2.1 När ???

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by Mizz Mezz, Sep 13, 2010.

1. mij

mij Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Big WORD!

2. baker666

baker666 Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Rättighet och rättighet. Om jag säger såhär , vill du hellre ha en dator med Win7 eller Vista idag?

2.1 släpptes för ganska många månader sedan , det är ren skandal att det inte kommit än till X10 serien. Många andra kör 2.2 och hur många procent av de telefoner som släppts de senaste 2-3 månaderna säljs med något lägre än 2.1 ?

Klart man inte har någon rättighet , men det är ju i SE's intresse att vara up to date om man vill konkurrera.

3. BennyBlack

BennyBlack Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

BIG BIG WORD!

+1

4. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det kommer när det kommer.

5. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Vista vs. W7 är ju också en kostnadsfråga. Som att fråga om man vill pröjsa 1000:- extra för 2.2 (om det nu än hade varit en option vill säga). ;) :)

6. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Se mini och mini pro som en "folklur" från SE....
    OCH DÄR skiter huvuddelen i huruvida det är 2.1 vs 2.2 i telen bara den funkar!!
    Se nämnda tele som en lur som kommer att få en hel del med "ickenördar" att se fördelen med en android......

Ta en funderare över varför nämnda tele toppar försälningslistorna.. Kanske finns behov av en android som "folket" har råd med?

Bara för att min bil går att få med den senaste turbon så har jag rätt att få den uppdaterad med den? Jag kanske nöjer mig med den som är lite tröttare och passar mitt körsätt bättre....
    Blir ju billigare så...

Mina enkla tankar......

Last edited: Sep 20, 2010
  7. Airborne

Airborne Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Billig folklur javisst och jag gillar verkligen min mini pro.

Men jämför jag med en annan billig folklur som jag har SE C702 så klarar den enkla luren av sådant som varit självklart från Sony Ericsson sedan mycket länge. Fullt fungerande bluetooth dvs både skicka/ta emot såväl kontakter som filer via blåtand.Den fungerar som modem till datorn. Röstuppringning fungerar osv.

Med tanke på att Ericsson faktiskt uppfann bluetooth en gång i tiden,till och med min antika t68 som ligger i en låda fixade detta så är det klent att mini/mini pro inte klarar av dessa i synnerhet på en SE telefon självklarheter.

Uppenbarligen har man tänkt att i varje fall telefonen skulle haft röstringning då det finns en icke fungerande sådan ikon och programpost i telefonen. Antagligen lyckades man inte implementera funktionen i Donut 1.6 och lämnade det ofullbordat.

Många av dessa basfunktioner verkar komma först i Froyo 2.2 och därför hoppas jag verkligen att SE fixar 2.2 så småningom till våra lurar.

Däremot lär vi troligen inte se 3.0 på X10 serien pga hårdvarukraven och att den kommer när X10 serien är i slutet av produktcykeln och då fokuserar säkerligen SE på nya modeller.

Man får bara hoppas att SE inser att det ändå trots folklursframgångar är ganska många teknikintresserade som köper även enklare Androidlurar + att många som struntar i det tekniska ändå vill kunna göra det de är vana vid fungerar på de flesta SE telefoner.

Gemene man må strunta i programvaru versioner men funderar nog ändå på varför tidigare självklara funktioner inte funkar längre.

Fixar SE inte sådana problem finns ju risken att det slår tillbaka mot dem när nästa telefon ska köpas in.

Som tur är finns det ju så väldigt mycket roligt att ladda hem i program/app väg som inte finns i en vanlig dumbphone så det förlåter ju mycket men det är ju ändå så att man saknar dessa funktioner. Röstringning som gamla SE C702 m.fl hade underlättade ju väldigt när man ska ringa i bilen jämfört med att fippla med tangentbord/touchskärmen.

8. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Pratar vi folklur så säger nog inte ens "2.1" folk nånting. :P

9. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vill givetvis ha Win7; men köper du Vista så får du inte Win7 gratis. Min poäng är att om man köper en telefon med en version av operativet så är det den versionen av operativet man köper också. Självklart vill jag ha 2.1 (2.2 är mindre viktigt, men det vore trevligt. För mig är de viktigaste skillnaderna i hoppet till 2.1)!

