5G-områden hos svenska operatörer

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 24 maj 2020.

1. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    652
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Ok, blir det någon skillnad i hastighet mellan LTE2100 och NR2100? Funderar egentligen vad förändringen ger. Yttäckningen med NR blir bättre med 2100 än med 3500 men hastighetsmässigt borde det bli i orincip det ju samma bandbredd. Om vi tar det som oftast kallas glesbygds-5g som Telia proklamerar mycket så är ju hastighetskillnaden mellan NR och LTE obefintlig. Tanken är snarare att köra carrier agregrigation mellan näten för att komma upp i högre hastighet, under förutsättning att näten klarar av kapaciteten/antalet enheter.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 091
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag kan detta för lite för att svara på skillnad i hastigheten mellan LTE och NR. Däremot så bör NR ge bättre ping, även på längre frekvenser.

Matte1976 och 4ndroidz gillar detta.
  3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2 och Telenor har i många fall redan kunnat köra NR2100 på befintlig hårdvara. Då de har använt Huawei till största del tidigare har den dock behövts bytas oavsett om hårdvaran klarat det eller ej.

Huruvida de byggt 3G med varandra eller ej har ingen betydelse. Det som påverkar är vad hårdvaran har stöd för och vilka frekvenser den kan sända på.

Det beror lite på vilka frekvenser LTE kan kombinera på platsen samt vilka NR kan kombinera. Generellt sett bör hastigheterna bli ganska lika, svarstiden generellt något lägre. När SA körs igång kan det blir annorlunda åt båda hållen, vissa tänker att hastigheten kan bli lägre då det inte går att aggrergera lika många frekvenser - men det beror nog på många faktorer.

4ndroidz gillar detta.
  4. 4ndroidz

Mottagna gillanden:
    652
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Tackar! Det var mer en generell frågeställning än att du skulle svara

Tackar! Då greppar jag lite mer om detta. Använder sig Tele2/Telenor av LTE1800? Funderar på om nätstrategin blir att börja flytta trafik från LTE till NR snart så att LTE håller bastäckning och NR ska ta hastighet/kapacitetstoppar, eller det kanske är för tidigt att göra det skiftet?

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 091
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, de använder LTE 1800 (B3 i frekvenstermer).

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tekniskt är det ju möjligt att köra både 4G och 5G på samma frekvens, vilket troligtvis kommer bli en lösning framöver. 5G kan inte ersätta 4G än - men avlastar absolut nätet och är mer effektivt än vad 4G är. Så i takt med att mer hårdvara använder 5G-nätet blir det som med 3G-nätet, att det fasas ut, det är väl många år bort egentligen.

7. 4ndroidz

Mottagna gillanden:
    652
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Avvecklingen av 4g ligger nog minst 15 år bort och eftersom allt mer är mjukvarustyrt än hårdvara så kommer reservdelar vara ett mindre problem än med GSM och 3G som är kretskopplade. Precis som du säger beror det mycket på vilken hårdvara som använder 4g-nätet.

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Här är ett test där ena är på LTE och andra NR2100 från, vad som med stor sannolikhet, är samma site. Testet är gjort med Tre på en iPhone 15 Pro. Generellt sett lite lägre svarstid, hastighetsmässigt väldigt lika. Ping @4ndroidz@4ndroidz

NR2100
    IMG_7269.jpeg

LTE (osäker på frekvenser, men på platsen finns 800, 2100 och 2600).
    IMG_7270.jpg

4ndroidz gillar detta.
  9. 4ndroidz

Mottagna gillanden:
    652
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Bra hastighet! Över 400 Mbit är ju mer än okej. Samtidigt snyltar väl NR fortfarande på LTE (?) så det är svårt att ge en rättvis bild, även om pingen är lite lägre med NR:en.

