Diskussion: 2FAS - Open Source 2FA (tvåstegsverifiering)

Diskussion i 'Applikationer' startad av chraist, 10 apr 2024.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Använder inte webbläsartillägg, men inga problem med appen

2. jadand

jadand Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    137

MINA ENHETER

Gick från 2 FAS till Ente Auth.
    Open source 2FA authenticator, with end-to-end encrypted backups.
    Funkar klockrent. Ge den ett försök med tanke på att den har totalsträckskrypterad säkerhetskopiering och funkar på alla plattformar.
    Ente Auth - Open source 2FA authenticator, with E2EE backups

3. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 146

MINA ENHETER

Något jag verkligen saknar från Authy är onlinesynkroniseringen. Jag har två olika telefoner (Android och iPhone), och det finns inget enkelt sätt att hålla båda enheterna uppdaterade med 2FAS. Då får man exportera koderna på ena enheten för att importera dom på den andra enheten. 2FAS på iPhone synkroniserar till iCloud och 2FAS på Android synkroniserar till Google Drive, hade båda enheterna varit Android eller båda varit iPhone hade synkroniseringen funkat mellan enheterna. Eller finns det något enklare sätt att hålla båda enheterna uppdaterade?

Det jag gillar med 2FAS är deras app, deras webbläsartillägg som fyller i koderna automatiskt samt att man enkelt kan importera/exportera koderna om man vill (det gick inte med Authy). Det jag saknar från Authy är onlinesynkroniseringen och deras desktop-app som jag använde dagligen, men det har jag löst med Entes desktop-app (går att använda den utan att logga in). Jag ger 2FAS en ärlig chans ett tag, blir jag inte nöjd byter jag till Ente.

4. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 952
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    För enkelheten gällande synk hade jag nog med valt ente i ditt läge. Dålig koll om Bitwarden Authenticator har synk mellan plattformarna eller ej. Men kanske med ett alternativ om det ska vara öppen kod som 2fas och Ente.

Bitwarden Authenticator | Bitwarden

Edit;
    Glöm inte av Proton Pass med förresten.

Proton Pass: Free password manager with identity protection | Proton

KTM gillar detta.
  5. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 146

MINA ENHETER

Tack för tipsen, provade att skapa ett konto hos Ente bara för sakens skull. Tog mig inte många minuter att inse att Ente är ett bättre val för mig, synkronisering mellan Android och iPhone. Sedan har jag en fungerade desktop-app till Mac/Windows som nästan är ännu viktigare för mig. Visst går mycket av detta att lösa med 2FAS också, men det kräver ganska mycket extra jobb från min sida, däremot gillade jag hela communitydelen som verkar finnas runt 2FAS på Reddit.

Blir förmodligen så att jag väljer Ente för att dom har sådana funktioner jag uppskattar som synkronisering och desktop-appar.

chraist gillar detta.