2.3.3 tömmer batteriet

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av xavior, 17 apr 2011.

1. diji

diji Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan också konfirmera att Maps tar ca 40% utav batteritiden.
    Förut brukade displayen ligga på 95% men den är nu på ca 35%.
    Har testat starta om telefonen men ändå startas nog Maps.
    Håller jag nere HOME för uppgiftshanteraren är ingenting startat.
    Inte ens ADW Launcher syns i hanteraren (vilket syntes innan uppdateringen om den var igång).
    Håller jag nere HOME så uppgiftshanteraren visar "senaste" program som var igång, ligger alltid Maps först i listan. Sedan uppgiftshanteraren, Market, inställningar och något spel jag spelade tidigare. Hmm!

Testade att gå in Settings>Hantera Program ...eller vad det var, Rensa, det som sades i denna tråd, men Maps verkar ändå re-enablas.

Jag kan heller inte ta bilder med kameran, den "blinkar". Blir helt svart i 5 sek och sedan ser man i kameran i 2 sek, svart igen.. repeat. Vet inte om jag fått för mig bara, men en parabol ser ut att försöka aktiveras när jag är inne i kamera-mode.

Får väl läsa på om hur man gör en factory-reset, tyckte mig läsa att dom dragit tillbaka 2.3.3 (??). Im just to newb.

Ska först testa nergradera Maps då jag vet jag kört in en uppdatering till det från Market

Last edited: 29 apr 2011
  2. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Avinstallera maps totalt, fast det kräver ju root men de e no problem.

3. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    diji, att stänga program via uppgiftshanteraren går inte vid det här problemet. Man måste kolla programmen via inställningar/program/alla.

Just nu har jag fått av allt som drar ström, men Angry GPS fortsätter att stiga i % som drar batteri. Ser hur dumt ut som helst eftersom programmet är garanterat avstängt och batteriet inte sjunkit så mycket som det måste om något stiger så. Under natten drog telefon från 68 % till 66 %, och i batteristatistiken hade Angry GPS stigit från 20 % till över 30 % som den som drar mest ström. Kollar man programmet på olika sätt så har det varit igång i 4 sekunder i onsdags (jag gjorde ett test då, och såg hur det sög ut batteriet snabbt och fick stängas av enligt min beskrivning - och då slutade det genast gå åt batteri).

Helt knäppt ju. Men det kan ju visa på att det inte är riktigt som statistiken säger. När maps eller GPS-test är igång och drar ström, så kan DE visa på låg förbrukning och Android OS i stället ökar.

Och, diji, det är väl just en kamerabugg som Samsung officiellt har sagt är anledningen till att de stoppade Gingerbread? Intressant som tusan att du säger att parabolen försöker tändas, om det har med GPS att göra, eftersom det enda problemet i min lur över huvud taget, är att batteri dras av allt GPS-relaterat.

Allmänt:
    Ja visst kan det vara ide att flasha in ngn rom tycker jag också, men vilken är ju frågan. Jag kollade ROM-kitchen, men fattade inte allt. (Och bland Samsung-appar man kunde välja med, fanns inte social hub som jag tycker är suverän och använder till alla meddelande och alla slags email.) Och sedan väljer ju folk olika kernels och jag vet inte vad med alla olika val. Hur skulle jag kunna få till något som blir bra undrar jag... Det kanske blir värre bara.

Jag tänkte i alla fall roota och försöka ta bort bajsprogram som bara håller på och dräller och idlar överallt, men jag har inte hittat info om hur man gör. Har sökt på forumet, och kollat wikin. I wikin fanns en länk till info, men den länken var död.

4. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag har haft problem med GPSen i samband med fotografering sedan 2.3.3. Och nu tänker ni säkert "Vaddå GPS-problem, vad är det han pratar om?!" men så är det alltså. Den har helt enkelt inte velat stänga av sig och jag har fått rensa RAM-minnet för att döda bakgrundsprocessen. Att flippa GPS av och på hjälper inte i detta läge.

Nummerskivan, jag önskar jag kunde hjälpa dig mer. Tycker det är strongt och lite småkul att du engagerar dig så i mobilen. Du ska inte behöva vare sig roota eller ta bort några program för att få en fungerande lur. Jag menar, det finns ju de som hävdar att de får en brukstid på över två dygn utan problem, och detta utan att krångla med rooting.

