2.2 lite snurrig blir man!

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Lolle, 18 mar 2011.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jo, det var det jag misstänkte, men även fast det är lätt att flasha in en ny version så tar det ju ett tag innan man märker om systemet är bra eller inte och då blir det mycket jobb med att installera om alltihop man hade i mobilen tidigare. Skulle i och för sig kunna göra en recovery så man lätt kan hoppa tillbaka men jag har precis börjat med det här så jag har inte riktigt koll än på allt man KAN göra och SKA göra. :P

    Varför valde du bort rrrulo-versionen och varför valde du istället Spicagenmod? Själv vet jag som sagt ingenting om systemen, därför är det intressant att höra motiveringar till besluten.
     
    Last edited: 29 maj 2011
  2. tugge

    tugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    Jag minns inte riktigt..
    Antagligen blev jag bara sugen på att byta.. ;D
    Har för mig att jag skulle testa någon ny kernel, och det gick åt helvete med bootloop som resultat..

    Efter det har jag testat lite olika Cyanogen, Samdroidmod och nu slutligen Spicagenmod..

    Spicagenmod är nog den versionen som är mest fri från buggar..

    Dessutom, cookar du olika romar från köket som jag länkade till behöver du bara wipa cachen och dalviken = Inget försvinner :)
     
  3. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Försökte väga för och emot en bra stund men eftersom jag hade så lite att gå på så blev det till slut Spicagenmod, vilken jag alltså kört in och testar nu. Eftersom det är Cyanogen i grunden (exakt vad skiljer mellan Spicagen och "ren" Cyanogen?) så lär det väl funka relativt bra på de flesta plan. Skulle jag märka några negativa saker kanske jag kör in nåt annat system istället.

    Jag vill nog inte ge mig in på att göra egna romar, bättre att köra stora, officiella romar som är erkända och relativt stabila. ;)
     
  4. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Skillnaden är att cyanogen är gjord för flera olika telefoner och för dem som har officiellt fått froyo, Spicagen är ett försök att optimera den till spican, ta bort olika funktioner som alla fall annars inte går att använda, lägga till lite annat och optimera det tredje, är inte helt hundra på exakt alla ändringar osv men det är väll generellt så alla fall har jag för mig.
     
  5. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Spicagenmod orsakade att Smart Keyboard vägrade låta mig använda T9, så nu måste jag testa med någon annan firmware/mod, för T9 är fan ett måste för mig och jag hittar inget annat tangentbordsprogram som ger mig T9... :(
     
  6. bev

    bev Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    galaxy s5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    galaxy s5
    HTC_ime mod fungerar bra kör den på ultimate spicaclaire. Borde väll fungera på 2.2 också
     
  7. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Tycker det är lite bedrövligt att Spicagen/Cyanogen ska behöva flera minuter på sig för att starta mobilen...nåt system som är lite/mycket snabbare?
     
  8. skrot

    skrot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Fast så lång tid tar det ju inte tycker jag. Första gången tar det väl lite längre tid, men då har man oftast tömt dalvik-cachen och den byggs väl upp på nytt igen första gången man bootar (om jag förstått det rätt).
     
  9. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Nu blir jag så illa tvungen att testa de andra systemen, för dels funkar alltså inte Smart Keyboard och dels kan jag inte längre ladda ner program från Market, så min smarta telefon förvandlades plötsligt till en jävligt korkad mobil. Trots felsökning och sedvanliga åtgärder för nedladdningsproblem från Market (den funkade tidigare igår men senare på dagen bara slutade den ladda ner saker) och omflashning (inte helt nödvändigt, men ville göra det grundligt), samt rensning av cachar hit och dit och fabriksåterställning så bara vägrar Market att spela i laget. Till saken hör också att Market inte vill uppdatera sig överhuvudtaget, så det är SÅ roligt just nu...inte. :mad:

    EDIT:
    Jo, även efter första booten tar det lång tid att starta om mobilen. Anser jag iaf, men jag har bara min gamla dumb phone att jämföra med.
     
  10. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    NU, äntligen, har problemen blivit lösta...exakt varför mobilen inte ville låta mig välja indatametod tidigare fattar jag inte, men nu har jag äntligen lyckats tvinga den att välja bort Android-tb:t och även Android Market funkar...ibland...på vissa system, men inte på alla. Men det krävde att jag testade fyra olika versioner: Spicagen, Spicagen mod-x, Cyanogen mod-x och Samdroid...

    Nu åter till Spicagen mod-x, tror jag...