4.0.2.A.0.42 finns nu för ray via PCC för Nordic

Discussion in 'Xperia ray' started by Vidur, Oct 26, 2011.

1. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Bootloadern förblir upplåst men eventuell rootåtkomst försvinner.

2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej du bör inte. DU MÅSTE UNDVIKA OTA!!!!
    Står klart och tydligt när man låser upp bootloadern att man INTE skall uppdatera OTA efter detta.

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

3. chompiz

MINA ENHETER

Ge inga svar om du inte vet. Man kan bricka sin telefon om man uppdaterar OTA med upplåst bootloader......

4. Zhilmoen

Zhilmoen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ah okey, tur att jag höll mig undan då. Bara att ladda ner den någon annanstans och uppdatera manuellt? Dvs med fastboot osv?

5. chompiz

MINA ENHETER

DU kan ladda hem från xda bland annat och sedan lägger du in det med hjälp av flashtool. Instruktioner brukar alltid finnas i tråden där du hittar fw filen

6. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det någon som lyckas fixa den gamla crt:n till den nya FW:n?
    Och isåfall kanske kunde vara snäll och ge mig en kopia av framework :P
    Fattar inte ADB/APKTool/APKManager :ehm:

Tror att han redigerade sitt inlägg, svarade på frågan om bootloadern blir låst efter uppdatering.

7. Dronten

Dronten Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Då undrar jag hur du nedgraderade?

/D

8. chompiz

MINA ENHETER

Troligen laddade han hem gamla fw från xda och flashade med flashtool. Om han nu inte hittat något eget alt för att göra det.

9. [SIC]

[SIC] Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jepp, enligt guiden jag postade häromveckan.

10. JJU

JJU Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjenare, har just skaffat en Ray som min första smartphone och fattar bara delvis vad ni snackar om här så ni får ursäkta om detta redan har besvarats...
    Min telefon har Android v 2.3.3 och när jag försöker uppdatera (till 2.3.4) så påstår både telefonen och PC Companion att jag redan har senaste programvaran installerad, fast jag inte har det... Vad gör jag för fel? Telefonen är olåst och inte bunden till någon operatör. Tror att den importerats från Tyskland för det fanns ett par förinlagda tyska bokmärken i den...

/Jens

11. chompiz

MINA ENHETER

Du har helt enkelt den senaste versionen som är släppt till ditt kit-nummer.
    Sådan skit som man tyvärr får på köpet när man väljer en "lite billigare" telefon från typ NetOnNet eller andra mindre webshoppar.

Bara att avvakta så kommer du får den någon dag du oxå.

12. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Fast det stämmer inte helt. Jag köpte min "lite billigare" på NetOnNet och har en nordisk telefon som uppdateras direkt.

13. chompiz

MINA ENHETER

En extremt liten del av de telefoner som NetOnNet säljer kan vara nordisk om de inte lyckats komma över billigare telefoner i övriga Europa. Men det är mer regel än undantag att du får en telefon från typ Frankrike eller Tyskland än en från Norden hos dom.

Och då gnäller folk på SE för att dom inte kan uppdatera som deras kompis kan som köpt från Dustin, Telia, TPH eller någon av de andra större kedjorna när felet ligger i att dom köpt av en i mitt tycke oseriös handlare som inte skriver att man kan få en telefon som inte är avsedd för den nordiska marknaden även om telefonen i sig funkar lika bra för det. Men med den uppdaterings hysterin som råder idag är det en väsentlig info som medvey utelämnas.

Men får väl gratulera dig som tillhör den lilla skaran som fått en nordisk telefon från NetOnNet.

14. JJU

JJU Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Alright, tack ska du ha den upplysningen! Ja jag köpte min från Mobiloutlet 500 spänn billigare än hos de flesta andra... För det priset har jag inga problem med att få uppdateringar lite senare, men det är klart att man borde bli upplyst om det i förväg.

Jag sökte på lite tyska forum och det verkar som att den kommer i början av december till min telefon.

15. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Jag skulle vilja säga att en extremt liten del av Xperia Ray hos NetOnNet (om ens någon?) är från utlandet. Alla jag känner som köpt [en Ray] hos NetOnNet har en nordisk telefon.

Så antingen gnäller du bara för att du personligen har något emot NetOnNet eller så vet du inte vad du pratar om.

Sedan är man så uppdateringshysterisk är det ju bara att kolla på förpackningen innan man betalar. Det står klart och tydligt för vilken region telefonen är till för.

