5.1 ljud på Stadia (Sonos + fler)

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av krpes, 16 dec 2020.

  1. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Har hållit på och försökt få till 5.1 ljud på min Stadia: har både en Chromecast Ultra samt en Shield Pro, 5.1 DD funkar bra i Netflix, Disney+ osv men får inte till det med Stadia. TV:n är en Samsungs Q70R, modell 2019 med ARC kanal - kör via toslink pga jag har en Playbar (med sub, sonos 1:or osv).

    Problem nr1: Stadia stöder inte Dolby Digital 5.1, utan kör något som heter PCM 5.1. Pga PCM är inte komprimerat så kommer toslink bandbredden inte räcka till, och därför blir det PCM 2.0 dvs stereo ljud.
    Problem nr2: PCM 5.1 kräver en del bandbredd, så troligtvis kommer inte ARC-kanalen heller att räcka till utan jag skulle behöva en ny tv med eARC (enchanced ARC). eARC är ganska nytt och går fort framåt - min TV är bara ett år gammal så sådär sugen på att byta ut den. Sonos Playbar byte till Sonos Arc har jag funderat på, men inte sett behovet.

    Så mha av Dr. Google diagnoserade jag problematiken lite, och det verkar ha dykt upp en lösning: en såkallad HDMI 2.1 splitter, som delar upp ljud och bild i skillda HDMI utgångar. En produkt finns på marknanden, en borde ha blivit klar.

    Hdfury Arcana the World First eARC HDMI2.1 adapter! | - HDFury Arcana ska kunna göra en split, och så får man också Dolby Atmos osv ljud. En fördel till denna är också att den ska kunna göra Dolby Vision till HDR10 via något som kallas LLDV Enjoy Dynamic DV content from LLDV source on any HDR10 display. | HDFury.com | Connect and Fix everything in HDMI + ta bort lipsync problem. Denna har bara en ingång, så en hdmi switch före behövs - viktigt köpa bra kvalite. Problemet jag har med denna är att den kostar 175€ dvs runt 1750 kr (+250-500kr för en bra switch, Feintech kanske) - om priset hade varit runt 100€ så hade den varit beställd. Läste också på avforums att version 2.1 är på g av HDFury Arcana, så man får kolla lite. Den fanns på kickstarter för 100$, surt man missade den. LLDV har jag inte läst på så mycket, men skulle vara kul bonus om det funkar.

    https://www.amazon.de/dp/B08H869R39 (HDMI Switch mit ARC und eARC Pass | FeinTech skrolla ner) - dethär är en ny produkt som borde göra samma sak, men är då en inbyggd switch också. Min tyska är inte den bästa, men förstod produkten inte tyvärr är lanserad än. Feintech:en borde landa runt 100€, och är då alltså både switch i samma: men ingen LLDV funktionalitet.

    Får se om fingrarna kliar för mycket och det blir en HDFury Arcana... Sonos ARC är inte heller gratis, men ser att man kan få en del $$$ för Playbar än. Och avsett så är 200€ billigare än en ny tv, men vill att det ska funka någorlunda enkelt.