Jag har mer ofta än inte problem med att koppla upp mig via 3g. Börjar bli riktigt störande. Naturligtvis har jag Tele2. Min lösningar är att gå in i settings och söka efter nätverk och sedan välja nätverk (sweden3g). Då fungerar det tills jag slår av det. Men när jag vill slå på igen så får jag som sagt oftast söka igen...
Det måste det nästan göra för så fort jag slår på det fungerar mitt 3G samt datatrafik lysande.. Kan det vara så att man "bör" ha det på då telia och tele2 delar nät?
Vad står det för nätverksnamn? IQ är 2g och Sweden3g är nätet som delas med telia. När jag väljer att den ska söka automatiskt så brukar den först koppla upp sig på IQ och sedan nån sekund senare blir det Sweden3g
Man kan inte byte operatör hur som helst, i alla fall inte jag som sitter med bindningstid. När de kommer fråga varför känns det som man inte har några argument som de inte kan ta kol på genom att säga att det är telefonens fel. Svårt att bevisa att felet inte ligger i våra telefoner
Men om en operatör säljer en telefon så borde ju även operatören vara intresserad utav att den fungerar som det ska i nätet eftersom detta leder till vidare intäkter. Kan man tycka...
Jag har nu startat en tråd på Fairshopping för att sätta lite press på Tele2. Ofta så får man via den sajten bättre svar än via kundtjänst. Ni som också har problem, gå gärna in på länken och tryck på "Håll med"-knappen samt skriv en kommentar. Ju fler vi är, desto bättre. http://fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=5330
Tack! Pratade med en av Tele2:s tekniker idag (han hänger här och får ge sig till känna om han vill ) och vi konstaterade att problemet ligger i Tele2:s nät och inte i telefonerna. De kommer att felsöka och han kommer att återkomma till mig med mer info om vad som händer.
Jag har liknande problem med telenor. Funkar alltid med H men faller den tillbaka till 3G fungerar det ofta inte. Så det är inte unikt för tele2.
H får man bara om/när man har datatrafik som är större än 386Kb [eller vad den är för 3G] Allt annat mindre än 386 Kb/sec ikonen faller tillbaks till 3G till ex, i "stand by"
Jag som trodde H stod för att den gick över till Turbo 3G (edge/gprs?) för högre hastighet. Särskilt som Telenor kontot jag har inkluderar sådant stöd. Faktum kvarstår att när jag får höghastighets koppling funkar det bra. När jag inte får det (dvs vanlig 3g) krånglar det ofta och en avstängning/påslagning av mobiluppkopplingen oftast löser det. Att förflytta mig en bit till där jag kan få Turbo 3G löser också problemet. Så problemet är fortfarande väldigt lika tele2 problemet.
Jag tycker mer det låter som du lider av det urgamla telenorproblemet med dålig täckning. H står för HSDPA dvs turbo3g och det startar bara när det finns tillgängligt och uppkopplingen används. Är du bara ansluten till nätet så visas 3G som betyder att du har en UMTS-anslutning