5G router

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av henriktm, 6 maj 2024.

  1. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    843
    Mottagna gillanden:
    596
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Skulle nog gissa att vilken router som helst skulle nog kanske få nån täckning med inbyggda antenner.
    Men externa ska användas och då som riktantenn.

    Tänker 2st sådana här med Mimo fästet.
    Poynting Riktantenn 5G LTE 11dBi SMA med kabel 698-3800 MHz (4G, 5G) hos Loh Electronics AB
     
  2. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Det blir säkert bra. Poynting har ju rykte om sig att göra bra saker och din bekant sparar kanske ändå snabbt in kostnaden för den nya utrustningen?
    Jag vet inte hur hjälpsamma de andra operatörerna är, men Telenors tekniska support kunde ge mig en någorlunda (men inte fullständigt) exakt beskrivning av var deras basstation fanns.
     
  3. exec

    exec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har gjort samma resa för några år sedan. Cellular Tower and Signal Map är en bra sida för att få ett hum om var masterna finns för respektive operatör. Tryck på "Menu" uppe till vänster och välj provider och önskat nät i listan. Radiovågor är för övrigt inte så logiska som man tror, jag får bättre täckning av att ha en Poynting panelantenn hängandes i ett fönster på övervåningen pekandes åt väster (mast är i norr 5-10 kilometer bort med viss skog och berg mellan, ingen fri sikt) jämfört med att ha den ute på fasaden och rikta den mot norr. Troligtvis studsar radiovågorna på diverse tak och annat plus att det är öppen yta.

    Får 4/5 pinnar på snabbaste bandet (4G) och runt 150 ner och 20 upp i hastighet, hade kanske kunnat optimera det mer men supernöjd med både hastighet och stabilitet. Viktigt att prova operatörer för att få ett hum om belastning, skiljer oerhört.
     
    Last edited: 14 maj 2024
  4. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Är lite nyfiken på om du använder en riktad eller rundstrålande panelantenn? Poynting säljer ju båda varianterna.
    Jag har funderat på att sätta upp en antenn på balkongen för att se om jag kan förbättra min mottagning ytterligare (den är redan fullt tillräcklig). Jag har mer än en gång läst att reflekterade signaler kan göra en hel del för mottagningen och att rundstrålande antenner verkar ge bäst mottagning i stadsmiljöer. Frågan är hur stor skillnad det kan göra vid längre avstånd utan fri sikt mot till basstationen?
     
    Last edited: 16 maj 2024
  5. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    843
    Mottagna gillanden:
    596
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    En rundstrålande är bättre i städer då du har fler celler runtomkring som antennen kan ta in.
    En riktantenn tar ju bara in en cell men då förstärker den mer.

    I städerna är det dessutom lättare att ta in MIMO för att utöka hastigheten med en rundstrålande antenn.
     
  6. exec

    exec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En riktad, XPOL-2-V2. Köpte både router (Huawei B535) och antenn på tradera för runt femhundringen mest som labbutrustning men sen fungerade det så bra så då kände jag inte nyttan med att punga ut tusentals kronor på annan utrustning. Antennen i sig är riktad mot ett stort plåttak på en ladugård ~500 meter bort så jag antar att detta plockar upp signalen på något vis, eller så är jag bara vidskeplig. Detta är ett par mil ute på landet för övrigt.
     
  7. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Jo, det vet jag ju, vilket jag också skrev.
    Det jag undrade var vilken typ av antenn exec använde. Ibland funkar saker inte alltid helt enligt teorierna, vilket exec själv påpekade ovan, men vi fick aldrig reda på vilken typ av antenn som användes …