3G och GPS problem! Fel hos Samsung eller Tele2?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av ducken, 28 jun 2010.

1. maghje

maghje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lånar denna tråd för lite andra tele2/sgs problem med sms/mms.
    Det händer relativt ofta att jag får 2-3 duplikat av sms.
    Och får jag mms så är datumet helt galet, fick ett nyligen tex som har datum 40 minuter in i framtiden.
    ( fick sms från samma person och där är datumet korrekt. )
    Är det fler som har liknande problem?
    vad kan orsaken vara?

2. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Det är ingen som kommit tillrätta med sitt 3G-problem efter FW-uppdateringar till de senaste?
    Sitter i telefonen med Tele2 nu, men dom vet inte om problemet helt plötsligt... *suck*
    Hoppas innerligt att froyo-uppdateringen (eller vilken uppdatering som helst för den delen) inte dröjer längre än till den 23:e som det är sagt. Hörde ett ondsint rykte om att det var ett nytt datum nu, i slutet av oktober om jag inte minns fel. Då blir det nog tyvärr att skicka tillbaka skiten ändå, klarar mig inte utan en fungerande telefon i 1 månad till... :(
    Hoppas hoppas hoppas, dom får ordning på allt snart.

3. Audelino

Audelino Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft samma problem som alla ni andra. har dock en fundering, Jag har min telefon på jobbet (bil industrin). det konstiga med den är att vissa dagar funkar det att surfa med den "på jobbet" vissa dagar som idag har den bara vägrat komma ut på internet. jag rör mig inom samma ställe på fabriken varje dag så det kan knappast vara dålig mottagning.
    När jag slutade testade jag på vägen hem och det var likadant då. FRAM tills nu. jag kommer hem, såklart går det trådlösa på när jag sätter på det men efter en stund så märker jag att det funkar även utan wi-fi. Tele2 säger som vanligt att allt ser bra ut och att 3g felet ska va löst men trots detta ska jag väl kunna surfa vanligt? nån som är smart nog? hehe , tack på förhand..

ps. ber om ursäkt om liknade fråga fått svar redan.

4. Godspeed

Godspeed Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lösning till 3G problemet med Tele2 och SGS?

Jag har också haft samma problem med 3G nätet så som de flesta skriver i denna tråd. Tele2 och Samsung hade självklart ingen lösning till detta och "kände inte alls" till detta problem o_O

Jag nu dock fått min att fungera utan problem och har både surfat och ringt med den i flera dagar nu. Jag rekommendera stark att testa detta :):):)

Gå in på --> Inställningar --> Trådlöst och nätverk --> Mobila nätverk --> Åtkomstpunktsnamn. Tryck på menyknappen, den längs ner till vänster av mobilen, och välj "Återställ till standard".

Efter en kort tid går telefonen tillbaka till "Mobila nätverks" menyn. Åter igen gå in --> Åtkomstpunktsnamn. Nu har jag fått två nya APN listor. Ena heter "Tele2 WAP" och har en norsk adress, internet.tele2.no, den andra heter "Tele2Comviq WAP" med svensk adress, internet.tele2.se. Välj den andra APN, alltså Tele2Comviq WAP.

I menyn "Mobila nätverk" gå till --> Nätläge och välj "GSM/WCDMA".
    I menyn --> Nätverksoperatörer välj "Välj automatiskt".

Ni kanske behöver att starta om telefonen också :eek:

Efter detta fick jag ikonen 3G och efter en kort stund ikonen H. Jag har även testat att byta mellan "GSM/WCDMA" och "GSM endast" och då hoppar ikonen från H eller 3G till ikonen G.

Jag bor i Gbg och har vers. 2.1 i min Samsung Galaxy s mobil.

Berätta gärna hur om detta har fungerat för er eller ej :neutral:;)

Lycka till;););)

Last edited: 26 okt 2010
  5. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Problemet låg inte i telefonen utan i tele2-protokollet, det borde ha börjat funka av sig själv förutsatt att inställningarna var rätt. Kul att det löst sig för dig.. :)

6. Jac_83

Jac_83 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan!

Ny här på forumet.
    Köpte min SGS för 3 dagar sen, har nu upptäckt att den jätteofta går på EDGE istället för 3G. Jag har Halebop som kör via Telias nät, bor i centrala Malmö. Tycker detta är väldigt störigt. Är det någon annan som kör Halebop/Telia som också drabbas av den lilla "E" ikonen ofta?
    Är det någon inställnings fråga kanske? Kan inte så värst mycket om telefonen än :)
    Kan tilläggas att det är min första smartphone.

Btw. telefonen är out of the box, dvs inga uppdateringar what so ever.

7. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Kolla om den är låst till GSM i inställningarna, annars kanske du bor i en bunker? :P

8. Jac_83

Jac_83 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hehe, nä ingen bunker. Vanlig lägenhet.
    Kollat runt bland inställningar och allt verkar rätt inställt.. Antar att det bara är kass täckning här hemma.

9. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om du har 2.2 froyo i luren kan du i mobila nätinställningar låsa till WCDMA (3G/H) och kolla hur pass bra/dålig din 3G-täckning är.