Pratade med Tele2 kundservice och de sa då att det även kommer släppas hos Tele2 (såklart) Beräknas någon gång i vår, vem vet när..
Jag ser ingen anledning till att Tele2/Comviq- och Telia-kunder inte skulle få uppdateringen samtidigt, eftersom det enda som skiljer i 2.1 så vitt jag vet är att Tele2/Comviq-varianten är operatörslåst (jag ska dock erkänna att jag inte vet om detta ligger i firmwaren eller någon annanstans).
De har dock även lite egna standardinställningar i firmwaren, bl a APN-inställningar (kanske är det enda). Detta bör väl ligga inom ROM:en? Eller kan det också ligga utanför, och "appliceras" när man startar telefonen första gången? Jag har dålig teknisk koll på Android.
APN-inställningarna ligger i ROM:en men det är inga problem att inkludera APN-inställningar för flera operatörer i samma ROM. Men faktiskt är det så i ZTE's fall att operatörslåset faktiskt ligger i ROM:en. Eller rättare sagt, operatörslåset ligger i "hårdvaran" men ROM:en väljer om den den skall ignorera låset eller inte. Både Telias och Comviq's är låsta men Telias ROM ignorerar det.