16. chompiz

MINA ENHETER

Eftersom en polare jobbade på logistikavdelning på deras hk fram tills för en månad sedan så vet jag exakt hur dom gör med sin "gråimport"

Så gå och trolla någon annanstans.....

17. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Eftersom ingen av dom jag känner som köpt sig en Ray hos NetOnNet har en importerad telefon har jag svårt att tro dig. Det är inte heller som så att NetOnNet's lurar är sämre än Dustins.

Dessutom som jag sa tidigare, har man problem med importerade lurar så är det bara att kolla på förpackningen vilken region den är tillverkad för. Det står väldigt klart och tydligt med feta bokstäver för den det spelar någon roll. :)

18. chompiz

MINA ENHETER

Ta en koll i arc delen då om du inte tror på mig som sitter inne med första hands info. Där kan du lätt se att det är flera som köpt sina telefoner där som fått importerade telefoner.

Sedan så är inte telefonerna sämre och det har jag aldrig påstått heller, men det är inte alla som kan besöka en lagershop och titta på kartongen utan kanske beställer den via nätet från dom och som därmed får en importlur utan att veta om det. Att sedan vi är några som sitter här som vet vad vi skall kolla efter hjälper ju föga eftersom den stora massan inte fattar att det är märkt på katrongen vilken region som den är avsedd att säljas i.

Men du verkar ju tro att världen kretsar kring dig och dina polare så fortsätt du med det....

19. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Jaha, är det där skon klämmer? Att Arc har varit importerad i stor skala (var du möjligtvis en av dom som fick en sådan? Var det där hatet mot NetOnNet startade?). Men då har jag nyheter för dig grabben. Arc och Ray är inte samma telefon. Är det hela avklarat nu? Kan vi gå vidare med våra liv? :)

Om man beställer över nätet får man ändå förpackningen hem. Kolla på den, vill man inte ha ett importerat exemplar (om man skulle få den) så är det bara att skicka tillbaka den. 2 veckors ångerrätt är det väl på postorder. :)

Den stora massan som inte förstår att man kan kolla på förpackningen, vet inte heller skillnaden på dom och borde rimligtvis inte heller vara lika intresserad och manisk över att få senaste uppdateringen på snabbast möjliga tid. För dom räcker det att telefonen funkar som den ska. :teeth:

20. chompiz

MINA ENHETER

Får tyvärr göra dig besviken lilla plutten och meddela att jag inte köpt min telefon på NetOnNet utan på Telia och för den delen varit först med uppdateringarna till både 2.3.3 och 2.3.4 här på forumet. Sedan så var jag så sent som igår och handlade på NetOnNet så att jag skulle hata dom vet jag inte vad du fått i från. Att jag vet att NetOnNet importerar en överväldigande majoritet av sina telefoner och berättar det (gör dom själva oxå om du frågar dom på hk) är absolut inget hat mot ett företag utan ett konstaterande.

Sedan så är jag väl medveten om att ray och arc inte är samma eftersom jag har dom båda två. Och om nu ray inte är importerad i storskala till NetOnNet så är det bra, men om du tror att just ray är respresentativ för NetOnNet som helhet är du tyvärr ute och cyklar ganska rejält. Faktum kvarstå att största delen av deras telefoner ÄR importerade.

Återigen så ställer jag frågan hur många du tror har koll på att man kan se en sådan sak på förpackningen. Folk är nöjda och glada när dom får sin telefon oavsett märke så länge som den funkar. För som du själv säger telefonen är och ser exakt likadan ut oavsett om den är köpt hos NetOnNet, Dustin, Pixmania eller Telia. Det tråkiga som gör folk förbannade kommer när dom inte kan uppdatera den när polaren som köpt sin telefon hos Dustin, TPH, Telia m.fl. fått den nya uppdateringen.

Antingen så blundar du när du läser här på forumet eller så är det något annat. Men om du har missat de inlägg folk som är relativt nyreggade skriver där dom undrar varför dom inte kan uppdatera sin telefon så borde du se att även folk som inte hade en tanke på uppdateringar från första början vill ha den snabbt. Vi som sitter här på forumet är knappast representativa gent emot samhället i övrigt när det gäller kunskapen om vad man skall leta efter.

Har du möjlighet att återgå till ditt liv nu trots vetskapen att någon annan kan sitta på mer info än dig? För det känns lättare att bedriva ett intelligent samtal med min 2 åriga son än att försöka få dig att förstå att NetOnNet faktiskt importerar merparten av sina telefoner.