2.2 snart efter att 2.1 kommit?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av x10christian, 27 okt 2010.

1. Anders66

Anders66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

You have to be more positive! :-)

2. Stratan

Stratan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag tycker att jag försöker läsa på rätt bra i trådarna.
    Jag har dock inte sett följande länk publiceras i någon än. Har den det så ber jag om ursäkt.

http://www.sonyericsson.com/update/?cc=se&lc=sv

Jag hade ingen aning om påståendet i denna länk. SE förbinder sig ju genom det uttalandet att uppdatera en telefon i två år efter lanseringen.
    Jag har sett många kommentarer efter klagomål på att dom är sena med uppdateringarna om att - "ja ja, men har SE ens sagt att man skall få en enda uppdatering ens? Vi skall bara vara glada att dom ens uppdaterar!".
    Men, enligt länken så har ju uppenbarligen SE förbundit sig att uppdatera telefonen i just två år. Då HAR vi ju faktiskt rätt att klaga på dem.

Och när det är på det viset så verkar det ju rimligt att anta att vi i af kommer att få 2.2 i en okänd framtid. Jag menar dom kan ju inte bara sitta de 1,5 år som är kvar och uppdatera UXP't?

3. random111

random111 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nja, det står ju "upp till två år", vilket inte innebär något förbindelse alls... Vad som uppdateras är också väldigt vagt specificerat. Vi har dock rätt att kräva det som vi vill ha. Om det sedan blir så eller inte är dock en annan sak. Om nu 2.1->2.2 verkligen är en "minor" uppdatering, så skulle man i och för sig kunna hoppas på att den kommer med i den uppdatering som SE har planerat till nästa år. Men det är nog hälsosamt att inte hoppas för mycket.

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

"Upp till två år" står det. Ungefär som ADSL-bredband som såldes med upp till hur många megabit som helst...

5. Stratan

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag förstår fullständigt vad du menar. Det är därför jag skrev att det är "rimligt att anta att vi i af kommer att få 2.2 i en okänd framtid", och inte att vi "borde" eller "måste få".
    Det dom skriver om "upp till 2 år" tillsammans med "arbetar vår programvaruavdelning intensivt...", tycker jag är en förbindelse som t o m bör hålla rent juridiskt om köparen (vi) skulle hävda att vi köpt telefonen under föreställning att den faktiskt kommer att uppdateras till det senaste inom en rimlig period av dessa två år.

Nu är jag personligen inte så intresserad att klaga på sånt. Men jag tycker nog att de som gör det faktiskt har rätt att klaga.

Och även att jag tycker att det vore rimligt att vi faktiskt får 2.2 innan de lägger ner uppdateringarna för X10:an.

Last edited: 29 okt 2010
  6. Pjuklarven

Pjuklarven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

För att snacka om nåt helt annat en stund så hur mycket skulle ni vara benägna att betala för en uppdatering till 2.2, 2.5 eller 3.0?
    Förutsatt att hårdvaran klarar av det dvs.
    Och nu menar jag att SE gör och säljer uppdateringen.

1-, 2-, 300?

7. Nagarebozhi

Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    För 3.0 hade jag lätt kunna ge en 500ing för, 2.2 mellan 2-300 kanske.

Sent from my Perfect X10i using Tapatalk jimmygronfoss.wordpress.com

8. Pjuklarven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jo jag skulle nog säga samma sak :-)

9. Stratan

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

tjaa...
    En 150-200 spänn för 2.2.
    Jag vet på tok för lite om vad dom andra versionerna ger mig för fördelar jämfört med 2.2.

10. Aveyz

Aveyz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu vill jag inte framstå som er surpuppa eller som ett "neråttjack" för alla er med lite förhoppningar...

Men... ...jag tror att SE inte kommer ploppa upp en avdelning för att levererar 3.0, möjligtvis 2.2 om vi har tur. Jag ser SE's ekonomiska satsning och deras nuvarande vinst mm som ett tecken på att dom levererat nya mobiler.

