3G slutar fungera. Omstart krävs

Diskussion i 'Hero' startad av pe0, 15 dec 2009.

1. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jo, men räkna med noll täckning och förlorade samtal om du tappar 3g.... :)

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Telia kan knappast putta ut Tele2kunder för det är ett gemensamt nät och inte ett Telianät som låter Tele2kunder ansluta. Det måste vara nått i hur Tele2 skiftar mellan näten som går fel, ett problem som Telia tydligen inte har.

Jag haft en ganska stabil datauppkoppling den senaste tiden men igår tappade jag datauppkopplingen 2 gånger och märkte ett lite annat beteende än innan. Första gången så pratade jag i telefonen så jag kunde inte starta om utan övergick till wifi istället. När jag stängde av wifi fick jag fortfarande ingen data men så fort jag avslutade samtalet så hoppade den igång igen.

Andra gången var när jag hade lagt mig och surfade lite och var på msn med meebo. Helt plötsligt så gick nått fel, datauppkopplingen verkade låsa sig och IDG-appen som jag använde fick force close. Denna gången var det helt omöjligt att få igång data så jag gick över till wifi. När jag stängde av wifi ca 30 minuter senare så hoppade datauppkopplingen igång igen utan att jag gjorde nått. Det var dock ganska sent på natten så jag vet inte om dom grejade med nätet som dom gör ibland.

3. illicit

illicit Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tvivlar som sagt på att HTC:s uppdatering kommer lösa detta då HTC inte är den enda tillverkaren som påverkas.

Min Acer Liquid hittade inte nät när jag tvingade den till att köra 3g. Om roaming är på går det dock hur bra som helst.

4. dalailama

dalailama Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

att stänga av roaming och köra WCDMA only verkar funka för mig hittills :)

5. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Tack för bilden...det verkar sitta rätt. Jag stängde helt sonika av PIN-koden på simkortet och då hittar telefonen nät efter flygplansläge :) Verkar ha löst sig temporärt i alla fall. Nu ska telefonen iaf hitta nät igen när jag har täckning efter att inte haft någon.

6. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Fy fan vad arg jag blir.
    Är det någon mer som har problem med att telefonen kopplar ner när den byter från 3G till 2G? Efter jag pratat i telefon en stund tycker telefonen att det vore jättetrevligt att hoppa över till 2G trots att jag har 3G-täckning...i samband med detta kopplas samtalet ned. Någon minut efter telefonen hoppat över till 2G så kopplar den upp mot 3G igen. Det är lönlöst att försöka ringa upp igen den minuten som telefonen har 2G-täckning så man måste vänta eller byta nät manuellt.

Vore tacksam om ni som har samma problem skriver detta så jag ev. kan samla in data och ha som grund när jag ringer och klagar på Tele2. Om ni sitter inne på en lösning vore detta också att föredra :)

Jag har haft samma problem dels med radion som låg inne när jag fick telefonen och dels med den nya jag har flashat in.

Radion jag har nu är den senaste (?): 63.18.55.06JU_6.35.09.26
    FW 1.5, Build 2.73.405.5

7. jokke

jokke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nu i veckan har jag haft samma problem varje morgon, telefonen är inställd på wifi när jag är hemma men sedan när jag går till tåget på morgonen så har jag ingen 3g täckning alls, men jag har signal och kan ringa... men all data trafik är helt borta, omstart eller att manuellt gå in och välja vilken operatör jag har är lösningen, men det är irriterande att det händer.

tror väl mest att det är tele 2 som har problem och inte telefonen, men det är svårt att veta...

8. pege

pege Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har exakt samma problem, får gå in i setings & välja nät manuelt för att få 3G igen.
    Jäkligt irriterande.

9. clapper

clapper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma problem här... dock löser det sig genom att Klicka på "välj automatiskt" under nätverksval. Då brukar det funka nästa gång man lämnar ett wifi

10. Mr_Hero

Mr_Hero Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har haft samma problem i Danmark med call me. Provar att forca "WCDMA only" nu. Tar förmodligen mer batteri men det är det nog värt. Man kan ju alltid byta tillbaka...

11. Louie

Louie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har precis uppdaterat min telefon till VanillaEclair, hade enorma problem tidigare. Dock verkar det som att efter uppdateringen surfar min telefon nästan konstant på 2G nätet vilket ger en usel hastighet.

Förut ställde jag in egna APN-inställningar för mobilen, är det något som behövs göras igen? Isåfall vilka inställningar är det som gäller?

12. luttman

luttman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

telia har lite små problem i deras apn som man får fixa till för att få mms att fungera. kollar då alltid i Swedroids egna wiki