8pen keyboard - Så här har ett tagentbord aldrig sett ut!

Diskussion i 'Applikationer' startad av kettle, 1 nov 2010.

1. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Håller med!

Last edited: 2 nov 2010
  2. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Min första tanke också, men den kostar ju 1 pund, så what the hell. Än så länge går det sjukt långsamt kan jag rapportera, men ändå märkbart snabbare än direkt efter installation :D

3. Olsman

Olsman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte för att prova, lite kul att se om det blir något snabbare än qwerty.
    Provade att skriva första meningen i random artikel på svd.se: "Att bygga städer och bostadsområden för en viss typ av människor samtidigt som man stänger ute det som är avvikande och annorlunda leder till minskad tolerans och öppenhet."
    Första försöket tog 9 minuter och 56 sekunder :D Men det gick märkbart snabbare på slutet.
    Samma mening tog 1 min 17 sek med Scandinavian Keyboard i porträttläge och två händer, 1 min 19 sek med en hand och 1 min 10 sek i landskapsläge och två händer.
    Blir nog till att öva lite...

EDIT: Andra försöket 6 min 4 sek.

Last edited: 2 nov 2010
  4. Olsman

Olsman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Faktiskt väldigt enkelt att skriva ÅÄÖ. För att skriva Å drar du fingret Höger-Upp (håll inne)-Höger-Ner-Vänster-Mitten.
    Ä = H-U (håll inne)-H-N-Mitt
    Ö = H-N (håll inne)-H-U-Mitt

5. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

tyvärr så känns det smidigare att bara trycka å, ä eller ö på det "vanliga" tangentbordet ;)

6. Olsman

Olsman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är det definivt! Kommer ta ett bra tag innan man lärt sig.

7. ErikHTC

ErikHTC Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Bara för mig det inte kommer upp något tecken när ajg skriver...:S

8. Olsman

Olsman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Startar du och slutar i mittknappen?

9. ErikHTC

ErikHTC Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Upptäckte det precis, känns dumt att gå tillbaka till mittknappen dock :S

10. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Grejen är ju att du inte släpper fingret förrän du är klar med hela ordet. Då behöver man ju göra någonting för att markera att man är klar med den aktuella bokstaven. Dessutom är det ju därifrån du ska börja nästa bokstav, så ifall du nu inte ska släppa fingret, så måste du ju dit ändå.

Jag har kört det under dagen, och tycker det funkar rätt shysst (även om jag fortfarande är långt ifrån lika snabb på det jämf. med originaltangentbordet). Att återkomma till mittenknappen innebär att man får shyssta cirkelrörelser i sitt skrivande, och ifall man vet vart man ska till nästa bokstav så drar man bara fingret rakt genom knappen, vidare till nästa cirkel.

11. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

ska installera detta t-bord nu och se ifall det är svårt :D är dock ganska säker på att jag kommer avinstallera det ganska så omgående :)

12. Stajlerboy

Stajlerboy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har skaffat denna app nu. :-) Skrev detta inlägg med den nu. Men det är svårt och kommer ta ett tag att få upp tempot på. :-)

Sent from my X10i Mini using Tapatalk

13. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

nej tack för min del :)

14. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

Jag ville bara spy när jag såg det vidriga t-bordet på min telefon.. avinstallerade dirr.
    inget för mig :P

15. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Väldigt smart idé och jag tror verkligen på alternativa skärmtangentbord till touchtelefoner, jag menar, att simulera ett qwerty på ett skärmtangentbord är ungefär lika smart som att simulera en ångpanna i en elbil... ingen bra liknelse men ni förstår vad jag menar :) man använder touch-tekniken fel helt enkelt.

Jag har hittils trott hårt på "rita" -tangentbord typ swype, shapewriter och SlideIT, dock tycker jag tekniken har varit lite omogen och de gånger jag provat har jag blivit lite besviken på programmens förmåga att träffa rätt ord. Men jag tror med tiden att dessa kommer ta över mer och mer. 8pen har fördelen av att man inte är beroende av programmets förmåga att gissa ord, utan man kan skriva vilka ord man vill och på vilket språk man vill, bara man har tillgång till rätt specialtecken. Men jag är tveksam till att man verkligen kan få upp så himlans hög hastighet med detta. Man måste ju alltid göra ett tecken per bokstav, med t.ex. SlideIT gör man ett tecken PER ORD. Känns lite som att gå tillbaka till nummerskivan på telefoner. Men det är klart, muskelminnet är väldigt starkt och med tillräckligt mycket övning, så fingret vet var alla bokstäver är, så kanske man kan få upp bra hastighet. Meddela gärna i tråden era uppmätta hastigheter!

16. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det stämmer att tangentbord á la swype alltid kommer att innebära färre gester per ord än 8pen, men 8pen är det första tangentbord där du inte behöver falla tillbaka på en viss ordbok, där man ritar något, väntar en stund och ser ifall mobilen gissar rätt, kanske får försöka en gång till, och visar det sig att ordet inte fanns listat så är det plötsligt ett väldigt projekt att få till just det ordet.

