4G - Vilken operatör?

Diskussion i 'Allmänt' startad av LeBron, 21 sept 2012.

1. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    4G kommer ersätta 3G? Dagens skämt. Läs på om skillnaderna innan du yttrar dig. Jag vet om dessa eftersom jag jobbar inom utveckling av dem ja. Men inte så svårt att googla sig till detta heller...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

2. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag har tele2s 4G abonnemang till Samsung Galaxy S2 LTE. Jag kan väl berätta vad jag upplever och komma med mina teorier byggt på detta, så får ni experter kanske motivera kopplingen jag drar.

Jag är Stockholmare och mitt 4G är helt underbart. Men den e inte stabil än och jag tror det e pga att det inte är så himla färdigt och att det är så få frekvenser att växla till för täckning. Visst, sorgligt nog använder jag ändå funktionen att tvinga till wcdma 90% av fallen. Men det har med instabiliteten att göra och att jag mest surfar när jag åker kollektivtrafik. Är jag på en fast punkt där jag får 4G tar jag givetvis chansen, om jag inte typ facebookar utan att ladda upp.

När jag e på stora event med en hel del folk i en massa, då är LTE mycket användbart. Exempelvis under Almedalsveckan var 3G-nätet överbelastat. Det var som att åka Essingeleden söderut när det var trafikrusning i norrgående riktning på morgonen. Jag får alltid din uppladdningshastighet som skiljer mycket mot H+. Användbart ibland.

Batteritiden.. Jag tror inte det beror så mycket på telefonen. När jag använder LTE, som bara finns att välja i automatiskt läge på telefonen mellan gsm och wcdma. Då drar det ström när det är så instabilt. Däremot när jag har stabil täckning, exempelvis när jag är i Farsta Centrum och sitter still. Då drar inte det så mycket mer än att surfa på 3G. Så jag tror det beror mer på nätet i samband med automatiskt läge att batteriet håller dåligt.

Jag brukar dela Internet till min platta och det funkar väsentligt bättre med 4G och det e en skön känsla. Jag skulle faktiskt inte rekommendera ett dyrare 4G abonnemang på mobiltelefoni idag, eftersom man knappt får bra tillfälle att använda det, att det inte riktigt e värt det. Däremot om man får för samma pris som ett 3G abonnemang, ja då är det givet.

Jag fick dock 4G maxi abonnemang för 345kr i mars och ångrar absolut inte mitt val. Men telefonen kunde man önska var lite snyggare och bättre. Den har fortfarande GB som mjukvara. Är det väsentligt billigare med Samsung Galaxy S3 utan LTE, då tycker jag man kan vänta att teckna ett 4G abonnemang när det e mer användbart. Hoppas jag var till hjälp.
    Utöver detta väntar jag på att köpa Xperia V kontant när tillfälle ges.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

3. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Varför skulle det vara ett skämt? Den enda fördelen med 3G är att man kan köra kretskopplade samtal och dessa är på väg bort till förmån för IP-telefoni.

Annars är 3G ett protokoll som kräver mer beräkningsresurser och därmed drar mer batteri, det utnyttjar frekvensutrymmet mindre effektivt, ger lägre hastigheter, längre svarstider och sämre täckning p.g.a. frekvenserna.

Nämn EN anledning att behålla 3G?

4. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    IP-telefoni är helt enkelt inte tillräckligt stabilt. Och operatörerna tänker ju börja ta extra betalt för detta.
    Det är på tok för dyrt för operatörerna att slänga ut 3G och ersätta med lika utbredd täckning med 4G. Men du kan ju tro på deras säljtrick om du vill!

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telia drog tillbaka det att de skulle börja ta extra betalt för IP-telefoni, ingen annan operatör har uttalat sig i frågan utäver att de inte har några planer för att göra det!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Kate och jnsson gillar detta.
  6. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Faktum kvarstår. 4G behövs inte för iptele. Funkar lika bra med 3G och har gjort i flera år. Ändå är inte vanliga samtal hotade eftersom de är så billiga idag.

Gsm lever kvar. 3G tog 8 år innan det blev bra. 4G kommer bli skitbra för stora datamängder men 3G kommer inte försvinna. Alldeles för dyrt att swappa ut allt mot 4G. Naivt att tro detta. Varför är folk så svartvita? Noll gråzoner.

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har inte sagt att 3G kommer försvinnr eller ersättas av 4G om du trodde det. Det kan ju vara jag som missuppfattade dig också heh..

GSM kommer nog om XX antal år att börja fasas ut på de ställen där 3G/4G har minst lika bra funktionalitet och täckning. Problemet är ju att det hittills bara är 3 som börjat bygga 3G på 900-bandet för att det ska kunna jämföras täckningsmässigt med GSM nätet, att bygga 3G enbart på 2100-bandet kräver ju många master och ger ofta ganska begränsad täckning inomhus i hus med tjocka betongväggar (många nya hus) om inte masten är rätt placerad i förhållandet till där man befinner sig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

8. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Nej inte du. Var den här andre skojaren. ;-)

9. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

IP-telefoni är instabilt just p.g.a. 3G. De höga frekvenserna gör att signalen ofta är dålig och de långa svarstiderna försämrar kvalitén avsevärt. Med wifi och LTE funkar det utmärkt.

Vad är det för säljtrick du pratar om? Tele2 och Telenor har fått sin licens från PTS till halva priset jämfört med Telia mot att de lovat att täcka 100% av hushållen som idag inte kan få 1 Mbit/s på annat sätt. Var har de marknadsfört detta utåt?

Om de inte uppfyller kraven så väntar dryga böter till staten och det är betydligt dyrare än att följa åtagandet.

Kort sagt: LTE kommer inom kort att täcka bättre än 3G. Det ger högre hastigheter, kortare svarstider, bättre kapacitet och kräver mindre resurser.

Varför skulle någon vilja ha kvar 3G?

10. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Bor i Sörmland och är mycket i Nyköping och på "landet" däromkring. 4G fungerar sjukt bra här (Bredbandsbolaget) och allt från stabilitet, svarstid, hastighet osv.

3G kommer ju inte på lång sikt försvinna även om det lär göra det en vacker dag.
    Finns ju något som kallas voLTE (voice over LTE) som operatörerna kommer satsa hårt på men dröjer nog ett tag till innan det är i bruk!

Sammanfattningsvis så kommer 3G hänga kvar hyffsat länge till även om det är 4G som alla kommer satsa på vilket är självklart för 4G är bättre på allt, är ju därför det kallas 4:e generationens och inte 3:e generationens!(3G)