Om SE kommer släppa fler nya och dyrare Androids nån gång inom det närmsta kvartalet/halvåret så är det förmodligen mer i SEs intresse att dessa har 2.2 än att uppdatera befintliga. Precis som att HTCs flaggskeppsmodeller fick 2.1 långt innan deras äldre uppdateras; eller precis som att Blackberry släpper OS6 på nya telefoner ett halvår innan det kommer till deras äldre modeller. Det säljer ju mer nya telefoner.

Huruvida X10/X8-serien kommer att få FroYo tror jag beror nästan uteslutande på hur SEs strategi ser ut. Om de tänker producera dessa telefoner ett bra tag framåt (och det talar ju för det, iaf för Mini-serien med tanke på målgrupp och försäljningssiffror) är det mer troligt än om de tänker köra som många andra tillverkare av smartphones; producera ett år och sen finns det redan så pass många nya produkter att de gamla bara hindrar försäljningen.

Med det sagt, jag hoppas att vi får FroYo (förutsatt att det faktiskt funkar på hårdvaran i Xperia-serien) men jag ser det inte som någon självklarhet. Jag menade inte heller att vara snäsig i mitt ovanstående inlägg, men det finns ca 2000 kommentarer på SEs blogg, massvis av inlägg/trådar här och över hela nätet med folk som säger samma sak, och det är rätt tröttsamt. "Give us Froyo", "aldrig mer SE om jag inte får FroYo" osv.

Om FroYo är en kritisk faktor så köper man en telefon som har det alternativt där tillverkaren lovat det. I annat fall så har man inte så mycket argument heller :)

10. teddyjohan

MINA ENHETER

Personligen har jag haft både 2.1 (HTC Legend) och 1.6 lurar (HTC Tattoo) tidigare och skillnaden dem emellan var inte så stor på dessa telefoner. Skillnaden mellan t.ex. HTC Tattoo och X10 Mini, som båda kör 1.6, är dock enorm. Mycket av det som jag trodde var standard i 1.6 verkar HTC ha byggt själva - för på den telefonen upplevde man aldrig att något fattades. Minin känns fruktansvärt simpel i jämförelse.

Jag hoppas verkligen att 2.1 ger mer kompetens, för faktum kvarstår: Mini har i grund och botten samma hårdvara som HTC Legend (hyfsat bra), är faktiskt inte den billigaste Androidtelefonen, och förvisso minst men ändå mer kraftfull än de billigaste Androidsen. Mycket skulle SE ha kunnat fixa själv, och det hoppas jag att de gör. Många av funktionerna på stora X10 skulle ha funkat perfekt på Mini-serien också, det finns inga tekniska skäl för att vi inte skulle ha det.

11. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm... jag tycker att du brukar ha vettiga kommentarer Johan men denna gång kan jag inte hålla med!

Jag är övertyg om att "Svensson" gärna vill ha senaste versioner och uppdateringar, främst pga stabilitet och funktioner. Sen kanske de inte bryr sig vad versionerna heter.

Ett ex:
    Om du köper en ny bil, du är nöjd med den men motorn drar onödigt mycket soppa och ac:n drar bara kallt hela tiden (v1.6). Du vet att konkurenterna för en liknande bil har fått en mjukvaruuppdatering (v2.2) som halverar bränsleförbrukningen och gör att du får en behaglig ac varje gång. Sen kanske du skiter i att vänstra elhissen bak och ett bromsljus elproblem också fixades i samma uppdatering. Konkurenternas ryckte om att snabbt fixa dessa uppdateringar och hur mycket bättre bilen blev gör att de får ett gott ryckte om sig vilket gör att din kompis mr X som är helt ointresserad av bilar och är nöjd bara han tar sig till jobbet gör att han läser i tidningar, reklampelare och ännu viktigare, han har hört av sin moster att din biltillverkares konkurent är jättebra för att hennes bekanta har den och hon fick tips av dennes bekanta osv.

Man behöver alltså inte vara tekniknörd för att uppskatta eller vilja ha senaste uppdateringarna. I detta fall med x10 så var det ju från början ett skämt att de släppte den med 1,6. Men det kunde de rädda genom att nu släppa 2.2 anser jag.

My point of view...