Har du kalibrerat batteriet genom att radera batterystats någon gång? Annars kan det vara värt ett försök.. Kräver iofs "en sorts root" (ClockworkMod recovery).

5. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Kollade battery use och hade mest % på Akmd, vad är det?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

6. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Teknocide, jag HAR en bra batteritid, så länge inget GPS är på. Just nu har jag 65 % kvar efter nästan två dygn (använder förstås inte luren hela tiden, har inte surfat och så, och har snåla inställningar).

Det är bara när jag kört på maps, GPS-test eller Angry GPS som batteriet börjar sugas ut fortfortfort. Några problem med kameran har jag inte på något vis. Ingen GPS som börjar aktiveras där.

Ja, jo, men jag engagerar mig ju kanske lite väl mycket :D Men det är ju intressant, eller en dragningskraft i att vilja ta reda på vad det är frågan om. Även om man kanske borde inse att det egentligen bara är att vänta på en fixad uppdatering av 2.3.3. Särskilt nu när folk beskriver GPS-problem ihop med kameran (som skulle vara anledningen till att de stoppat 2.3.3), så tror jag att nästa uppdatering kan vara fixad med det här.

Jag har aldrig kalibrerat batteriet på det sättet. Och jag har ingen root över huvud taget och har aldrig haft annat än fullt original utan root. Fast som sagt så tror jag inte att det är det som är felet eftersom telefonen inte drar nästan någon ström alls i vila med onda program avstängda.

7. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Via googlesökning: "The akmd service (/system/bin/akmd) is what listens to the accelerometer/compass chip and reports to the Android OS what to do with it (rotate the screen, spin the compass needle, etc)."

Tydligen den som gör att telefonen ändrar till landscape o.s.v. Rotatefunktionen. Och sådant som kompass och liknande.

Sök på "Android AKMD" så får du flera träffar med folk som har liknande problem.
    Några som haft problem verkar ha haft rotatefunktion på, och med en launcher som ändrar sig efter detta, så att luren "roterar" ofta ofta. Men att den drar mest av allt låter ju lite konstigt väl?

Frågan är vad som använder funktionen. Det kan inte vara maps som spökar här också? I alla fall nya maps använder ju kompassen flitigt. Minns inte hur det är med gamla. Den roterade ju inte, men kompassen borde väl vara med ändå - eller inte?

8. Thomparompa

Thomparompa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag får väl sålla mig till dem skaran som har fått sjukt bra batteritid sedan uppdateringen.
    Jag vet dock inte vad alla snackar om här med rensning hit och avinstallering dit. Jag flasha om den via Odin med Firce (nånting sådant hette det) och sedan flasha jag in Darky RC5 (tror den heter så)
    Har brickat den några ggr innan jag lärde mig hur man flasha den men nu "går den" som ett skållat ollon. Vodoo och lagfix samt hela fadderullan på också. Snabb med över 1500 i Quadrant.

Sent from my own Galax

9. THESILVEREAGLE

THESILVEREAGLE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är det bara jag, eller använder apparna sjukt mycket CPU? Det drar ju ner batteritiden något enormt. Allt jag gör verkar använda all CPU som finns :/
    Jag kan inte komma ihåg att det innan 2.3.3 uppdateringen skulle ha gått åt så mycket som det gör nu.

10. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Lite så har det varit för mig sedan 2.2.1 Med 2.2 hade jag en jäkla massa lagg, men tyckte att en aktiv telefon drog rätt lite. Kanske "flytet" drar ström?

Min drar nästan inget när den är mycket inaktiv, men är jag aktiv på telefonen, sjunker det fort. På tio minuter kan jag förlora 5 %-enheter eller mer beroende på vad jag gör. Men det verkar vara mycket skärm som drar. Och jag är säker på att det var mycket bättre med strömförbrukning på aktiv telefon när jag hade 2.2, men som sagt, en jäkla massa lagg då.

11. diji

diji Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har faktist ingen aning om vad "Angry GPS" är för någonting, men struntsamma.
    Efter nergraderat Maps (uppdaterade till 233 och sedan uppdaterade jag Maps från Market några dagar efter) har mitt batterisluk-problem verkat lösa sig, bara några få procent över natten.

Förövrigt FUNGERAR min kamera nu igen, woho!

12. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Angry GPS är något du kan ta fram för att radera GPS-data och lite annat (om du ändå vill veta lite om det). Jag vet bara hur man får fram det genom att slå en kod.

