Om du inte vet vad en 3G-lur är så har jag svårt att ta din garanti på felfri telefon allvarligt.
Jag kan förtydliga.
Marknaden innehåller telefoner som endast talar GSM, dvs ej 3G/UMTS/HSPA/etc.
Dessa telefoner använder alltså det som vi idag mellanåt kallar 2G och denna teknologi erbjuds inte av Tre.
Tre hade problem med det du kallar "handover" i början av sin lansering i Sverige.
Detta var väl 2002-2003. Detta problem har lösts och själva featuren har med sync
(GPS/10MHz/NTP) mellan basstationer för att kunna överlappa radiovågorna i sync.
Denna sync var troligtvis Tre's problem tidigare och därav fungerade inte överlämning
mellan olika basstationer.
Jag har varit kund sedan deras uppstart och har brukat ett 20-30 tal lurar genom deras nät. Med NEC 606 och 313 de hade fanns det problem att lämna över samtal.
När jag fick min första SonyEricsson z1010 så försvann dessa problem och jag har inte
upplevt detta sedan dess. Notera att jag jobbar inom telecombranschen och har stort
intresse på denna punkt och således gör jag mina iaktagelser väldigt noga runt om.
För mig hade de inte fungerat med en operatör som skulle bryta mina samtal så fort
jag bytte radio/cell. Och det finns anledningar till att jag har varit kund där sedan 2002.
Jag föreslår att du istället för att gå på gamla referenser (7-8 år gamla) att testa deras nät
idag så förstår du vad jag menar så kan vi glömma detta felaktiga påstående du kommer med.
Edit:
Naturligtvis menar jag att GSM även finns i 3G-telefoner.
Tre däremot låser ibland telefoner så de ENDAST fungerar i 3G-nät och inte öht på gsm.
Denna fula strategi gör att jag inte handlar telefoner av dem.
Mvh
Anders
Last edited: Feb 10, 2011