Uppdaterar med lite upplevelser av Asus rt-ac3200 så här långt
Upplever den som en riktigt grym router än så länge. Det är en tri-band router med 2 st 5ghz band och 1 st 2,4 ghz band med smart connect funktion. Fördelen med Asus är att om man har smart connect på så använder den alla band, inte bara dom två 5 ghz banden utan även 2,4 ghz. Upplever just nu den funktionen väldigt positiv med några mindre buggar bara.
Fördelarna är att routern alltid ser till att enheterna ligger på rätt band beroende mottagning, räckvidd, vad den gör för stunden osv. Detta är väldigt positivt om man är beroende av räckvidd har jag märkt. Alla routrar jag testat hittills har haft dålig mottagning på min altan eller i ytterområdena. Har man en enhet som klarar 5 ghz banden vill man ju helst att den ska vara kopplad till det och det är enheterna mot denna router med skillnaden att den kopplar om automatiskt till 2,4 ghz bandet när man går utanför 5 ghz bandet och man får bättre mottagning/räckvidd. På tidigare routrar fick jag själv byta band manuellt när jag befann mig i ytterområdena. Dock finns det en bugg vid det automatiska bandbytet har jag märkt. Man kan ibland se när det sker, man ser då att telefonen i detta fall byter snabbt till 3G innan den återansluter till wifi. Det är inte så att mobil data ligger på i flera minuter utan bytet går blixtsnabbt och man ser bara att 3G symbolen flämtar till innan den går tillbaka till wifi. Inget stort problem med tanke på hur bra jag upplever tekniken. Dessutom har man bara ett ssid i stället för ett för varje band.
Enda som inte är så positivt är utseendet på routern med dess alla antenner. Det gör den svårplacerad men funktion över design är enda positivt kan jag tycka.
Dessutom är den ganska kostsam, 2990:- gör den ju inte till den billigaste routern men jag anser ändå inte att den är dyr med tanke på vad man får.
Har jag investerat 20 000 på fiber ska jag ha en router som klarar jobbet riktigt bra och som är framtidssäker.
Last edited: Aug 14, 2016