Abonnemang- och operatörserbjudanden [Diskussionstråden]

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av DroidJunkie, 23 nov 2022.

1. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    TV-masterna ägs av Teracom, så de lär inte Tele2 kunna göra något med, dessutom så kommer gratiskanalerna från SVT, Tv4 och TV Finland fortfarande sändas via marknätet. Boxer i marknätet

2. namor

namor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    Årets bästa bredbandserbjudande (med Open Infra som nätägare) ser ut att vara Halebop 250/250, snittkostnad per månad på 367:- vid 12 månaders bindningstid och är praktiskt taget samma sak som Telias produkt fast med mer begränsad support. Några andra bud?

3. maww

maww Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Niagara
    Telefon 2:
    Redmi note 9 pro
    ROM:
    Xtended XS
    Info:
    Niagara
    Telefon 3:
    Mi Max 3
    ROM:
    HavocOS
    Info:
    Niagara
    Platta:
    Nexus 7 2012
    ROM:
    Franks Death
    Tyvärr inte... suger rätt hårt i år...

Giller verkligen inte deras reklam men man kanske ändå får bita i det sura äpplet..
    Antar att nästa i listan är Bredband2 för 400kr?

namor gillar detta.
  4. andersek

andersek Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Det är nog OpenInfra/GlobalConnect ni ska vända er till om det är ”för dyrt”. Vad bandbredd kostar är detsamma, men sen är nätägarna olika giriga vad de tar för avgift för att mjölka kunderna mot aktieägarna.

frpl och maww gillar detta.
  5. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Alltså vad kan man höra för att ta bort det mesta av nätavgiften? Kan förstå en avgift mot möjliga driftstörningar men min kommun och PTS säger att man ska välja något annat då det är fri marknad. Kan inte vänta 10 år tills IP-only sparkar burken nedför backen när svartnätet blir kommunalt igen. Det finns en hund begraven, precis som kickbacks många byggherrar får. Mobilt är inte ett alternativ då det är rörlig hastighet, men då kan man få det på kabel! Kollektiv är svårt då det finns ett kontrakt med IPOnly

6. DroidJunkie

DroidJunkie Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 394

MINA ENHETER

Jag fick precis mejl från Bahnhof att Globalconnect höjer avgifterna från och med december så detta gör att Bahnhof får höja. Andra gången på ett år, riktigt girigt av GC.

Förlåt för OT.

7. andersek

Mottagna gillanden:
    35
    Säg upp. Flytta eller kör 5G.

vem ska täcka deras ”nätavgifter”/aktieutdelning om inga kunder är kvar?

8. Maxy414

Maxy414 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Tips för mobilabonnemang till x2 personer. Med eller utan telefon. Gärna med längre rabatt än standard 3 månader halva priset osv.

9. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 311
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Comviq, 100gig för 195kr i 2 år , gratis telefon ni kan kränga.

Alt. Bara abbet då är det rabatt i 6 månader

Screenshot_20241130-204009.png

schrödinger gillar detta.
  10. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    (Nu kan detta kanske uppfattas som lite surt, men det är inte meningen, detta är mer som ett exempel på frågor som vi ser återkommande, och är vi/jag sura så beror det mer på det återkommande höjningarna för många i stadsnäten, eller hur.)

Nu nämnde du förvisso nätägaren, och det är ju bra men jag tidigare reagerat på att folk blandar mobilt å fast å ena sidan, och å den andra inte uppmärksammar att för fast så kan det skilja högst avsevärt även med samma nätägare ... Det beror på var man bor, och det behöver man naturligtvis inte berätta, utan det blir helt enkelt en sak man får ta reda på själv.
    Ett exempel; jag har Bahnhof (sedan mycket länge, å de har ju en bamsetråd på Sweclockers om de jäklarna där de uppmärksammar vad som ofta sker den här tiden på året, dvs mejl om att från jan-feb höjer de priset, med hänvisning till ditt, datt å nätägaren, bara för att kanske några månader senare sänka det, och gamla trogna kunder får uppmärksamma detta själv, via aktuell kommunikationsoperatörs sida för aktuellt stadsnät/fastighetsägare, å ringa å förhandla ned det (detta oaktat allt annat som sker i stadsnäten; närmast noll konkurrens, ofta hoptryckt prisbild 10-500 Mbit som att de vill få upp folks abonnemang).

