<4.3", drömmen vore One S med plats för minneskort

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ZaInT, 11 jun 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ZaInT

ZaInT Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    hallon
    Telefon:
    Motorola Moto G 5G Plus 64 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    hallon
    Telefon:
    ROM:
    Stock januari 2020 & Magisk root
    Info:
    Nova så klart
    Jag får förnya mitt abonnemang hos Telia om 11 dagar och Dialect har börjat ringa och fråga mig vad jag vill ha för telefon i framtiden.
    Har just nu en HTC Desire S och trivs med formfaktorn, t.ex. Samsung Galaxy SII är alldeles för stor och 4.3" är absolut maximum.
    4" vore nog idealet, men annars passar just HTC One S för mig på alla punkter utom just minneskort.
    Jag MÅSTE kunna använda minneskort. Att detta inte finns förstår jag fortfarande inte men nu är det som det är.

Jag har funderat lite på Xperia S, men jag är dels skeptisk till Sony fortfarande och sen återstår frågan om problemet med de gula fläckarna är över?

Har någon annan förslag på liknande telefoner?
    (Gärna metall istället för plast.)

2. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Får jag fråga varför minneskort är ett måste dagsläget? Tänker på alla molntjänster som finns idag...

Kommer faktiskt inte på någon tel på rak arm som är sim HTC One s.....

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Kolla lite i min tråd ("Inte samma krav som alla andra"), jag ville ju inte ha nån för stor telefon och ville ha minneskort.

Jag fastnade för en Xperia Sola (som jag hoppas kommer idag... beställde i tisdags men Elgiganten verkar inte ha packat den förrän i fredags). Men du kanske har högre krav på prestanda?

4. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    jag kan inte tala för TS men personligen föredrar jag minneskort för att jag kan sätta in det i vilken dator jag vill och föra över/hämta saker snabbt OCH så känns det så himla mycket säkrare än molntjänster.
    alltså, det känns säkrare att ha bilderna/musiken/whatever i en mer fysisk form!
    och så är det lättare att samla mer minne på samma plats.

ZaInT gillar detta.
  5. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Om du inte har bråttom kanske du ska invänta Xperia SX som verkar komma till hösten. Jag får känslan av att du vill ha maximal prestanda med ett minneskort som inte är större än 4.3 tum och då kanske en 3.7 tums lur med One S prestanda skulle kunna funka? Om du gillar Xperia S kanske Acro S som är Xperia S vattentäta tvilling fast med minneskortsläsare. Du kan ju låta abbonemanget löpa obundet och sedan binda när rätt telefonen blir tillgänglig för att få den billigare?

6. ZaInT

ZaInT Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    hallon
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    hallon
    Telefon:
    ROM:
    Info:
    Nova så klart
    Det låter intressant men det är inte riktigt lockande att vänta till hösten :/ Tack för samtliga tips oavsett, jag ska kolla upp dem och jämföra lite :)

Jag skulle egentligen vilja ha lite högre prestanda men jag kan tumma på det om det i övrigt innebär att telefonen är "perfekt" för mig. Tack för tipset, ska kolla upp den!

Av exakt den anledning llama anger, att man kan ha flera kort med sig att byta, att kunna lyssna på en massa musik utan att betala sjuk roaming utomlands, att kunna ta ut minneskortet när telefonen går sönder eller har slut på batteri, att inte behöva förlita sig på någon tredje part för lagring och så.

7. ZaInT

ZaInT Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    hallon
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    hallon
    Telefon:
    ROM:
    Info:
    Nova så klart
    Det lutar just nu åt Motorola RAZR Maxx, Sony Sola eller Sensation XE.
    Vet inte hur jag känner inför att köpa en telefon från 2011 och RAZRn har inte så skoj skärm men man får ju definitivt offra en del för att få kortplats idag, dumt värre.
    Sola har ju de negativa bitarna i lägre prestanda, sämre kamera, sämre batteritid, och den absolut värsta saken är att den inte har blixt eller lampa, vilket antagligen blir dealbreakern.
    Kanske blir tvungen att vänta till i höst men jag vill inte...

8. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Prova en Nokia n9 eller n8 istället? Det är ingen android. Men jag tror de har storleken du söker, prestanda du efterfrågar och minneskortplats

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

9. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Sola har LED-blixt.