Detta kommer göra att det blir en ny serie mobiler eftersom det kommer (förhoppningsvis i SE's ögon) generera mer pengar och på så vis ge en större vinst 2-3 kvartal efter lansering av deras "nästa" produkt.

Nu är jag inte någon påläst expert utan detta är mer vad jag tror. Pengar och vinst betyder nog mer än nöjda kunder i dagsläget för SE.

Med detta säger jag inte att SE skiter i sina kunder på något sätt utan detta är bara en lätt "fredagstanke" jag har efter alla denna veckans sleeeetna möten och inget kul att göra då x10:an är på lagning i Kristinehamn...

Trevlig helg Tjockisar!

11. kirkx10

kirkx10 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 228
    Telefon:
    Motorola G100

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag skulle hellre spara pengarna till en ny mobil än att få uppgradering till min nuvarande. Och patchar för stabilitet ska ju vara gratis.

12. Pjuklarven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nu var det dock en helt hypotetisk frågeställning om vad ni som x10 ägare skulle anse som rimligt att ta betalt för en sån tjänst.
    Iaf jag skulle gärna se att min mobil för 6k fick en längre livslängd genom att man kunde köpa en uppgradering av programvaran.
    Men som sagt är det bara en fundering jag hade.

13. Pjuklarven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nu var det ju som sagt inte frågan om några stora pengar jag hade tänkt mig man skulle behöva spendera.
    Som sagt kanske en 500 för 3.0 eller nåt.
    Det är en billig peng egentligen om man inte vill köpa en ny mobil men ändå vill ha det senaste, så tänker då iaf jag.
    Alla har ju kanske inte råd att köpa ny mobil varje år tex.

För det är ju inte en patch att byta från 2.1 till 3.0 tex.

14. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

@Aveyz - jag håller inte med riktigt i ditt resonemang. SE drivs i vinstintresse javisst, men att fixa uppdateringen till 2.2 eller 3.0 måste amtagligen ligga i det vinstintresset också. För det kallas kundvård.
    Om de inte fixar det då vänder sig de potentiella kunderna till en konkurrent, det har vi ju redan sett exempel på folk som gör sig av med sin se -lur för en annan med froyo. Plus att nya kunder väljer konkurrent istället för att programvaran är nyare. Det är lika med förlorade pengar.

Jag tror de hoppar 2.2 och går.direkt till 3.0 istället. För vad jag läst så är jobbar de på att konsolidera 3:an mera och integrera mera tjänster och funktioner dvs som att stabilisera och kvalitetssäkra 2.2:an.

3:an står i startgropen nu, och kommande nya xperias kommer nog få den från början. Då kan man säkert få den plattformen som en uppdatering till sin gamla x10 också. Varför inte göra den bakåtkompatibel när man ändå håller på.

15. Aveyz

Aveyz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det är ju resonabelt och så hoppas jag absolut att det är faktiskt. Nu var jag jävligt trött på jobbet igår och lite bitter. Men nu ska jag ta mitt pick och pack och åta mot hide-a-lite-mullsjö och ladda inför match. Men jag hoppar på niohs tankar istället. Hejja SE ;)

16. BaloOctane

BaloOctane Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är inte beredd att betala en enda spänn, eftersom det handlar om en gratis programvara med öppen källkod. Det jag kan tänka mig att betala för är att fria min telefon helt från SE och köra uppdateringar och hårdvaru inställningar/uppdateringar på egen hand. Enda anledningen till att SE har kostnader för updateringarna är att de implementerar för mycket av sitt eget i lurarna. På samma sätt som våra operatörer gör. Det är jag inte villig att betala för, men för att slippa deras inblandning kanske. Förutsatt att lurens hårdvara stödjer mjukvaru förändringar på samma sätt som pc datorer gör.

17. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

SEs egen programvara (dvs. tillägg till Android) är varken öppen eller gratis. Inte heller deras arbete att anpass Android för deras HW är gratis.

Vad som är gratis är att ladda ner vanilla Android och anpassa den själv om du tycker det jobbet inte är värt ett jota. ;)

Last edited: 30 okt 2010