*

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Ascii, 23 nov 2010.

  1. 200dl

    200dl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jo men kundtjänst var jag aldrig i kontakt med i det här ärendet. Jag vände mig direkt till reklamation och det var de som satte sig på tvären.
     
  2. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    TRE's täckning är inte bra.. Jag hade ingen täckning alls i min trapp eller hall i min förra bostad och hos en av mina vänner så fick jag sitta klistrad vid fönstret för att få en endaste liten plupp. Tröttnade rejält och bytte till Tele2, funkar bra mycket bättre.
     
  3. kapten.nilu

    kapten.nilu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag tycker Tre är fullständig skit.
    Jag har inga åsikter kring pris/potter då företaget står för telefonen, men täckningen är haveri så fort man kommer utanför stan.har kört med iphone,nokian900,htc och nu SE.
    Men droppen kom nu, kvistade över till Kiev i onsdags och när jag landat så kommer jag rätt på ngt lokalt nät utan problem efter reboot efter strömtorsk vägrar simkortet registrera sig på ngt nät alls,25 reboots senare är jag igång igen. Men idag när jag kom hem till sverige så är det samma visa igen men nu hjälper ingenting. Landade kl tre och jag är fortfarande inte igång...
    Ringer support som kastar mitt nr ut o in i deras system flera gånger utan att det sker ett piss. Två evigheter senare ber hon mig gå till butik o få nytt sim, ska ha fyra med mig därifrån och när bindningstid är klar så återgår jag till felia, då kan jag iaf ringa.

    Ursäkta grammatiken är inte riktigt hel ännu.
     
  4. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Både jag å tjejen har haft Tre i 5-6 år..

    Vad jag ser som de bästa med dem är att de har riktigt bra priser När man tar deras abb + mobil.
    Om man såklart håller sig inom potten..

    Däremot är väl supporten si å så.
    Och tjejen har haft en del strul med dem..
    Ett tips som gäller vid alla samtal med support oberoende av företag är....Spela alltid in samtal.

    Har börjat fundera på att byta till Felia nästa gång.
    Tror inte det blir dyrare att ta Telia till vänner+sms+data å mobil på ren avbetalning.
    Måste räkna på det

    Risken är väl att jag inte orkar vänta till 25 juli för att byta mobil
     
  5. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tänk vad man missat i den här diskussionen nu, trodde den dog förrut i december! :)

    Det handlar snarare om att de inte får ta vilka beslut som helst. Iaf när det gäller reklamation av en telefon. Just för att de som jobbar i kundtjänst ofta är unga så tror jag inte det är många företag som ger dem allt för fria tyglar.

    För att återgå till 200dls reklamationsärende:

    Till att börja med så känns det ganska uppenbart att ditt ärende hade kunnat gå mycket smidigare, där tror jag nog vi båda är överens.

    Jag tror du har lite väl mycket "de elaka kapitalisterna ska lura mig"-tänk nu.

    3 (och andra företag för den delen) förlorar en hel del på att ha missnöjda kunder, även om de bara är få. Det är inte lika många som berättar om en bra upplevelse som berättar om en dålig.

    Kan inte se någon anledning till varför de skulle vilja slippa ge dig en ny telefon när de får tillbaka pengar för den ursprungliga från tillverkaren. De får en nöjdare kund (ja ja, om det hela går smidigt...) och de förlorar inget ekonomiskt annat än för handläggning av ärendet.

    Min teori är att de på 3 blev lite väl defensiva i ditt ärende och var rädda att agera med risk att förlora en telefon (om de inte får tillbaka något från tillverkaren dvs). Sen kan jag tänka mig att du gick hårt på dem med vad du ansåg vara rätt vilket fick handläggarna på reklamation att göra som många människor gör i situation när någon "attackerar": man går till motangrepp.

    För att förtydliga, det är inte ofta man har någon speciell lust att hjälpa någon som upplevs som otrevlig/aggresiv. Även om det kan vara befogat av den otrevliga personen iom mycket strul osv.


    Nu vet jag inte om jag tappat bort mig själv i mina egna tankar, men bara lite reflekterande som jag roat mig med.

    För övergå till något helt annat:

    Jag tycker 3s täckning fungerar väldigt bra i iaf Stockholm. Tänker mest ur surfsynpunkt då jag ringer ganska lite och mest surfar. Har både Tele2 och 3 och Tele2s 3G-nät är ett skämt i jämförelse. Sen har jag väl lite mer problem med inomhustäckningen med 3. Har ju täckning med Tele2 då men det är bara GSM så måste ändå sitta på wifi för att kunna surfa behagligt.
     
  6. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Tre funkade bra för mig iaf då när jag hade dom.. Det enda som strulade för mig i början var täckningen men det löste sig när jag bytte mobil
    dom har som sagt ett ganska stort urval av mobiler jämfört med t.ex telenor som jag använder just nu.. Men jag känner folk som har fått felaktiga fakturor abonnemang som har stängts av trots att räkningar har blivit betalda..
    En del drabbas av otur andra slipper det är väl den uppfattningen som jag har när det gäller 3.. Men även comviq drogs med stora problem då när kontantkorten var nya. Det kunde bli fel på deras system så att folk kunde sms:a och ringa utan att saldot räknades ner.. Senare när systemet fungerade så låg dom minus på kortet.. Jag vet flera som hade -600-1000 kronor dom valde att köpa nya startpaket istället.. Barnsjukdomar finns även hos operatörer 3 har väl typ bara blivit bättre och bättre kan jag tänka mig
     
  7. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag har aldrig haft något bättre än 3.
    De har HSxPA på ställen ute i ingenstans där jag spenderar mycket tid, de enda med mottagning på ett annat ställe jag spenderar en hel del tid.

    Snabba nät, bra mottagning.
    Vad mer vill man ha?
    (Sen har jag köpt min telefon genom Katshing, som är prima när det kommer till reklamations&reparationsärenden)

    Dock har de haft problem i min skola sedan i vintras, gått från oftast 2-3/4 i motagning till 0-1, men det är förmodligen något annat, då andra våningar i samma hus har bibehållen mottagning...
     
  8. MarcusDaze

    MarcusDaze Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag är helnöjd med 3! För utom en liten grej.. Varför i helvete kan inte 3 ha Edge/Gprs som alla andra? Dom kör bara HSDPA o 3G.. Vilket innebär att jag inte kan sms'a när jag inte har 3g teckning.. men polaren som kör telia som inte heller har 3g teckning i min lilla bunker här hemma kan smsa hur fint som helst pga att telia har kvar edge/gprs.

    Men annars är jag helnöjd! :)
     
  9. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vist ska det ju funka men ser hellre att dom bygger ut 3G nätet än GSM nätet nu faktiskt
     
  10. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Var det inte SE/Ericsson som bytte leverantör FRÅN Anovo för att slippa dras med skiten?
    Och när de bytte så köpte Anovo upp den andra firman ? :)

    Jag är nöjd med Tre. Förutom att jag tycker jag helt plötsligt fick en bindningstid jag inte
    begärt utan inskriven telefon (Jag har inte varit bunden på 3 år).

    // A
     
  11. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    För att Tre anser själva att dom inte behöver nått GSM nät, i början när dom kom så (tror jag) dom hyrde in sig på Telenors GSM nät. Men dom måste ju dra ner på nånting för att alla skall få sina mobiler "gratis" haha.

    Ne men seriöst Tre suger, går man mitt i Stockholm så skall man inte behöva oroa sig för att samtalet skall brytas när man gör en "rollover"(tror det heter så när man går från mast till mast? rätta mig om jag har fel) det händer jämt och ständigt.
     
  12. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    De hade inget befintligt GSM-nät i Sverige när de började bygga.
    Dessutom säljer de bara 3G-lurar - vilket i princip alla nya lurar är.
    Så, jag ser ingen poäng i legacydelen då deras lurar ändå pratar 3G.