10. stayfrosty

stayfrosty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

N9 har inte minneskortsplats

11. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Säkrare? Verkligen?
    Alla vettiga molntjänster har backup på allt så din data är utan tvekan betydligt säkrare där. Om minneskortet går sönder förlorar du all din data. Risken för att det går sönder är inte försumbar, speciellt inte om man håller på att ta in och ut det ur olika enheter.
    Om vi jämför med t.ex. Dropbox så har du datan på massa olika ställen. Åtminstone på Dropbox servrar(med backup) samt på din(a) dator(er). Risken för dataförlust är då minimal så länge du inte råkar ta bort filer själv och glömmer bort det(det finns en återskapningsfunktion i dropbox som sparar gamla filer i 30 dagar tror jag det är). Jag har svårt att se hur datan ska kunna bli mycket säkrare utan dyra enterprise-lösningar.

Fördelen med stort minne likalt är ju att man har bättre och snabbare access till filerna vart man än är och man är inte beroende av en fungerande och stabil internetuppkoppling.

12. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Fördelen med minneskort tycker jag är att jag inte behöver betala för minnet flera gånger. När jag köpte ny mobil nu kunde jag flytta över mitt 16 GB SD-kort till den nya telefonen istället för att betala för att telefonen skulle ha en massa inbyggt minne.

Det är ungefär som hårddisken i en dator, skulle du köpa en dator där det inte gick att byta till en större hårddisk utan att byta ut hela datorn?

ZaInT gillar detta.
  13. stayfrosty

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Han menar nog säkrare som i att ingen annan kommer åt hans filer. Dropbox exempelvis har haft en del problem med säkerheten tidigare.

14. ZaInT

ZaInT Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    hallon
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    hallon
    Telefon:
    ROM:
    Info:
    Nova så klart
    La inte märke till det, men kan man använda den som lampa? Det är också en dealbreaker, kanske skulle tagit upp det. Efter att en gång haft en mobil med lampa och sedan utan har jag kommit fram till att jag seriöst inte klarar mig utan det.
    Såg att RAZR (MAXX) hade så pass tjock ram att den kommer upp i ungefär samma storlek som S II och S III så den är visst ute också. Jävla aber att inte ha gigantiska händer...
    Känns som att det kommer sluta med att jag får köpa en telefon för tvåhandsfattning ändå.

Last edited: 17 jun 2012
  15. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Med den ROM jag kör (KA02 Sspeed) så finns det i alla fall lampa som quick setting i notifikationsfältet. Osäker på om det går att köra den som lampa med original-ROM, testade aldrig innan jag bytte ROM.

Observera dock det luriga med minnet på Solan, jag har skrivit om det i min tråd.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1038940#post1038940

Inget stort problem, jag tycker det funkar bra nu med Link2sd.

16. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag tycker du ska köra på Nokia N8. Den tror jag har lampa, blixt som inte är led-varianten och plats för minneskort. Till storleken är den helt klart användbar med en hand och yttermåtten är inte så förlängd från skärmytan.
    Det är inte android, men ändå en telefon många tycker bra om bland användarna. Inte nog med att den är känd för sin kamera.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

17. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Vad är det för fel på RAZR's skärm? Är du säker på att du behöver en mobil me än 2 kärnor?

18. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 403
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    TS sa ju att han vill kunna använda den som lampa. Det som sitter på N8 är ju Xenon-blixt vilken presterar bättre för foton men inte kan agera "ficklampa".

19. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vad jag vet har de enda som kommit åt andras Dropbox:ar har gjort det efter att ha kommit över deras konfigurationsfil som ligger lokalt på klienten och med hjälp av nyckeln i denna lagt till sig i som en enhet som filerna synkas till.
    Kan de komma åt den här filen kan de förmodligen komma åt vilka filer de vill. Dropbox har också åtgärdat detta genom att kryptera konfigrationsfilen.

Telefoner är stöldbegärliga och många gånger enkla att stjäla vilket gör att risken för stöld och därmed risken för att hela telefonen med minneskort och allt hamnar i fel händer är hyfsat stor.

20. stayfrosty

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Förvisso var det ett tag sedan, men ändå. http://techcrunch.com/2011/06/20/dropbox-security-bug-made-passwords-optional-for-four-hours/

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.