersom ytan är mindre om inte TV:n skall bli väldigt bred.

    Är väldigt svårt att hitta paneler som är större än 60" i 21:9-format.

    Egentligen började "hajpen" kring 21:9 2014, där både Samsung, LG m.fl. visade upp paneler på 100"+ med 21:9-format, men det dog sedan ut nästan totalt. På IFA-mässan 2018 som är rätt TV-fokuserad var 21:9 nästan helt frånvarande. I dag finns fortfarande mycket lite att välja på, och jag tror att det beror på att 21:9 är väldigt jobbigt rent praktiskt.

    Oavsett vad tillverkarna vill kan de inte ändra det faktum att vi är fysiskt begränsade av hur långt bort vi kan placera TV:n från där vi sitter i vårt vardagsrum. De flest har kanske TV:n inom 2,5-3 meters avstånd, och då blir det som sagt lite löjligt med 21:9 om man vill ha samma yta som man idag har med sin 55-75"-panel.



    ....vilket ju bara gör det märkligt när nya TV-serier har ett format som är närmare "bio/hollywood-formatet", just som 16:9 fortfarande dominerar och säkert kommer fortsätta dominera för en lång tid framöver i folks hem. Jag kanske missar något :)


    21:9 för datorskärmar verkar egentligen inte heller ha blivit någon dundersuccé om man ser på vad som säljer mest. Kollar man på Prisjakt har 21:9-skärmarna listat på polaritet följande platser:
    #5
    #11
    #17
    #23
    #47
     
    Last edited: 21 okt 2018
    Kristy och Oceanic gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja du har rätt.

    Tror 18:9 had större chans att ta över..

    21:9 är som du nämner inte praktiskt.
    Förvisso mindre bildyta men blir inga svarta kanter.

    Men ja att nya tv serier sänds i 18:9 kan bara förklaras med att fler kollar på Netflix på sina telefoner... Annars ser jag ingen logik i detta . Grymt irriterande hur som helst jag har ju en 55 tums tv men när den inte fyller hela bilden känns de som man har betydligt mindre tv..
     
    Kristy och bernard gillar detta.