    Tidigare hade de avtal med Telenor för GSM-biten men detta är upphört.

    Om de bryts för dig när du talar i telefon så har du en defekt telefon.
    Mina samtal bryts ALDRIG. Och jag kör MYCKET bil.
    Har t.om kört från Stockholm till Skåne och pratat hela vägen.
    Enda gången de bröts var när motpartens telefons batteri lade av ;)

    // A
     
  13. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Själv gillar jag inget med tre förutom nätet, det är riktigt bra i Uppsala. Annars så har de riktigt aggressiv marknadsföring, jag går inte ens in in deras butiker för de ger en inget utrymme att andas, det ska skrivas på, förhandsbokas och köpas på en gång. Sen så är det inte speciellt billigt. Visst man får ringa för hela summan oftast men det blir enorma totalkostnader och köper man utan abonnemang är det absolut inte värt att köpa telefonerna därifrån.
    Har inte hittat något abonnemang som passar mig men jag förstår folk som behöver prata riktigt mycket och känner andra med 3.
     
  14. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan garantera dig att det inte är luren som är defekt ;). Det är vid en "handover" som samtalet bryts. Vadä bara 3G lurar? Samma lurar som Telia säljer och då fungerar ju deras Edge i dom? (måste misstolkat dig på den punkten för du menar väll inte att dom bara skall fungera i 3G nätet?).

    Tre skryter med att dom 98% av Sveriges hushåll, det är ju skit bra. OM alla var hemma hela tiden...
     
  15. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Om du inte vet vad en 3G-lur är så har jag svårt att ta din garanti på felfri telefon allvarligt.

    Jag kan förtydliga.

    Marknaden innehåller telefoner som endast talar GSM, dvs ej 3G/UMTS/HSPA/etc.
    Dessa telefoner använder alltså det som vi idag mellanåt kallar 2G och denna teknologi erbjuds inte av Tre.

    Tre hade problem med det du kallar "handover" i början av sin lansering i Sverige.
    Detta var väl 2002-2003. Detta problem har lösts och själva featuren har med sync
    (GPS/10MHz/NTP) mellan basstationer för att kunna överlappa radiovågorna i sync.
    Denna sync var troligtvis Tre's problem tidigare och därav fungerade inte överlämning
    mellan olika basstationer.

    Jag har varit kund sedan deras uppstart och har brukat ett 20-30 tal lurar genom deras nät. Med NEC 606 och 313 de hade fanns det problem att lämna över samtal.
    När jag fick min första SonyEricsson z1010 så försvann dessa problem och jag har inte
    upplevt detta sedan dess. Notera att jag jobbar inom telecombranschen och har stort
    intresse på denna punkt och således gör jag mina iaktagelser väldigt noga runt om.

    För mig hade de inte fungerat med en operatör som skulle bryta mina samtal så fort
    jag bytte radio/cell. Och det finns anledningar till att jag har varit kund där sedan 2002.

    Jag föreslår att du istället för att gå på gamla referenser (7-8 år gamla) att testa deras nät
    idag så förstår du vad jag menar så kan vi glömma detta felaktiga påstående du kommer med.

    Edit:

    Naturligtvis menar jag att GSM även finns i 3G-telefoner.
    Tre däremot låser ibland telefoner så de ENDAST fungerar i 3G-nät och inte öht på gsm.
    Denna fula strategi gör att jag inte handlar telefoner av dem.

    Mvh
    Anders
     
    Last edited: 10 feb 2011
  16. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Men det finns inget som heter 3G lur, det är bara folk som inte kan nått som kallar TRE för 3G som tror det.
    Visa en lur som det står att den endast fungerar i 3G nätet och inte i Gsm nätet?