OK, svårigheterna framställs som större än de är. Jag gillade SlideIT när jag testade det, och skrev antagligen direkt snabbare på det än på det vanliga tangentbordet, vilket jag absolut inte kan säga om 8pen ännu. Detta är dock första gången som vi, om än lite långsammare, kan låta tangentbordet helt förlita sig på vår input, och inte behöva ha diffusa toleransnivåer för att man kanske gör fel om något inte ser ut att vara ett ord. Det är första gången vi har möjlighet till äkta blind type; att kunna skriva och veta att texten som dyker upp på skärmen är vad vi avser, utan att hela tiden titta på skärmen.

Likt ett vanligt dator-tangentbord är det enda misstaget vi kan ("kan") göra att hamna snett i utgångsläget. Så länge vi hittar mittpunkten (vars storlek är justerbar) behöver vi inte förlita oss på vår position relativt till en blank yta utan taktila referenspunkter, utan vi kan förlita oss helt och hållet på våra rörelser vilket är något vi hela tiden är medvetna om, utan behov av externa referenspunkter, utifrån vår egen proprioception.

På ett dator-tangentbord (som ju tog lång tid att skriva på för en väldig massa år sedan innan man visste var knapparna satt) hade vi ju också potentiellt kunnat skriva snabbare ifall långa ord kompletterades halvvägs genom. Detta är dock vanligtvis ingenting vi efterfrågar, för vi vinner mer i tid på att hela tiden kunna förlita oss på vad vi själva aktivt gör, till den grad att det bara blir ett irritationsmoment att då och då avbryta sitt skrivande för att infoga något ord som någon AI lyckats snappa upp. Automatiskt rättstavning av väldigt vanliga fel, och belysning av andra, är något som fungerar bra i datorvärlden. Där ser jag absolut att en ordbok och möjlighet att välja (eller automatiskt härleda) språk kan vara intressant. Då är det som ett hjälpmedel i bakgrunden - inte en aktivt drivande faktor som man baserar hela skriv-processen på.

Konceptuellt är det här banbrytande, och jag är övertygad om att detta är den rätta vägen att gå. 8pen är först, vad jag vet, med att leva upp till ovanstående. Jag inbillar mig dock inte att det inte kan göras bättre.

Likt dvorak har sitt svorak, hade även 8pen kunnat nationaliseras. Det kommer säkert på sikt, och jag kommer antagligen inte att orka omskola mig, ifall jag redan vant mig vid det nuvarande, men det kommer absolut att snabba upp skrivandet på svenska för de som lär sig det. Det uppenbara är ju som många redan påpekat fallen med åäö, men även bokstäver som 'k' och 'v' är omotiverat långt bort till fördel för x,y,w från ett svenskt perspektiv, och enkelt citationstecken, ', skulle med fördel kunna förpassas till specialtecknen i en svensk version av tangentbordet. På sikt tror jag absolut att möjligheten att anpassa tangentbordet till sitt eget språk är ett måste. Dock tror jag inte det påverkar skrivhastigheten till den grad att man tjänar på att byta mellan olika layouter när man skriver på olika språk. Även när man skriver på engelska vid datorn vill man ju ha sin svenska tangentbordslayout, om än bara för det faktum att man vet var alla skiljetecken sitter. Ifall det var placeringen av alla tecken som varierade med språk (läs dvorak/svorak igen) vore man ju än mindre benägen att byta. Tyngden bör ligga på att optimera för normalfallet.

Vidare saknar jag punkt vid dubbelspace, och tycker att tangentbordet är segt när det gäller att tolka inmatade gester (vilket annars vore en toppen-feature). Den absolut största nackdelen är bristen på lokalisering. Flytet kommer, det är jag övertygad om, men det kommer inte att vara närmelsevis lika snabbt som en layout optimerad för det egna språket.

Jag är glad att 8pen har tagit det här första steget. Inte nödvändigtvis på grund av produkten de levererar, utan för marknaden de öppnar för, och för de produkter som kommer att följa i deras spår. Att kunna förlita sig helt på rörelser snarare än position är absolut avgörande här, men så länge man håller sig inom den ramen går det nästan garantera att göra bättre saker, som kanske använder precis hela skärmytan, eller multitouch, eller på något annat sätt förbättrar möjligheten att med få simpla rörelser kunna precisera exakt vilket tecken man avser.

17. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har prövat lite nu.
    Hastigheten förbättras fort, men det går fortfarande allt för sakta för mig. Men jag ger mig inte än! :P

Största grejen jag saknar från swype är hur man gör dubbla bokstäver. Vore kanon om det bara var att göra en liten minicirkel innan man går tillbaka till mittpunkten, istället för att behöva göra samma bokstav igen.

Är det någon som hittar hur man får fram likamed-tecknet = ?

Håller med om att det är banbrytande, men utvecklingsbart.

18. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

"?123"-knappen, och sedan shift-knappen, ger en ny uppsättning specialtecken.

19. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Vad dum man känner sig nu :P
    Men tack!

20. AndroidGeek

AndroidGeek Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det här blir med stor sannolikhet mitt ordinarie tangentbord från och med nu. Har använt slideIT och swype tidigare. Men det här sparkar ju stjärt med dom bägge två. Störtskönt tangentbord helt enkelt.