Fråga: 2.3.4 till Galaxy S2

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Patlan, 2 september 2011.

1. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Hävdar bestämt att det är en myt, har aldrig hört talas om ett enda fall där garantin inte gäller om man mixtrat med mjukvaran. Det är helt orimligt och kan inte tänka mig att det är ok ur ett juridiskt perspektiv heller.

Det kostar säkert motsvarande 10st nya SGS2 i arbete/felsökning för att kunna bevisa att man har rootat och att det är detta som har orsakat problemet.

På service verkstaden har dom service utrustning som dom kopplar in och sen är det klart i princip.

Enligt http://twitter.com/#!/gauravh1

Är 2.3.4 redan på kies i EU, och 2.3.5 är på väg.

Last edited: 6 september 2011
  2. DroidShout

DroidShout Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Hur kör man custom roms utan root? Vad är konsekvenserna av detta?

3. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Butiken kommer definitivt inte kolla om telefonen är rootad eller kör custom ROM. Servicefirman Anovo verkar inte heller bry sig då de hade min rootade LG 2X inne två gånger utan att protestera.

Att rootning eller custom ROM skulle bryta garantin verkar vara olika från land till land (i Sverige verkar det vara tämligen OK) men börjar man grotta i det hela så undrar jag om tillverkare som nekar garanti på de grunderna har torrt på fötterna. Android OS är ju i grunden Open Source, dess hela idé är frihet att skapa och utveckla. Således borde varken root eller custom ROM kunna betecknas som felaktigt användande då operativsystemets grundidé är just detta.

Google har dock valt en Open Source modell (ASL2.0) som inte tvingar tillverkarna att dela med sig av källkod som t.ex. drivrutiner och kernels, även om de uppmuntras av Google att göra det...

Bortsett från juridikens snårskog så kan man nog säga att signalerna från tillverkarna är entydiga, det är OK:
    När,
    • HTC/SonyEricsson öppnar tidigare låsta bootloaders
    • Samsung kallar sitt flash läge för "Odin Mode" (Odin är ett entusiastprogram från shortfuse Productions)
    • Samsung "släpper" inofficiella ROM uppdateringar som kan köras i Odin
    visar de att de förstått vad Google vill med sitt operativ.

Vidare borde ju det faktum att en USB Jigg för 50 kronor kan soppa undan alla spår av en flashning gör ju bara eventuella försök att neka garanti på grund av mjukvaruförändringar snabbt bara blir dålig reklam.
    Avslutningsvis så kan ju sägas att USA har genomfört en lag som förbjuder tillverkare att aktivt hindra root/jailbreak och det är således "rimligt användande".

4. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Vad ni tycker och tror är ganska ointressant. Det är ju egentligen vad riskerna är som vi pratar om här och det finns svart på vitt att om man flashar eller rootar riskerar sin garanti. På både SE och HTC bootloader upplåsningssida står det ju att låsa upp bootloadern "May" bryta garantin.

Fråga er själva, hur ska HTC eller SE kunna garantera användarna en bra upplevelse med sin telefon om användarna bara använder deras hårdvara men någon annans mjukvara? De blir en ohållbar situation. Därför är de lättare att vara lite hårdare med denna frågan.

Sen är det som sagt bara en risk. Om jag lämnar in telefonen för att högtalaren har packat ihop så lär nog inte mjukvaran undersökas något närmare men om det visar sig att jag lämnar in telefonen för att den hänger sig eller inte längre startar och de beror på att jag har överklockat min processor och på så sätt skadat den vid något tillfälle då jag körde med ett extremtrimmande-läge i en längre stund då telefonen hade hängt sig på 100% cpubelastning. Är det rimligt då att garantin täcker mitt anspråk?

Jag snackar hypotetiskt nu. I princip håller jag med er men de ni säger är INTE helt 100% riskfritt.

Last edited: 6 september 2011
  5. Jakob

Jakob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Jag testade just att uppdatera min obrandade och olåsta SGS2. Det finns ingen 2.3.4 pushad till min KIES iallafall.

mvh
    Jakob

6. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har fått tillbaka en telefon från en verkstad där garanti nekades pga fel mjukvara installerad på telefonen.

7. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Du behöver inte kolla KIES då alla uppdateringar skall komma OTA.
    Blev själv överlycklig när Samsung gick ut med den infon så att jag kunde ta bort det där hemska KIES programmet. Litet tips bara... :P

8. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Att slänga in en stock ROM och kolla om det avhjälper eventuella fel är väl kanske det första och minsta man ska göra innan man kvistar iväg till butiken. Tillverkaren har ju ingen skyldighet att avhjälpa fel som ev. kan bero på custom kernels eller roms. Därav "may void your warrenty".

9. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Vad här i världen är riskfritt? Anovo hittade inget fel på min stock telefon vid två reparationsförsök (men flashade ändå om den varje gång) och således ansåg butiken att telefonen fungerade. Det var först när jag var nära att släpa Mediamarkts servicechef över disken som jag fick pengarna tillbaka...

Även när man tycker att något är solklart vid service så kan man stå där med hakan i golvet.

10. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Konsekvenserna är att du inte har root.

Det är bara att flasha som vanligt, sen flashar du in en standard kernel utan root.

11. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det är absolut inte 100% riskfritt, samsung lurar är ökänt svår-brickade.

Grejen är att dom måste kunna bevisa att det är du som har orsakat skadan genom att överklocka telefonen, och det är i princip omöjligt. För givetvis skickar du inte in den på rep. med OC osv. Gör du det så får du skylla dig själv ;)

12. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

OTA!

13. DroidShout

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Förlåt men det där var inte mycket till hjälp, hur flashar man vanligt? hur kommer man i recovery mode utan root?

14. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Har testat både KIES och OTA och ingen uppdatering tillgänglig för olåst SGS2... lite tråkigt om vi ska få 2.3.4 nu när 2.3.6 är påväg... batteritiden med OS buggen är totalt värdelös... laddade telefonen och efter 12min. var den nere på 88% ha ha...

15. Jakob

Jakob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hehe, jag har KIES installerad på en dator som jag inte använder till annat på jobbet :)

Själv kör jag mac.

Men som sagt: Källan som påstår att det finns en 2.3.4 ute, OTA eller ej, har med stor sannolikhet fel.

Jakob

16. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Du måste förstår köra root för att lägga in rom osv, sen kan du byta till kernel utan root.

Men ganska meningslöst eg. Du kan i princip köra i vilken rom/kernel du vill och avinstallera superuser så får du inte root access. Förstår dock inte meningen med nåt dylikt men men :)

17. DroidShout

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Ah okej, nu förstår jag, jag trodde du menade att man inte behövde roota alls.

En fråga, jag tog mig in i download mode häromdagen och där stod det att man kan lägga in en custom rom, och sen tryckte jag accept så stod det "downloading, please don't turn bla bla". Vad är det? Alltså jag kom in i download mode genom att hålla in vol-ner hem och power-knappen. Vad är det för custom roms telefonen menar och vad var det för rom som telefonen försökte ladda ner?

18. evol

evol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det är i download mode du kopplar in telefon till datorn och flashar kernel/rom med odin!

19. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Läs på innan du gör nåt, blir lite orolig av texten här ovan.

Finns guider här på forumet.

20. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Hihi...;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk