3G och GPS problem! Fel hos Samsung eller Tele2?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av ducken, 28 jun 2010.

1. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag fick svar idag från Samsungs support.

Känns bra. De skyller alltså inte problemet på operatören (ännu).

2. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Hmm, vet inte om det är 3G-omställningen som spökar? Men, provade att installera navigon efter att jag ändrat AQUISITION MODE till [2] GSM -> UMTS [*].
    3G verkar funka och så, men nu visas både wlan och 3G-ikonerna samtidigt (det gjorde dom inte innan). Samt att navigon säger att den inte hittar något wlan, trotts att jag har full wlan-teckning. Hmm, konstigt.

EDIT: Kan några fler av er som har lagt in ny FW mäta upp vad ni får för hastighet via wlan? Jag har för tillfället ca 14 mbit på en 100 mbit-lina, men bara 4 uppåt. En polare med ifåne som har 13 mbit och 10 uppströms??? Skulle det inte vara n-nät på den här? Iphone har ju bara g-nät, den borde ju egentligen ligga gråtandes i kölvattnet bakom våra mastodont-telefoner! =P

Last edited: 9 jul 2010
  3. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Omstart av telefonen? Sånt gör inte jag hela tiden..
    Hursomhelst. I "Network" hjälper det inte om jag väljer WCDMA only. Inget händer och nästa gång jag går in i Network står det "GSM/CDMA auto" som innan.

Men genom att göra detta:

Fram med telefonknappsatsen och knappa in *#*#197328640#*#* för Service Mode. Jag har lagt in koden som kontakt, när jag då tryckt in *#*# får jag upp hela koden och klickar.

Välj sedan i följande ordning [1] DEBUG SCREEN -> [8] PHONE CONTROL -> [7] NETWORK CONTROL -> [2] BAND SELECTION -> [2] WCDMA BAND -> [1] WCDMA ALL.

Söker jag nu nätverk så finns det bara SWEDEN 3G och nåt mer. Alltså kan den inte hoppa ner till Tele2Comviqs GSM-nät även om telefonen vill. Men det gör mig ingenting så länge jag är där jag brukar vara då jag i princip alltid har täckning. Skulle jag tappa 3G av någon anledning kan jag gå in och välja att det ska vara automatiskt igen.

Mindre krångel än innan tycker jag.. nu kan man surfa på stört när man tar upp telefonen!

Huruvida detta återställs vid omstart ställer jag mig tveksam till.. jag tror faktiskt inte det men jag kan göra ett test nu på en gång!
    *testing* Nej, inställningarna är fortfarande i WCDMA only. Yay! :) *done testing*

Ni som tror att 3G-täckningen räcker till rekommenderar jag att testa detta. Tack till Olleh som postade detta först i tråden! :-* ;)

4. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Det där måste jag oxå verkligen testa tror jag. Och skulle det funka är väl som du skriver Galaxy S bara att göra samma sak igen fast tvärt om ;)? Provar får vi se.

Hmm verkar inte ha någon 3G-täckning överallt där jag brukar vistas. Framför allt inte på jobbet där jab befinner mig nu... Eller jo förresten, en till två pluppar på 3G ser jag nu men det borde väl räcka antar jag. vore fint om det funkade!

Såg att i början just efter att jag ändrat så hade jag ingen symbol alls vid sidan av täckningsstapeln. Vad innebär det? Alla pluppar var dock ifyllda i vitt.

Last edited: 9 jul 2010
  5. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Telefonen bytte nät och ingen datatrafik var aktiverad helt enkelt.. :)
    Ska ut på långresa i Sverige snart. Återstår och se om jag måste köra GSM på ödsliga platser, men i Örebro går det fina fisken!

Påminner mig om när jag diskuterade med morsan om mina problem med 3G-täckningen, hon har tre och sa att det aldrig stod 3G utan "bara" H i hennes telefon.. förklarade hur det låg till och då sa hon att hon varit sur för att det inte stått 3G, hehehe! :teeth:

6. discobolus

discobolus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker vi ska ge all kudos till Olleh för ServiceMode-fixen. Förhoppningsvis kommer Samsung få rätsida på det här lilla fiaskot, men tills dess är verkligen det här den bästa lösningen.

Just nu är SGS i mitt tycke den mest ultimata smartphone(n) ute just nu, även om man räknar in alla dess barnsjukdomar, vilket förhoppningsvis kommer att åtgärdas i en miniupdate eller i Froyo. Nu har jag äntligen släppt alla reklamationstankar helt :)

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det där var ju utmärkt, då får vi hoppas att tillräckligt många gör felrapport enligt ovan, så att problemet blir löst snabbt.

8. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testade att via Service Mode ändra AQUISITION MODE till [2] GSM -> UMTS[*].

Ingenting hände. Satt kvar på G, fick ingen kontakt med 3G nätet.
    Startade om telefonen, fortfarande ingen kontakt med 3G nätet och endast G.

Gick in i service mode igen, inställningen satt kvar även efter omstart av telefonen, så jag fick lov att ändra tillbaka.

9. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det där fungerade inte för mig heller. Bara WCDMA-varianten.

10. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är dock ingen lösning att byta till WCDMA only om man faktiskt vill kunna använda telefonen hela tiden.

Testade ställa om min telefon och nu fastnade inställningarna även efter omstart. Nån liten bugg eller nått då kanske. Har resettat luren sen jag provade sist.

11. svendolph

svendolph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Slog in *#0*# istället och testade trycka på sleepmode (kan nu äntligen stänga av och sätta på utan att svepa skärmen) och Touch. Nu hittar inte Galaxy S mitt simkort. Kul och kan tyvärr inte testa era råd på mitt Telenor 1 Mb.

EDIT

Fixat!

Last edited: 10 jul 2010
  12. antonnorstrom

antonnorstrom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läst igenom alla nu och är det bara jag som inte har problem? Mitt 3G fungerar utmärkt!

13. reggy

reggy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    mitt 3G funkar också perfekt men gps:en så där

14. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Samma här. För att förtydliga, så är det här en helt makalöst bra telefon, men GPS:n suger...

15. antonnorstrom

antonnorstrom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Använder du google maps eller navigation?

16. reggy

reggy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 8 pro
    Har testat båda google maps och navignon dom är så där båda två och hitta mig.

17. Rafal

Rafal Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

18. Peter_l

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Allt som finns. Nu är det mesta GPS-test för att se vad som händer, navigera går ju inte. Kör jag Navigon så tror telefonen oftast att jag är på en sidoväg och kör. Det kan vara en sidoväg som ligger ett par hundra meter innanför den jag verkligen är på, så att köra efter GPS:n är omöjligt.

19. Peter_l

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja, det där har jag sett, men det är 3G-problem, GPS-signalen verkar inte påverkas det minsta av hur man håller telefonen.

Angående filmen, har Samsung fått tag i Apples antennutvecklare månne? Fast jag vet inte hur stort problem det där är, jag har aldrig fått något samtal avbrutet trots att alla staplar försvinner. Det går oftast att surfa helt utan staplar också.

Edit: Blir förvirrad av den här tråden, först handlade den om både 3G och GPS, men nu är namnet ändrat till bara 3G-problem..

Last edited: 11 jul 2010
  20. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Tack för påpekandet. Trådtiteln ändrad igen och problemen kvarstår ändå. :)