Blä för exFAT! 
Det är proprietärt, stängt och tyngt av mjukvarupatent vilket gör det omöjligt att på laglig väg reverse-engineera i länder som godkänner USA:s patentlagstiftning (däribland USA, doh). Detta gör det omöjligt att stödja exFAT som standard i t.ex. Linux. Hatar sånt här alltså, förstör ju hela kompabilitetsidéen. Samtidigt så förstår jag begränsningarna med FAT32, det är ju helt värdelöst, anledningen till att det fortfarande använts har ju varit pga kompabilitet, att det gått att använda på alla plattformar vilket är mer eller mindre ett krav på minneskort. Microsoft har stort ansvar här, de hade lätt kunnat implementera något av de öppna filsystem som finns (finns t.o.m. färdiga öppna drivrutiner) och som är mycket bättre, men har istället valt att skapa denna nödlösning som är helt låst. De hade också kunna valt att öppna upp detta filsystem så att alla kan implementera det och därmed skapa en öppen standard för minneskort.
Jag kommer köra mina minneskort i ext4 (vilket är det som SGS3 använder som standard) som är ett riktigt snabbt filsystem som jag även kör på alla mina vanliga hårddiskar. Vill man ha bra kompabilitet med windows så kör ext3 och installera drivrutinen från http://www.ext2fsd.com/.
Förstår om ni väljer exFAT, kanske känns mindre krångligt för er om ni kör windows. För mig blir det dock mer krångligt samt att det nästan blir en principfråga. Synd när man inte kan fixa en öppen standard för minneskort som ju ska kunna användas mellan olika enheter och på olika operativsystem (skäms Microsoft!).
Last edited: 11 juni 2012
Pjuklarven och robnil gillar detta.