3G slutar fungera. Omstart krävs

Diskussion i 'Hero' startad av pe0, 15 dec 2009.

1. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Skrev om det i en annan tråd men det verkar vara på sin plats att upprepa det nu... :D

Ni vet väl att längre nät/operatörsberoende problem är skäl nog att bryta kontrakt i förväg hoppas jag. Dom kan inte tvinga en kund vara kvar vid bindning om dom ej kan leverera tjänsten.

Så gör en 'journal', typ för dagbok om era problem. Kontakta supporten och be att få prata med någon högre upp i kedjan, berätta att ni för dagbok och om dom inte löser problemet så kommer ni kontakta KTIB och begära att abonnemangets bindningstid hävs så ni kan byta operatör.

Det är naturligtvis oacceptabelt att inte kunna använda sin lur p.g.a. strul i nätet...

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

3. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Okej...pratade med supporten nyss, eller rättare sagt tjejen som sitter med standard-felsökningsmallen :P Enligt henne var det min telefon det var fel på eller mitt SIM-kort som av någon anledning kan ha avmagnetiserats, hur nu det skulle gått till. Inga driftstörningar och mitt abonnemang "fungerade" som det skulle.

Vad fan ska man säga? Hon dumförklarade mig i princip...att jag inte kunde förstå att det måste vara fel på telefonen.

4. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Går det ens att bli dumförklarad av en sån pärmslående supportfjant, hehe? :rolleyes:

Men självklart kan problemet ligga på användarsidan, det är ju faktiskt upp till dig att 'bevisa' det, t.ex. genom att testa samma kort i annan telefon och återupprepa problemet... :(

5. snelkat

snelkat Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har kontaktat tele2 med referens till denna tråd.
    vi får se om de är smarta nog att kika in här, läsa och bemöta vår kritik.
    annars så klistrar jag in deras svar här när det kommer.
    det är ju uppenbarligen något generalknas hos tele2, sen om det beror på överflöd av jul-mms eller annat spelar väl mindre roll.
    att ringa supporten är ungefär lika meningsfullt som att ringa till farmor och klaga.
    det är ju oftast tredje parts firmor som sköter kundrelationer *host*transcom*host* :)

6. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har gjort lite efterforskningar nu under kvällen. Genom att köra bland annat traceroute från telefonen via adb shell har jag lyckats konstatera att det helt klart verkar vara Google-relaterat. Dock så funkar vissa Google-sajter fint, däribland google.se/.com.

Just nu har jag problem att överhuvudtaget nå 74.125.0.0/16. Där bakom gömmer sig bland annat Google App Engine och Google Code. Två av mina App Engine-domäner jag testat (en underdomän till appspot.com resp en cname under egen domän) går inte alls att nå. I dessa fall användes för närvarande 74.125.77.121 resp .141. Traceroutes till dessa ger timeout ända från start.

Som referens har jag kört traceroute/wget mot bland annat DN, GP, Amazon och CNN utan problem.

Det känns lite som att Tele2 ruttar någonting rakt åt skogen. Men jag är ju ingen nätkille dock... Normalt hade jag misstänkt min telefon eller ständigt uppdaterade cyanogenmod, men i det här fallet verkar jag ju inte vara ensam.

Last edited: 22 dec 2009
  7. trasig

trasig Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har samma problem med tele2 och senaste radion.. får nästan gå in varje gång o söka efter anslutning automatiskt.. och då registrerar den på sweden3g och då börjar nätet fungera efter nån sekund.

8. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 490

MINA ENHETER

Samma problem med tele2. Tantens Hero med Telia funkar felfritt. Tele2 är och har alltid varit ett s**tföretag.

9. svanlund

svanlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har felanmält mitt problem till Tele2, så får vi se vad de säger.

10. PatBenson

PatBenson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har upplevt samma problem. Tappar kontakten med 3G och hur mycket jag än försöker slå på det/växla nät så funkar det inte, brukar gå snabbast att starta om luren. Inte funderat mycket på att det skulle vara operatören, än mindre att det faktiskt kan vara ett raklamations ärende. Tänkt att det "är så det är"
    Detta var dock något som jag upplevde innan jag rootade telefonen, men tänkte då att det var något buggigt i mjukvaran, som den kom med (vilket det iof fortfarande kan ha varit).
    Tack för tipset Farmfield! Jag ska hålla koll och felsöka lite mer när det dyker upp (jul- & nyårsafton känns som ett bra tillfälle om man vill testa extremsituationen ;) )

Ett sådant test skulle jag aldrig grejja, vore trevligt med en liten HowTo kanske så vi med Tele2 kan testa på eget håll och göra gemensam sak ... om det nu ligger på tele2 vill säga.