Och min fastighetsägare/den här kommunen, har avtal med Zitius dvs Telia som är KO, kommunikationsoperatör (över tid har det skiftat något, långt tillbaka Quadracom, Terracom, oftast med koppling till Telia). Å då är det på deras sida jag kan jämföra priser. Punkt. (Ingen annan kan göra det om de inte får aktuell adress.) En växande skara men sedan länge ganska många men mer el mindre ointressanta operatörer.

"Bredbandsval" å andra sidan, som flera verkar använda, och vem som ligger bakom den tjänsten kan man fråga sig, visar inte ens Bahnhof för min adress (å på Sweclockers uppmärksammade ngn just liknande, att antalet val tillfälligt krympt t 3-4 st, vilket sannolikt inte stämde; så varför blanda in tredje part, Bredbandsval, för informationssökning?).

[Sedan använde inte jag kommunikationsoperatören/bredbandsmäklarens sida heller för beställning. Det är möjligt att om man lever kvar i "gamla Sverige" där allt ska gå enligt vissa regler så kanske man tror att man måste det, men det räcker ju att jag ser att en viss operatör erbjuder en viss tjänst, så kan jag kontakta den operatören/logga in på dennes sidor, direkt, vilket undviker ev. fördröjningar, misstag om priser eller tjänster.]

Då förhåller det sig så att Zitius "driftar" (som det så populärt heter på modern svenska) många stadsnät; och enligt sidan erbjuder min operatör (återigen Bahnhof) via KO:n (återigen Zitius) 100/100 hos t.ex. Svenska Bostäder och annan stor allmännytta, ett antal mil bort i Stockholms län, för 389 kr/m (att andra där just nu kanske har bättre pris hos Bahnhof är ointressant, vi jfr. äpplen med äpplen), men samma Bahnhof via samma Zitius erbjuder nya kunder 100/100 för 499 kr/m där jag bor, 110 kr mer.

Ergo: talar ni mobila bredbandspriser & lösningar så är det OK, men för fasta bredband får vi nog begränsa frågor till tips om operatörer med [fyll i önskemål: bra supporttider, publik IP, ingen CGNAT, VPN-lösningar, ping, vad helst folk önskar, om något], för pris är ofta något som inte går att tipsa om.

namor gillar detta.
  11. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, jo. (Det verkar vara många som surnat till, redovisat bl.a. på Sweclockers, mer längst ned, men egen berättelse räcker.)
    Jag har en historik med Bahhof på snart 15 år av liknande...; första 5 åren var ganska lugnt.

Tar vi bara de senaste åren (ja, vi har haft hög inflation, elkostnader, löner, å dubbla höjningar av olika slags taxor senaste 2 åren rent generellt, men deras höjningar och hänvisningar till nätägaren har pågått i närmare 10 år):
    December 2022: "vi höjer i feb 2023 t 379 (100/100)", då just nedprutat sedan någon månad tidigare t 316 kr.
    Februari 2023 såg alltså 379 kr, men vad hände någon månad senare? (Se länk t Sweclockers nedan där andra beskrivit motsvarande fast kortare tid m Bahnhof etc.) De sänkte t 339 kr för andra på stadsnätsidan. Ringde å prutade ned det t 339 kr.

2023 (i följden av [fyll i elände; Corona, krig, inflation] såg vi sedan en andra höjning som för så många; nytt mejl i maj: "from juli, Zitius höjer, el- och leverantörskostnader, yadda, yadda". Ergo: 449 kr.