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 091
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Vad jag förstått så är det för uppladdning. Tror inte på nedladdningen snyltar på LTE

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja så är det ju! Hastigheten beror på frekvensutrymmet som används. Teoretiskt skulle hastigheten kunna bli lägre när SA kommer igång - men det beror väl helt på hur näten konfigureras och hur frekvenserna används. Med SA kan väl antagligen endast 5G-frekvenser kombineras tänker jag iaf, dvs 2100 och 3500 i Tres fall. För Net4Mobility bör det väl bli 700, 2100 och 3500. Telia 700, 1800 och 3500. Telia har även tillstånd i 2100-bandet från och med 1 januari 2026 och det bör vara enkelt för dem att aktivera det i nätet då jag utgår från att hårdvaran de sätter upp har stöd för den frekvensen också. Jag gissar även på att Tre kommer att köra 5G på 800 eller 900-bandet också.

I många fall är väl dock svarstiden det som gör största skillnaden för vardagligt användande, snarare än om det är 100 eller 500Mbit/s i faktisk hastighet. Nedan är ett test på 3,5GHz med Tre, svarstiden är redan bra men lär bli ännu lägre med SA.

IMG_7278.jpg

4ndroidz gillar detta.
  12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Här är de aktuella täckningskartorna från operatörernas hemsidor med aktuell 5G-täckning med dagens datum. Utifrån dessa går det att se att Telia kommit absolut längst i utbyggnaden av 5G. De bygger mycket 5G på 700MHz vilket täcker stor yta av ladet. Tele2 och Telenor har kört igång mycket 5G på 2100MHz vilket också står för en hel del av yttäckningen. Tre har inte speciellt mycket yttäckning, men den 5G-täckning som finns utanför städer består till stor del av 2100MHz.

Tele2/Telenor, Telia och Tre
    Screenshot 2024-06-18 at 15.40.14.png

Tidigare kartor: Maj 2022, mars 2023

Tele2 har precis börjat visa var de har byggt ut 3500MHz tillsammans med Telenor på sin täckningskarta som 5G+. Här nedan är en jämförelse mellan Tele2 och Tre i en del av Sverige. Tele2 har täckning med 3500MHz på fler ställen men verkar inte bygga det lika tätt som Tre i de områden där det finns.

Screenshot 2024-06-18 at 15.41.10.png

Spännande att se hur det ser ut om ett år. Telia täcker då antagligen mycket större del med 5G, likaså Tele2 och Telenor. Skulle gissa på att Tres yttäckning för 5G ligger efter men att de fått igång det i fler städer och orter.

För alla operatörer gäller väl att när de byter ut en site kan de även köra 5G. För Telias del kan nog även en hel del befintliga siter köra 5G då de till stor utsträckning redan har Ericsson i sitt nät kan det nog gå ganska enkelt att köra igång det. För Net4Mobility och Tre som båda har en del Huawei i olika delar av nätet behöver ofta en eller flera delar i en site bytas ut för att de ska kunna köra igång 5G.

bernard och 4ndroidz gillar detta.
  13. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    430
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Har Tele2/Comviq, och har väl haft turen/lyxen/ointresset att inte direkt behöva bekymra mig över mobiltäckning rent generellt genom åren; prio 1 är samtal, men på senare år har som för de flesta datatrafik, ämnet för tråden, seglat upp.

Visst har vi alla något område där vi ibland rör oss och där vi vet att signal kan tappas. Men det var ändå slående när man för första gången härom året sneglade på Tre:s kartor. Det är möjligt att deras 3G å 4G har varit och är utmärkt på de flesta ställen, men det var bra klent med 5G. Så om man skulle vara lite grinig, och hoppas det inte tas illa upp, :) och jämför dagsläget med den allmänna beskrivningen i första inlägget: "Tele2 Bygger mest 5G i städer. Tre Börjar bygga i städer och rör sig sedan utåt." Tittar man då t.ex. på Uppland/Södermanland så är det ett bra stort område som saknar 5G, och då har vi i detta (utanför stor-Stockholm) ändå en befolkningsdensitet som är större än, säg, Smålands eller Norrlands inland. Sedan är det förstås en annan sak att 4G räcker mycket väl, och att utbyggnaden pågår mer eller mindre för fullt.

