3x3 favorit widget

Diskussion i 'Hero' startad av Hzrdous, 15 dec 2009.

1. ilsk3n

ilsk3n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Telefon 2:
    Pocophone F1
    Har endast 1x4 widget. Köpte telefonen för en månad sedan, och har senaste rom.

2. Drogen

Drogen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

+ 1

3. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har den. Minns inte bestämt om jag hade den i original ROM dessvärre men jag har för mig att det var så. Telefon köpt i Sverige några dagar efter release (en av de första som kom in här i östersund).

Kör MoDaCo nu.

Om det är denna ni menar dvs...

4. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Då betyder det att dom tagit bort 3x3-varianten ur widgeten i originalromen nu med dom senaste uppdateringarna - det låter ju lite märkligt... Kan det vara att den har nån bugg eller ngt som gjort att dom valt att ta bort den?

Oavsett vilket, vill man ha 3x3 så medföljer den som som sagt i MoDaCo och lösningen är då att plocka ner MoDaCo-zippen, extrahera widgeten ('htccontactwidgets.apk' som ligger under /system/app/) och pusha den med ADB in i telefonens /system/app/

Ställ in telefonen i inställningar på 'USB Debugging Mode' och koppla den med USB-kabel till datorn. Kör igång adb och sedan,
    #adb remount
    #adb shell rm /system/app/htccontactwidgets.apk
    #adb push *lokal sökväg*/htccontactwidgets.apk /system/app/htccontactwidgets.apk
    #adb shell reboot​

Är det så att dom döpt om kontakt-widgeten så kommer man få ett felmeddelande efter att försökt ta bort ('rm') filen i steg två, då är det enklaste sättet att ta reda på vad dom nu kallar den genom att lista filerna i /system/app/ med,
    #adb shell ls /system/app/*​

Sök efter en file med 'htc' och 'contact' i namnet och byt sedan namnet på rad två ovan till korrekt filnamn.
    #adb remount
    #adb shell rm /system/app/*rätt namn på widgeten*
    #adb push *lokal sökväg*/htccontactwidgets.apk /system/app/htccontactwidgets.apk
    #adb shell reboot​

Last edited: 16 dec 2009
  5. meSos

meSos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Kan inte någon göra en magisk APK med 3x3 så blir alla glada? :)

6. Farmfield

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

3x3-widgeten ligger som sagt med i MoDaCo 3.0 som finns att ladda ner här:

http://android.modaco.com/content/h...m-core-chinese-with-tck-featuring-wavesecure/

Extrahera filen 'htccontactwidgets.apk' från den zip-filen (ligger i /system/app/) och använd adb tillsammans med min guide ovan för att skicka över den i telefonen. :)

Sen har man kontakt-widgeten med 3x3.

PS/ Det kan gå att att extrahera filen, kopiera över den på SD-kortet och installera den med Astro t.ex. men jag vet inte hur det är, om telefonen tillåter att man 'uppgraderar' (nergraderar?) och då skriver över en befintlig fil på det sättet 'inifrån' telefonen. /DS

7. Hzrdous

Hzrdous Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ett extremt bra svar Farmfield!

Testade din guide men får dessvärre felmeddelandet "rm failed for /system/app/htcontactwidgets.apk, Read-only file system"

Har satt på debuggandet också...du vet inte vad som kan vara fel?

EDIT: Jag kan reboota via ADB...vet inte om det hjälper :)
    EDIT2: Kan tydligen inte remount:a heller...får "remount failed: Operation not permitted" Googlat runt lite men hittar inga vettiga svar :S

8. Farmfield

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

@Hzrdous

Det är inte ett extremt bra svar om det inte fungerar... :(

Nu har jag ju i princip aldrig kört min telefon orootad, upplåst alltså (eller hur man skall säga) men det låter ju som om problemet just är root-access.

Och 'root' innebär då 'superuser' (gör-vad-du-vill-användare) på linux-blaj...

Worst case scenario är att man måste ha rootad/upplåst telefon för att kunna ta bort och/eller pusha filer till telefonen - att det inte räcker med USB Debugging Mode alltså...

Testa 'montera' SD-kortet via pulldownmenyn och gör ett försök igen, det kan ju vara det som spökar. Skall läsa på mer om vad adb tillåter och återkomma också.

Edit: Du testade inte att överföra filen på SD-kortet och installera den med Astro?