/Pat

11. mats_sthlm

mats_sthlm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också problem! Framförallt med Google-relaterade saker som t.ex. Market, Gmail och Google Maps. Dataöverföringen fungerar iom att jag kan surfa runt på andra sidor, men någonting är uppenbarligen skevt. Jag har anmält problemet till Tele2 och även hänvisat till denna diskussion.

12. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har själv tappat datauppkopplingen vid ett tillfälle (som jag märkt av) och jag använde då med framgång ett tips jag läst någon annanstans, nämligen att aktivera och sen avaktivera flygplansläget. Jag fick ange pin-koden igen, men datauppkopplingen sparkade i alla fall igång igen och det gick betydligt snabbare än att starta om Hjälten.

13. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

kudos till dig!

ja, det verkar onekligen som det är något på tele2... jag har blåst telefonen och installerat en fräsch version av cyanogenmod och det löste precis ingenting. Allting fungerar fläckvis.

14. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

jag tror helt enkelt att det rör sig om ett routingproblem!

som de flesta(?) säger så fungerar webläsaren bäst, och då är det för det mesta svenska adresser som hämtas in. Men så är det amerikanska servrar som kör allt annat.. google + ev. andra program man kör?

15. Grevenon

Grevenon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Min Hero är orörd. Jag har samma fel som ni andra och kör med Tele2. problemet är åtkomst till Google.com, problemet kommer och går så jag har svårt att säga exakt vad det beror på. Men så fort jag går över till WiFi hemma så fungerar det fint, Bredbandsbolaget. Är det någon med WiFi hemma och som kör bredband via Tele2 som kan testa och verifiera om problemet bara finns över mobil uppkoppling. Det kan kanske få dom att lösa problemet lite tidigare. Om det nu är Tele2, fast det är alldeles för många med samma problem för att det ska vara en tillfällighet. Själv befinner jag mig i Västerås.

Last edited: 25 dec 2009
  16. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Jag fick ytterligare en uppgift på att det kan vara sim-kortets fel...att gamla simkort inte hittar nya master, men då borde jag haft problemet tidigare. Ofta har jag en simkortsikon med ett kryss eller inga täckningsstaplar med ett kryss. Jag kan inte välja att söka efter nätverk då eftersom de alternativen i settings är gråa. Kan det bara vara så att man behöver ett nytt simkort? Jag har ett som är ca. fem år gammalt som fungerar både i 2G- och 3G-telefoner.

17. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Appropå Tele2 så läste jag en rolig artikel i NWT idag.
    Karlstads kommun har gått från Telia till Tele2 och de verkar inte helt nöjda med resultatet även om de sparar en massa pengar.
    Men precis som med allt annat, man får vad man betalar för. :)

http://nwt.se/karlstad/article635505.ece

18. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Har man problem med vissa siter så är det då troligen trubbel med DNS-servern. Att just Tele2 har DNS problem finner jag som mindre otroligt...:D

Nu vet jag inte vart man matar in DNS adresserna men Googles egen DNS tjänst borde bara värt att prova. Någon borde veta, APN configen ?

http://code.google.com/speed/public-dns/docs/using.html

Kanske värt att prova :confused:

19. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    8.8.8.8
    8.8.4.4

Testkörde faktiskt Googles DNSer för nån vecka sen de var dock inte snabbare än Bredbandsbolagets egna.

Btw, jag har även lite småstrul med surf och market på min Hero när jag försöker använda mig av 3G men jag är faktiskt så mesig att jag väljer att finna mig i det eftersom det är Tele2 och inte Telia.
    Det känns inte riktigt som att man ska ha några höga förväntningar på Tele2.

20. Grevenon

Grevenon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har kört med Tele2 sedan över 1 år och det har fungerat perfekt. Det har även fungerat perfekt i ca 5 månader på min Hero. Det är sedan några veckor tillbaka som problemet har uppstått.