Fråga: 3kontant – vart får jag tag på ett?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av aomba, 4 maj 2021.

  1. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Mina föräldrar ringer ett par samtal då och då så för dem lönar det sig inte med abonnemang. Att då ha ett kontantkort som kostar som ett abonnemang har jag fortfarande liten förståelse för. Självklart kan du ju trappa upp och ner så det kan jag förstå. Detta kan man ju fortfarande göra med många abonnemang också. Jag kan acceptera att du vill ha ett kontaktort för en kortare period t.ex. som turist. När jag var i Egypten för något år sedan så skaffade jag ett kontantkort och kunde surfa obehindrat.
     
    Kristy gillar detta.
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu finns det ju faktiskt kontantkort där man fyller på saldo utan att få hiskeligt dyra samtal. Dock inte hos Tre vilket ju denna tråd handlar om.
     
  3. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Många äldre har fortfarande kvar sin fasta telefon och och använder inte så mycket mobildata och då blir det i regel betydligt billigare med kontantkort. Mina föräldrar skulle få betala mångdubbelt mer med abonnemang.

    Ett annat tillfälle där ett kontantkort kan fungera alldeles utmärkt är om man har en mindre verksamhet i hemmet där folk ringer in men man sällan ringer ut. Mobildata behöver man inte då man har wifi, så varför skulle man då betala hundratals kronor varje månad för ett abonnemang?

    En del (även yngre) har dessutom flera nummer, och då kanske man inte behöver abonnemang till alla. Jag har ett abonnemang och två kontantkort.

    Däremot håller jag helt med om att de "kontantkort" som måste fyllas på varje månad känns tämligen meningslösa annat än för turister. Poängen med ett kontantkort är ju att pengarna skall finnas kvar tills man använt upp dem, eller i alla fall en lång tid.
     
    Last edited: 25 jan 2022
    stelex gillar detta.
  4. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Håller helt med dig om att ha ett kontantkort som man fyller på månadsvis blir ju i princip ett abonnemang, men trassligare. Men som du skriver om dina föräldrar, är ju kontantkort en bättre lösning än abonnemang.
    Turister kan ju bli mer eller mindre tvingade att köpa kontantkort. I vissa länder kan man dock skaffa abonnemang, mot en depositionsavgift. Bra om man är där för ett längre besök. I Sverige finns dock inte den lösningen.
    Bra att båda alternativen finns, så att de flesta kan hitta en passande form.
     
    4ndroidz, stelex och Kristy gillar detta.