Men jag ska också testa att nedgradera maps och se vad som händer. Om jag då kan ha igång GPS-grejer utan att batteriätarmonstret aktiveras :)

13. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Nummerskivan: Darkys ROM är ganska lätt att installera vill jag minnas, det är inget kitchen eller så. Social hub å sånt finns inte det på samsung apps? Eller är det det som i kitchen heter unified inbox tro?

Darkys tråden, fråga gubbarna i tråden dom har koll:

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=28277

14. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Vet inte var social hub finns. Det är ju Samsungs app, men jag fann den inte på Samsung apps, utan den var förinstallerad. Det som finns på Samsung apps, går det att installera efter att man flashat in en annan ROM?

Väldigt behändigt med ett program för SMS, MMS, vanliga email och gmail.

15. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Ja alla samsung saker finns att välja i doc köket. Tror social hub heter Unified inbox i köket, är samma sak tror jag.

Japp samsung apps funkar.

Roms som Doc osv är en samsung rom som är optimerad bara, och du kan välja bort massa saker om du inte vill ha dom. Vill du ha allt så kryssa allt i apps typ. Eller vänta, du vill ha 2.3.3, i kitchen finns det bara som beta ännu tror jag.

Denna tex. är 2.3.3 JVB, https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=40614

16. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för infon. Får se hur jag gör, tycker att det ändå är en massa som jag inte fattar, för att jag inte har tagit mig tid att kolla upp ordentligt. (Ta sig tid att gräva ned sig i ett buggliknande problem går bra...)

Hittade unified inbox, men man kunde endast välja den ihop med facebook och SNS, som jag undviker p.g.a. Startar om-problemen med SNS. Fast det kanske fungerar som det ska med en bättre ROM :) Minns inte heller om jag verkligen hittade batteridränage p.g.a. SNS, så det får jag kolla upp igen tror jag. Men det blev ju fullt upp med GPS-grejerna nu...

Jag fick batteridränage igår igen. Inte superkraftigt, men sögs ut dubbelt så fort som när det är bra. Då hade jag använt min webbläsare Miren. Kollade inställningarna och hittade ett "Geolocation on". Stängde av det och batteriförbrukningen blev som vanligt. Så nu börjar jag väl bli lite nojig över att kolla alla programs eventuella GPS-inställningar :D Det spelar ju tydligen ingen roll att GPS är avstängt. Jag vill ju kunna slippa att gå till alla program-listan och stänga av manuellt (fungerar inte alltid med app killers har jag märkt, annars kan man ju ställa in dem på att stänga av vissa appar).

Och lite störande är det väl när man har superduperbra batteritid i vila, men som idag, använde telefonen i tio minuter, var på market, och batteriet gick från 31 till 22 (wifi + skärm). Men med en hel del kortare användning och mycket vila, så stod det ändå över 3 dygn sedan laddning :) Även om det går fort utför vid aktivitet så är det ju skönt med en lur som kan ligga och vänta och inte är slut när man tar den :)

17. teknocide

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det verkar som om Social Hub bara fungerar med Touchwiz för mig.. kanske samma hos dig?

18. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Vet inte. Om det är den där Unified inbox så går den ju att få med i en kitchenROM i alla fall. Men jag har ju aldrig provat något annat än original, så jag vet inte alls hur det fungerar eller hur unified inbox ser ut.

19. teknocide

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Vet inte om jag missförstår dig eller tvärtom, men jag såg att du använder bland annat GO launcher. När jag testar den nu finns inte Social Hub med i widgets-listan, men den finns där när jag kör standardlaunchern (dvs Touchwiz). Kan hända att Samsung har blockat andra launchers från att kunna använda deras widgets..

20. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Aha, kanske lite missförstånd. Jag har ju original ROM men har kört GO Launcher. Inte i nuläget dock (har inte lagt dit den efter 2.3.3 utan har sysslat med annat). Har inte ändrat infostatusen om det än.

Men, när jag hade GO Launcher förut, så använde jag faktiskt Social hub hur bra som helst, så då måste det ju fungerar med annat än touchwiz. Jag blandade nog ihop begreppen där... Många Samsungapps (t.ex. kalenderklocka, väderklocka och alla samsungwidgets m.m.) försvann när jag lade in GO, men inte social hub och några till. Jag vet tyvärr inte hur de hänger ihop riktigt med vad som försvinner med annan launcher eller ej. T.ex. kalenderklockan får man ju tanka ned från Samsungapps, medan Social hub är förinstallerat.