Hösten 2023 nedprutat till 389 kr/m för att de plötsligt sänkt det inflationen försvann visst... (ja jo, hela disk. om ny kunder, obundet etc.) Kunde ha vart snabbare på bollen den hösten, för det kom ju som sagt ett nytt mejl strax efter om höjning: "I februari 2024 kommer Zitius att höja sina avgifter gentemot oss." Nu blir 479 kr/m. (30 mer än tidigare, och 90 mer än mitt pris.)

Gav upp ett tag. Noterade lägre pris på vårkanten i år, 449 kr. Struntade i det. I början av sommaren, sänkt igen, 429 kr. Ringde å prutade ned till det. Där står vi. Nu verkar det kosta 499 kr/m för 100/100, så jag kommer väl mycket snart att få ett mejl.

Andra har som sagt upplevt liknande, i olika stadsnät, och även varit kunder långt kortare tid. Länk till Sweclockers som jag nämnde: Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder
    Se även artikel från DN (som nämns i deras tråd) där Bahnhofs Karlung vill framstå som alla hyresgästers vän: Bredband dyrare i hyresrätter än i bostadsrätter

(I tråden hos Sweclockers hävdar åtminstone två olika som säger sig ha eller ha haft kopplingar till kommunikationsoperatörer att dessa höjt knappt alls, 15-20 kr, på många år 2015-2023. Och i artikeln hos DN, ovan, säger Stokab, förvisso landets/Europas största nät av sådan typ, att snittpriset (beror förvisso lite på fastighetsägaren, utseende på anslutning å nät i närheten; vissa är ju stora, tänk Svenska Bostäder) ligger på ganska modesta 60 kr/månad och lägenhet; å inga drastiska höjningar. Så fan vet vad operatörerna i stadsnäten håller på med, samtidigt som det kanske kan finnas en tredje part, fastighetsägare som vill ha en liten bit också.)

DroidJunkie och namor gillar detta.
  12. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Jag har idag fiber via Telia, när jag flyttade in så var de enda alternativet. Nu kan vi välja operatör via itux. Innebär det att jag behöver ta de priserna som står på itux-portalen eller kan jag gå direkt via operatörerna när de har erbjudanden, alternativt förhandla?

q

13. node85

node85 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Det står dig fritt att välja om du vill beställa genom itux-portalen eller direkt prata med operatörer som kan leverera till dig. Finns inget "tvång" med det ena eller det andra.

Kristy och mattihp gillar detta.
  14. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Gött! Tack så mycket.

15. Dubbelpanna

Dubbelpanna Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Var duktig med att säga upp föregående abb men missade att teckna nytt, finns det något kvar någonstans?

16. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 311
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Prova ring Telia, det har gått för andra
    Annars mellandagarna.

Dubbelpanna gillar detta.
  17. selko

selko Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    439
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3
    Platta:
    iPad Air
    Min syster ringde för tre timmar sedan Tele2 som hon har i dag. Berättade att hon tecknade i går via Telia 300/300 för 319 kr och sa bara att de behövde matcha det för att hon skulle vara kvar, vilket de gjorde direkt. Hela samtalet tog mindre än 2 min.

Kristy och galaxy81 gillar detta.
  18. Dubbelpanna

Mottagna gillanden:
    1
    Har haft Telenor senaste året men de var helt låsta och vägrade gå ned något...

19. Dubbelpanna

Mottagna gillanden:
    1
    Efter 2 samtal till Telia med olika personer så ser det dystert ut. Ser dock att Halebop har ett hyffsat bra snittpris då de bjuder på 3 första månaderna, dock ingen router så det får man räkna med. Någon som har erfarenhet av de?

20. andersek

Mottagna gillanden:
    35
    Det är Telia under annat namn. Funkar lika bra.

Dubbelpanna gillar detta.