    Det TRE har är endast ett 3G nät vilket gör att telefonen du får utav tre endast kan användas i 3G nät i Sverige, men om TRE hade haft ett Gsm nät så hade den "3G" luren du fick utav dom fungerat jätte bra i Gsm nätet. Var i Prag för några veckor sedan där gsm nätet fungerade utmärkt i min "3G" lur.

    Men alltså igentligen spelar det ingen roll hur mycket vi än diskuterar ämnet. Det kanske fungerar för dig. Men det finns alltid nån det inte fungerar för och för mig så bryts samtalen mitt i Stockholm. Och det finns fler som upplever samma problem.

    Sen är ju inte TRE speciellt billiga heller, under våran årsredovisning av 2010 så hade det gjorts en undersökning. Och resultatet var att TRE och Telenors kunder har i genomsnitt dom dyraste fakturorna.
    Men det blir väll så när telefonen är gratis....

    / Mvh Telia
     
  17. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Du behagar sakna all form utav förståelse för vad jag skriver.
    Jag kan tala i ett språk som Svensson inte förstår, eller så pratar jag i ett sådant språk alla förstår.

    Jag skulle tippa på att ALLA här inne skulle begripa om jag sade "gsmtelefon" eller "3G-telefon". Idag är det enklare att säga just mobiltelefon endast eftersom de flesta pratar 3G.

    Jag har inte öht gjort en koppling mellan TRE och 3G-telefon. Jag använde
    begreppet 3G-telefon för att beskriva en telefon som talar UMTS, dvs 3:e generationens mobila nät.

    Tre låser sina telefoner för att prata endast 3G dessutom.
    Det är ett helvete för folk som åker till länder som endast har gsm.
    Varför tror du att Tre tog 2-3 veckor på sig att snyta ut 2.1 uppdatering
    till Sony Ericssons telefoner? Jo, för att fixa bland annat dessa saker.

    "Handover" som du kallar det, återigen beror på syncproblem i UMTS-näten.
    Dessutom, när det klippte som värst, var "handover" mellan GSM och 3G.
    Där var SonyEricsson först ut med en telefon som klarade detta:

    http://www.mobil.se/nyheter/sony-ericsson-fixar-samtal-som-inte-bryts-1.288648.html

    Som du ser i artikeln hade Telia exakt samma problem som Tre.
    Tre's nät gick då även på GSM mot Telenor.

    http://www.mobil.se/nyheter/nu-bryts-inte-langre-3g-samtalen-1.290665.html

    Där har du information när problemet var löst, dvs 2004.

    http://www.mobil.se/nyheter/telia-och-tre-vinnare-i-mobils-stora-tackningstest-2009-1.278787.html

    [​IMG]

    "Det vi mätt är om samtalen kopplats upp eller inte. De samtal som kopplats upp men som kopplats ner på grund av bristande nätkvalitet har även de räknats som ej lyckade samtal."

    Tycker att det är rätt bra betyg för att koppla ned ständigt, enligt din beskrivning ;)

    Jag hör ingen som gnäller om nedkopplade samtal längre...
    Notera nu att jag sitter med folk som bara pratar telefoni hela dagarna.
    Det pratas mycket om detta. Ingen gnäller på Telia eller Tre.
    Förutom Tele2... Men det beror ju på att Tele2 har bytt utrustning.

    Läs, förstå, och sluta håll på. :D
     
    Last edited: 11 feb 2011
  18. Zelda

    Zelda Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    701
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)
    Jag har haft tre nästan ända sen dom började. Först var det ju lite problem med nedkopplade samtal o så. Men nu är jag jättenöjd. Har inga problem med täckning på dom ställen jag brukar vara. Tilläggas ska att jag är en hel del ute i skogen.:P
     
  19. BinabiQ

    BinabiQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har inte haft någon täckning öht på nästan 2 dagar nu med mitt 3 abonnemang.
     
  20. Slajk

    Slajk Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    2 018
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    På Gotland är det noll mottaging överallt förutom Visby. Så är man utanför kan man inte ringa eller SMS:a.