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du kikar bara för ett år sedan var det inte mycket 5G hos varken Tele2, Telenor eller Tre. Ser man till yttäckningen för ett år sedan låg nog nästan Tre bättre till än Tele2 och Telenor. De sistnämnda hade nog 5G på fler olika ställen, men inte speciellt täckande. Här kan du se hur det såg ut i mars förra året: 5G-områden hos svenska operatörer Tele2 och Telenor har ofta pratat om att de haft 5G i X antal kommuner och orter, men täckningen har sällan varit speciellt täckande förrän nu senaste tiden när de fått igång 5G på 2100MHz. Tre har väl istället haft mycket färre kommuner och orter, men täckt in dessa bättre. Idag har Tre minst 5G-nät och det kommer nog fortsätta vara så framöver också.

Ingen av operatörerna har väl egentligen nått sina planer. Tele2 hade som mål med 90% befolkningstäckning innan 2023 var slut, det verkar inte som att de har nått detta. Tre byggde ut nätet snabbare i början men nu går det långsammare, gissningsvis pga brist på hårdvara för 5G.

15. 4ndroidz

Mottagna gillanden:
    652
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Tres strategi är solklar. De fokuserar på 5G i och omkring Stockholm, Göteborg och Malmö, där det bor flest människor. Dessutom så har de ett bra 4G-nät som kan avlasta trafiken. Samtidigt är yttäckningen begränsande i norra delen av Sverige. Samtidigt ska Tre ha creed för att de faktiskt bygger ut 4G på allt fler orter i Norrland.

Telia satsar på maximalt på yttäckning dessvärre är kapaciteten lidande på vissa delar i nätet. Det beror främst på att på mindre orter där fiberuppkoppling och fasta nätet har avskaffats så är mobilnätet mer eller mindre överbelastat för att många väljer att skaffa mobilt bredband istället.

Tele2 och Telenors strategi kan man fundera över hur de resonnerar. De försöker göra någon halvbra kombination om att både täcka storstäder och mindre orter men deras nät täcker mestadels bara citykärnorna. Deras filosofi kanske är mer befolkningstäckning än yttäckning.

Jag bor i en mindre tätort där 4G-nätet inte håller måttet. Telia envisas med att köra LTE på 800 MHz och 900 MHz medan de i själva verket skulle behöva bygga på högre frekvensband. Tre är de enda som har 4G-täckning som är bra. Telenor och Tele2 har okej 3G-täckning men som sagt 3G är ute.

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Idag verkar Tre ha uppdaterat täckningskartan med massa ny 5G-täckning i södra halvan av Sverige. Ser man till detta verkar de nu ha mer 5G-täckning än Net4Mobility. Telia har fortsatt störst 5G-nät.

Största delen av täckningen är 5G på 2100MHz hos Tre.

Screenshot 2024-11-04 at 21.39.59.png

17. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 055
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    3-vligt att de aktiverat NR2100 i Gävle, tyvärr ännu inget NR3500.

Screenshot_20241104_221553_Chrome.jpg
    .
    Screenshot_20241104_221847_Chrome.jpg

18. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Jag såg att Nokia och Ericsson gjorde ett gemensamt upprop nyligen:

https://www.ericsson.com/en/news/2024/8/ericsson-nokia-vodafone-in-european-competitiveness-call

Oj, vad Net4Mobility halkat efter i 5G-utbyggnaden, att döma av den kartbilden. Det känns nästan lite sorgligt att se.

Var det N4M som drabbades värst av kravet på att ersätta all Huawei-utrustning, eller drabbades 3 i lika stor utsträckning?
    Det PTS-kravet var ju något som förutspåddes skulle bli mycket kostsamt, jag tänkte nästan tanken att vi skulle kunna se konkurser bland mobiloperatörerna minns jag (så illa är det förhoppningsvis inte). Sen antar jag att N4M hamnade sist i kön vad gäller beställning av RAN-utrustning från Ericsson och Nokia. Kan det vara orsaken till att de halkat efter?

Jag anser att det var nödvändigt att vi fick bort den kinesiska utrustningen, men de svenska myndigheterna skötte ju ärendet allt annat än bra, särskilt den senfärdiga hanteringen.

19. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Tycker att det är roligt med 3 som är 60% kinesisk.

20. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Hongkong. Inte riktigt samma sak ändå.