/elpapo

12. teddyjohan

MINA ENHETER

Det jag ser fram emot mest (förutom att äntligen ha en logisk och enkel koppling mellan Timescape/kontaktlista och sociala media) blir nog att få ut mina 16M färger. Känns pissigt att köpa en telefon med 65K färger när det står klart och tydligt överallt att den har 16M. Är lite som att köra Vista på en gammal VGA-monitor, om vi fortsätter på analogin :)

13. teddyjohan

MINA ENHETER

Men jag säger inte att många INTE vill ha fler funktioner; min poäng var att det inte är en rättighet, eller självklarhet, att man ska få något annat än det du redan har betalat för. Att därtill kräva det när tillverkaren har gått ut med en "roadmap" (dvs. säga att "2.1 kommer Q3") men där tillverkaren inte nämnt 2.2 känns lite väl.. :)

Jag vågar nog påstå att ingen (eller åtminstone inte 99,9%) som kollade upp telefonen köpte den med förbehåll för att 2.2 kommer att komma, och dessa funktioner. Om en funktion saknas som är viktig, så bör man förstås inte köpa just den telefonen.

Som sagt, jag vill också ha 2.1 (och gärna 2.2) men jag ser inte riktigt validiteten i argumenten :)

14. elpapo

MINA ENHETER

Du har rätt i att jag
    1.) Inte kollade upp det, det är för mig en självklarhet att SE hänger med konkurenterna. X10 som jag då hade är ju ett flaggskepp och deras första Android lur. Här hadde de chansen att visa att de vill kriga på allvar och visa att de är att räkna med.

2.)Vi konsumenter kan inte kräva att få Froyo. Men vi kan sluta köpa deras produkter = mindre bra för SE.

Som jag sagt tidigare, jag är en SE fanboy... alltid varit! Jag är överlag kanonnöjd med min x10 mini. Antagligen därför jag surar för att jag tycker att SE har ett jätteläge att komma tillbaka igen men de klantar sig lite efter vägen...

/elpapo

15. teddyjohan

MINA ENHETER

Alla mina telefoner har varit SE från slutet av 90-talet tills jag skaffade iPhone förra året. Därefter har jag bytt ett antal gånger och känner mig förvisso inte nöjd än.

Personligen skulle jag mest av allt vilja att SE släppte en nyare version av SE P1i, med Android, och ett riktigt gediget tangentbord (Blackberry-style).

16. elpapo

MINA ENHETER

Hehe, ja... så du vill alltså ha en uppdatering. Nu vet du att 2.1 fixar biffen, men om nu SE inte gått ut med att de släpper 2.1 och inte hade för avsikt att släppa den heller. Hade du då varit nöjd? Förmodligen inte... och det är ju sånt som vi användare förväntar oss att få.

/elpapo

17. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Det var något av dom sämsta jämförelser jag har sett. :)
    När det gäller bilar så skulle du konkurrenterna inte få en gratis "mjukvaruuppdatering", utan det skulle vara en helt ny bilmodell alt. samma bilmodell fast ny årsmodell.

& nej, gemene man bryr sig inte om sådana saker. Det är lite av därför iPhone blivit stort, det funkar utan man behöver göra något. Människor har alltså köpt iPhone/X10Mini för att dom fungerar enkelt.

:teeth:

18. elpapo

MINA ENHETER

Sovit 3 timmar inatt, jag medger att jag inte är på topp. :P

Jag ville bara göra en jämförelse som skulle vara "lättbegriplig". Misslyckades kanske!?

I mitt exempel menar jag inte att du har en V8 och byter ut den mot in 1,4t, det vore detsamma som att byta modell. Jag menar att man tunar in den redan befintliga hårdvaran...

19. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Lättbegriplig var den men jag anser fortfarande att den var fel. :-P

Nja när du köper en bättre bilmodell så får du ju en mer tunad motor, i vissa fall. Det du skulle kunna likna är att man får en gratis uppdatering av t.ex. BMWs iDrive system (det är mediaanläggningen/GPSen/klimatanläggning/etc. http://en.wikipedia.org/wiki/IDrive) men att ändra hårdvaran i bilen, där är du nog helt fel ute.

20. teddyjohan

MINA ENHETER

Givetvis vill jag ha en uppdatering; gratis är gott. Jag vill gärna att Skatteverket ger mig mer återbäring på skatten också :) givetvis är jag lika nöjd om inte 2.2 kommer; vad gäller 2.1 så kollade jag upp det före köp. Skulle det inte kommit skulle jag inte köpt den.